Aktuellt om seminverksamheten

Vår målsättning är att i år ta in uppåt tio baggar av så många raser som möjligt. Vi hoppas kunna erbjuda nya baggar av raserna finull, dorset, dorper, leicester, gotlandsfår och kanske suffolk.

Nästa år är vi inte säkra på att det blir någon spermatappning, så vi ska verkligen försöka slå på stort i år. Nu hoppas vi på de aktuella rasföreningarnas stöd för så att vi kan få till en riktigt fantastisk säsong med ett breddat utbud!

Finns din ras i utbudet tycker vi det är läge för en allvarlig funderare över att utnyttja denna fantastiska möjlighet att få lamm efter toppbaggar, och det till ett mycket förmånligt pris. Smittskydd är ett vägande skäl för många att använda semin, och vi tror att efterfrågan på livdjur från slutna besättningar kommer att öka. Men vi vill lyfta att kostnaden också är ett tungt vägande skäl. Särskilt om man har gotlandsfår, där de bästa baggarna tenderar att vara riktigt dyra i inköp och det finns många mycket bra baggar att välja mellan. 20 doser och kringkostnader kostar ungefär 10′ kr, 40 doser runt 15′ kr, och då har man tillgång till baggar som visat sig ge bra resultat i praktiken. Chansen är stor att man kan rekrytera ett eget bagglamm av hög kvalitet, och dessutom ett antal tacklamm som kan förstärka flocken. Prova, det är dessutom roligt!

Nya beställningssedlar för doser och utrustning finns på hemsidan. För er som i år kommer att använda doser ni har i lager finns blankett för anmälan om seminering på SFs tillstånd på samma plats.

Tillgängliga baggar

De baggar som finns i lager kan studeras här.

Katalogen Seminbaggar 2021 första upplagan finns här. Nästa upplaga kommer när de nya baggarna är utvalda och fotograferade.

Vill du annonsera i årets baggkatalog? Kontakta Britta!