Föreningen Svenska Finullsfår

finullsfar

Föreningen Svenska Finullsfår är en rikstäckande rasförening för finullsfår. Den bildades 1988 främst för att rädda finullsrasen, eftersom dess egenskaper gjort den mycket attraktiv i korsningar med utländska köttraser.

Läs mer på www.finullsforeningen.se

Kurser 2021

För kurserna gäller:

• Tänk på smittskyddet, ha rena kläder och skor.
  • Ta med anteckningsmateriel och föreningens ”Mönstringsinstruktion” med mätsticka (till mönstringskursen) som skickats ut till medlemmar.

Mönstringskurs

Fredag 27 augusti kl 9.30–16.30
Plats: Susanna Åkesson, Södra Näsbyvägen 206-23, Lövestad

Kursen vänder sig både till dig som har erfarenhet inom mönstring och till dig som är nybörjare. Vi anpassar nivån efter alla som deltar.

Ledare: Barbro Nord, tel. 070-6261 030
Avgift: 300 kr förmedlemmar i Föreningen Svenska Finullsfår övriga 600 kr per person i mån av plats.
Betalas till bg 5971 -7926 eller swish 1230441 303.
Anmälan senast 16/8 på mejl till karin@ateljelammet.se
Fika och lunch finns till självkostnadspris, vid allergi får man gärna ta med eget.
Behöver du boende så föreslår Susanna Svea Hotell i Vollsjö.

Höj värdet på din finull, en kurs i ullhantering

Lördag den 28 augusti klockan 10.00–15.00
Plats: Anna Eriksson, Ytternuttö 1 23, Östhammar, tel 070-647 00 68

Adele Poppe berättar och visar hur vi kan förbättra värdet på finullen inför förädling eller försäljning. Ofta är det enkla rutiner som gör stor skillnad. Adele visar också exempel på olika garn med finull. Vi går även igenom rutiner inför fårklippning och förvaring av ullen.

Adele Poppe, Stenkyrka Ullspinneri, har jobbat med ull, skinn och textil i större delen av sitt liv. Är bl a delägare och driver Stenkyrka Ullspinneri sedan 2017, är även delägare och driver sedan 10 år Design & Hantverk Gotland, som har 2 garnbutiker och webbutik. För spinneriets produktion sorteras för hand ca 2 ton råull per år, som hämtas från olika gotländska kravgårdar.

Avgift: 300 kr förmedlemi Föreningen Svenska Finullsfår, övriga 600 kr per person i mån av plats.
Betalas till bg 5971 -7926 eller swish 1230441 303 Anmälan senast 16/8 till anna@larsmass.se
Vi kommer att vara i fårhuset så inga arbetskläder som använts hos egna får.
Egen lunch medtages. Vi bjuder på fika under dagen!

Kurser i fårklippning hösten 2021

Lördag 11 september, klockan 10.00–16.00

Fårklippning med handsax. Fåret står i klippstol. Du kan vara helt nybörjare. Du lär dig hur fårets kropp ser ut och hur fåret reagerar på beröring. På eftermiddagen kan du få testa att karda på elektrisk kardmaskin.

Kursavgift: 300 kr, för medlem i Föreningen Svenska Finullsfår, övriga 600 kr per person i mån av plats.

Söndagen 12 september, klockan 10.00–16.00

Fårklippning med maskin i klippstol. För dig som är van vid får och nu vill lära dig klippa själv.

Kursavgift: 300 kr, för medlem i Föreningen Svenska Finullsfår, 600 kr för ej medlem (i mån av plats).

För båda kurserna gäller:
Platsen är Överjärva gård, fårhusen, 1 70 68 Solna. Enkelt att komma till gården med pendeltåg mot Märsta. Ulriksdal station. Husbil eller husvagn kan du parkera här på gården.
Ta gärna med egen lunch.

Anmälan senast 1/9 och frågor till kursledaren, Ulla Alm. ullaalm.biogeo@telia.com eller telefon 070-7300965 Kursavgiften betalas i förväg till Föreningen Svenska Finullsfår, bankgiro 5971 -7926 eller swish 1230441 303.

Frågestund om mönstring

Har du funderat på att prova mönstra dina lamm själv men inte riktigt vågat?

Den 15 juli kl 19.00-21.00 har du möjlighet att ställa frågor om mönstring till föreningens mönstrare Barbro Nord.

Titta på filmen som finns på hemsidan och läs igenom häftet “Instruktion för mönstring av finullsfår” som alla medlemmar har fått. Frågestunden genomförs via Zoom.

Anmäl dig senast 10 juli till Elsa, elsa.lilliebrunner@hotmail.com så får du en länk till ”mötet”.
Avgift: 50 kr förmedlemi Föreningen Svenska Finullsfår, övriga 100 kr per person.
Betalas till föreningens bg 5971 -7926 eller swish 1230441 303.