Vi finns på plats – hela sommaren

veckobrev

14 juli | SFs styrelse har haft sitt årliga IRL sommarmöte och nu går vi in i högsommaren som innebär högsäsong för vägning, slaktplanering, mönstring, riksbedömning och livdjursförsljning. Elitlammsupporten och kanslitelefonen håller öppet precis som vanligt hela sommaren, villiga att svara på frågor och hjälpa till när det behövs.

Den 11 och 12 juli sammanstrålade SF:s styrelse och adjungerade på Vätternterassen i Hammar, utanför Askersund. SF styrelse har oftast möten per telefon. Vi är spridda över Sverige och telefonen är kostnadseffektivt och miljövänligt. Men för längre och strategiska diskussioner behöver vi träffas ”på riktigt”.

SFs verksamhet växer för varje år och styrelsen behöver hitta nya arbetsformer för att möta framtiden. Dessa två dagar användes för att starta upp arbetet med att skapa nya arbetsstrukturer och svara på frågan: vad förväntar sig medlemmarna av Svenska Fåravelsförbundet och hur möter vi de önskemålen?

Hammar

Diskussionsledare var Annika Bergman, tidigare ordförande i Grisföretagarna och aktiv inom LRF. Mycket proffsigt och framåtsyftande. Foto: Einar de Wit

Under veckan har resultatet av årets första avelskörning publicerats i Elitlamms avelsprogram. Samtidigt med nya eller uppdaterade avelsvärden på individnivå har topplistorna uppdaterats. Topplistan över över de besättningar med gotlandsfår som har högst avelsvärden efter första körningen finns här.

I Elitlamm Avel & Produktion finns uppdaterade topplistor över gotlands- och leicesterbaggar, ni hittar dem under Djurregister > Andra djurlistor > Topplistor.

Nytt för i år är en sorterbar lista över finullsbaggar. Kraven för att kvala in på listan är att baggen är max 10 år gammal, har kompletta avelsvärden för både kropp och ull och har avkomma som är ullmönstrad. Använd listan som ett hjälpmedel för att hitta intressanta baggar för avel. Även finullsbagge-listan finns under Djurregister > Andra djurlistor > Topplistor i Avel & Produktion.

Studieresan till Frankrike den 2–5 oktober behöver ytterligare några anmälningar för att bli av. Vi har fått sista anmälningsdag framflyttad till på måndag, så nu är det slut på betänketiden och dags att anmäla sig! För bokning, kontakta Equitours: info@equitours.se eller tel 040-29 88 08.

Hemsidans lästips är solklart den vecka, läs om att Fler vill syssla med får i Värmland med länkar till radioinslag och tidiningsartikel.

Värmlands fåravelsförening gör tillsammans med Hushållningssällskapet och Länsstyrelsen i Värmland ett kanonjobb för att sprida ett positivt budskap om får. Citat Ulf: ”Sanningen är faktist att vi här i Värmland just nu upplever ett kraftigt ökat intresse att börja med får! Detta till trots att vi bor och lever i Rovdjursland. Rovdjuren är och förblir ett reellt hot mot vår produktion, något som många påpekat under åren. Men samtidigt har vi jobbat för att det trots allt går att bedriva fårnäring även här! Visst det krävs lite mer av en del saker, men med rätt åtgärder så går det. Arbetet kring rovdjursproblematiken fortgår hela tiden, ibland ett steg fram och två tillbaka. Men totalt sett görs det över tid framsteg!”

styrelse2017

Hela styrelsen inlusive adjungerade är samlad. Foto: Einar de Wit

Från vänster: Ulf Ekholm, Gudrun Haglund-Eriksson, Einar de Wit, redaktör Fårskötsel, Britta Wendelius, förbundssekreterare, Anna Bergström, hemsidesredaktör, Magnus Håård, Maria Edman, Claudia Dillmann, Elof Nilsson, Maria Dirke, LRF Kött och Magnus Jönsson, ordförande.

Sigge

Äntligen är det fårmjölk-säsong hemma hos mig. Det här är nyutbildade Sigge som mjölkas för husbehov. Fårmjölk är en helt fanatstisk produkt och den yoghurt vi äter under sommaren är det godaste jag vet. Helt klart den maträtt jag skulle ”ta med mig till en öde ö”. Man blir lite bunden förstås när man mjölkar, men att mjölka Sigge tar inte många minuter och det är ett rent nöje för hon är så mysig och uppför sig perfekt. Fler borde mjölka får, tycker jag.

Om någon är nyfiken på mitt upplägg med ett eller två mjölkfår så finns det beskrivet i en illustration som jag gjorde när jag skulle prata om fårmjölk till husbehov för några år sedan. Den är fortfarande aktuell förutom att mjölkfåren idag heter Sigge och Greta, och att Greta i år är pensionär. Foto: Anna Bergström

frisering

Det är en viss kontrast mellan min lilla flock och Magnus Js som är så månghövdad att den fått en egen frisersalong. Snyggt! Foto: Magnus Jönsson

Sammanställt av Anna