Bluffbolag – inte så roliga när de ringer

Härom dagen blev jag uppringd av en Christian Nilsson på allaforetagen.com som påstod att mitt 6-månaders gratisavtal med dem hade gått ut och nu rullade mitt abonnemang på i 24 mån för 995 kr/mån!
Jag var jättestressad på väg mellan olika ärenden och blev så klart chockad över att jag skulle behöva betala 23880 kr för en tjänst som jag inte ens hade märkt att jag har…

Den "snälla" säljaren hörde min förtvivlan och sa att han kunde förhandla ner det till 8 månader så då blev det ju bara 7960 kr. Jag förklarade attt det fortfarande var alldeles för mycket pengar för ingenting och efter lite dividerande så blev jag kopplad till "hans chef". 

Det var en vänlig kvinna som förklarade att Christian redan hade överskridit sina befogenheter med råge då han förhandlade ner avtalstiden till bara 8 månader men att det fick passera för den här gången eftersom företaget ville att alla kunder skulle känna sig nöjda i slutändan!

Jag blev kopplad tillbaks till Christian som ville spela in ett avtal om uppsägning med 8 månader inbakat.
Till slut gick jag med på att spela in eftersom han hade lovat mig att jag skulle få en egen "ruta" där jag kunde göra egna tillägg utöver det han frågade. När det var min tur att prata så sa jag att "jag kände mig tvingad att ingå kontraktet och att jag skulle göra allt i min makt för att bestrida det och att jag inte hade några intentioner att betala." Christian suckade och stängde av inspelningen:
-"Nu förstörde du ju allt, det blir ju inte giltigt om du säger så där…
-"Nä, det är möjligt men det är så jag känner", svarade jag.

Här någonstans gav han upp, beklagade att jag inte förstod mitt eget bästa och kopplade mig till "avslutnings-avdelningen". Perfekt, tänkte jag, nu kanske vi får ett slut på detta men icke.
Samma scenario igen men med en tjej denna gång som ville ha mig att spela in avtalet i telefon. Jag bad att få ett dygn på mig för att kontrollera deras verksamhet och för att titta efter något eventuellt kontrakt hemma.
Det var omöjligt, sa tjejen, för de var tvugna att få betalt för alla kostnader de hade lagt ut på mitt företag under gratisperioden, de var nämligen tvugna att t ex betala fakturan från Google som förföll dagen efter… Misstankarna växte sig starkare om att allt inte stod rätt till och när jag ifrågasatte deras sätt att hantera sina kunder och deras framförhållning med sina fakturor så slog det tillslut slint i tjejens huvud. Hon avslutade vårt samtal genom att skrika: -"DU ÄR SÅ FUCKING STÖRD!"
och slänga på luren i mitt öra.

I hela 47 minuter manglade dessa människor mig och jag kan erkänna att jag var inte så stursk efteråt. Även om jag i princip aldrig tackar ja till telefonförsäljning och inte kände igen företagsnamnet så infinner sig en liten oro att man någonstans på resans gång har tackat ja och sedan glömt bort det och då är det ju billigare med 7960 kr än svindlande 23880 kr.

Tyvärr hade jag läst nyheterna slarvigt på morgonen för i Land stod det just om detta, det hade sparat mig tid och oro. 
Här kan du läsa deras artikel och tips

Text: Emma Rosenmüller