Inslag av snö, mildare luft från sydväst och hopp om Indiansommar

veckobrev

13 oktober 2017 | Seminbagarna finns presenterade i Elitlamm, Nordisk lammköttskvalitet med mera kan man läsa om i veckans brev.

Årsmöte för pånyttfödda Dalarnas Fåravelsförening hölls i samband med Ull & Spinn-SM sista helgen i september och den nya styrelsen finns nu på deras distriktsida. Ett varmt välkommen till er!

På SFs seminstation i Alebäck flyter produktionen på som aldrig förr. Har ni inte redan sett bilderna som lagts ut på hemsidan och på Facebook så kolla in dem.

Idag har alla aktuella seminbaggar publicerats i Elitlamm Avel & Produktion (Djurregistrer > Andra djurlistor > Seminbaggar) och snart kommer seminkatalogen. Snart kommer också beställningssedlar att skickas ut, så nu är det dags att sätta ihop shoppinglistan <:o)

Våra medlemmar i Södermanland, Östergötland och Stockholm/Uppsala har fått rovdjur närmare sig och det påverkar deras vardag. Fortsätt att höra av er med frågor och funderingar! Det som är mest frustrerande för oss alla är att det fattas pengar till förebyggaande åtgärder.

Under veckan har en varg i Rialareviret skjutits efter beslutad skyddsjakt. Det har varit ett större vargangrepp i Klockrike i Östergötland där åtta får dödades på en otippad plats – i öppet landskap nära en by. Flera vargar har skjutits enligt § 28 under pågående jakt med hundar.

Återigen rapportera allt ni ser: synintryck, spår och spillning. Det har stor betydelse för inventeringen och eventuella skyddsjaktsbeslut.

I Värmland planerar distriktsföreningen i samarbete med Hushållningssällskapet en ”fårdag” för eleverna på Lilleruds Naturbruksgymnasium. Ulf kan hjälpa till med inspiration och information om någon vill kopiera detta lovvärda initiativ.

Magnus J har varit på en intressant resa till Norge. Det finns ett partnerskap mellan forskning och näring för nöt- och lammkött inom regionen Västsverige, Norge och Jylland. Svenska Köttföretagen, SLU och Rise (tidigare Sik) och Svenskt Kött är projektpartners. Bland annat har Svenskt Kött därigenom fått medel till sin fina Köttskola som nyligen lanserades. Temat för mötet var aktuell forskning med mera runt lammköttskvalitet. God stämning, fruktbar dialog, intressanta diskussioner och värdefulla kontakter knöts. Magnus blev inbjuden dels för att han sitter i Svenskt Kötts styrelse men också som representant för svensk fårnäring. Han säger att han nog var ensam bonderepresentant bland akademikerna, men att han bemöttes med stor respekt. Det vi gör i Sverige med Svenskt Kött, Lammlyftet med mera ses som en förebild i grannländerna.

Claudia har haft möte med en representant från Sveriges Konsumenter för att diskutera hur vi kan samarbeta för att öka svensk ullkonsumtion. Det planeras för en gemensam branschträff, men detta är ännu så länge lite halv-hemligt. Mer information kommer, som vi brukar säga. (Jag försöker att komma ihåg dessa löften, men skulle jag missa så är det helt ok att påminna eller fråga.)

Periodbokslut och prognos för resterande del av året har gjorts under veckan.

Riksdomargruppen (päls och ull) har tillsammans med SFs ansvariga Maria och Elof haft höstträff för uppföljning av årets bedömningar. Mötets syfte är att diskutera hur årets riksbedömningar har funkat och om några rutiner behöver uppdateras inför nästa år. Margareta Källberg drar sig tillbaka från uppdraget som riksdomare, efter fantastiska 33 år. Hon övergår nu efter riksdomarnas ödmjuka önskan till att bli senior advisor. 2017 bedömdes ca 70 fler baggar än förra året, vilket tyder på ökat intresse för riksbedömningen. I och med detta möte lämnade Maria över fortsatt arbete till Elof, som nu är SF-ansvarig för riksdömeriet.

På måndag är det dags för förbundsstyrelsemöte per telefon. Att döma av dagordningen är det mycket som händer i får-Sverige. Slakten 2017 ökar jämfört med 2016 enligt färsk statistik (klicka på länken, lamm & får på fjärde fliken) från Jordbruksverket, vilket är ett exempel på något som går åt rätt håll. Ett annat är att intresset för att gå kurs i fårhållning för nya och blivande fårägare är stort.

Missa inte Ullkartan som sammanställer de företag i Sverige som kan köpa och/eller förädla din ull. Kartan hittar ni just nu under Snabblänkar på startsidan, men också i Kunskapsbasen och under Länkar.

Tursam fredag och trevlig helg önskar SF!

trevlighelg

bw
Britta representerar SF på Uppsalaauktionen. Kunskap om fårraser premierades med belöning i form av smakprov på lammkorv från Stjärnbäck. Ett uppskattat inslag. Foto Elof Nilsson

hemtag