Vem vill du se som Årets Fårföretagare 2021?

Svenska Fåravelsförbundet (SF) i samarbete med förbundets lokalföreningar och rasföreningar bjuder in till Årets Fårföretagare 2021.
Nu är det dags att börja fundera på vilken fårföretagare i er lokalförening som ska nomineras till ÅretsFårföretagare 2021. Svenska Fåravelsförbundet ansvarar för juryarbetet, hederspris och utnämning sker i anslutning till Stämman 2021. Men det är SFs lokalföreningar och rasföreningar som nominerar kandidater till utmärkelsen Årets Fårföretagare.
Sista dag för att skicka in er nominering av en (max 1 st) representant från er förening är 1 april 2021. Kandidat som nominerats tidigare år kan nomineras igen. De nominerade kommer att presenteras på förbundets hemsida och digitala kanaler, och förhoppningsvis även uppmärksammas i press och media.
Årets Fårföretagare belyser det mångfald som finns inom fårnäringen och uppmärksammar målmedvetna och framgångsrika fårföretagare. Alla engagerade fårägare är viktiga för fårnäringen, oavsett inriktning. De nominerade kan vara fårföretagare med inriktning mot lammköttsproduktion, ull, skinn, avel, bevarandearbete, naturbetestjänster och/eller en kombination av dessa eller andra verksamhetsgrenar.

Hur går det till?

Svenska Fåravelsförbundet (SF) inbjuder alla lokal- och rasföreningar att utse Årets Fårföretagare inom sin förening, den utvalde nomineras därefter till riksfinal. SF styrelse korar under april månad Årets Fårföretagare ur gruppen av de till riksfinal nominerade.
Förutsättningar:

• Nominering sker via formulär på SF hemsida eller genom att skicka in nomineringsblanketten. Blanketten skickas med e-post till alla ordförande i tillhörande föreningar. Eller genom att fylla i formuläret.
  • Den nominerade ska vara medlem i Svenska Fåravelsförbundet med tillhörande lokalförening.
  • Enbart en (1) representant per lokal- eller rasförening kan nomineras.
  • Personen ska ha informerats i förväg om att nominering skett.
  • Er nominering ska vara förbundet tillhanda senast den 1 april 2021.

Svenska Fåravelsförbundet ser fram emot nominerade fårföretagare från norr till söder. SF styrelse presenterar vinnaren av titeln Årets Fårföretagare i samband med Årsstämma 2021.
Styrelsen SF

Nomineringsblankett mailas till sekreterare@faravelsforbundet.com eller postas till:
Förbundssekreterare Britta Wendelius, Öster Bännbäck Stjärnbacka 109, 733 99 Möklinta.

2021 blir det fjärde året som utmärkelsen Årets Fårföretagare delas ut. Tidigare har Bredsjö Mjölkfår (ÅF 2020), Öströö Fårfarm (ÅFF 2019), Graute Gård (ÅFF 2018) och Najib Resai (Årets Uppstickare 2018) fått priset.