Bohusläns fåruppfödare

Har vi din epostadress?

Har du inte fått någon information från Bohusläns fåruppfödare på länge, eller om du bytt adress, skicka aktuell epostadress till förbundets sekreterare Britta.

ÅRSMÖTE i föreningen äger rum torsdagen den 11 mars kl 19 och kommer att hållas digitalt

Kallelse kommer att skickas ut till medlemmarna med digital länk till mötet.

ÅRETS FÅRFÖRETAGARE 2021

Vem ska vi nominera från Bohuslän till Årets Fårföretagare? Gå in och läs mer om detta här.

Skicka förslag till med motivering till vår ordförande Lars G Persson senast 7 mars. Epost: gostap62@gmail.com.

Aktiviteter och kurser 20/21

På grund av pandemin tvingades vi ställa in vissa planerade aktiviteter under förra året, men vi lyckades ändå genomföra RIKSBEDÖMNINGEN den 21 augusti på Jordhammar i Ödsmål. Det var c:a 30 anmälda baggar, vilket var fler än 2019.

Vidare genomförde vi en föreläsning om REKRYTERING AV LIVDJUR den 17 september i Rotviksbro Jaktstuga. Som föreläsare hade vi vår egen Lennart Carlsson, som är mycket kunnig inom området. Föreläsningen samlade drygt 10 personer.

Vi startade även en NYBÖRJARKURS I FÅRSKÖTSEL under senhösten i Partille, men hann endast genomföra ett kurstillfälle innan Studieförbundet meddelade att vi inte kunde fortsätta pga pandemin. Tanken var att kursen skulle fortsätta nu i vår, men vi har nu beslutat att skjuta på den till hösten. Deltagarna i kursen kommer att meddelas personligen. Kursledare är Angelica Skarin, som har mångårig erfarenhet av fårskötsel och lammuppfödning.

Under innevarande år hoppas vi kunna genomföra åtminstone en del av nedanstående aktiviter. Naturligtvis beror det på hur pandemin fortlöper och på de restriktioner som kommer från Folkhälsomyndigheten.

• Riksbedömning i augusti på Jordhammar i Ödsmål.
  • Mönstringskurs steg 2 juli- augusti
  • Nybörjarkurs i fårskötsel, start oktober
  • Klippkurs
  • Trycka på skinn
  • Tovningskurs
  • Lammningskurs vinter/vår 2022

Lämna gärna in intresseanmälan om du är intresserad av att gå någon av dessa kurser. Kontakta Inger Uneback, som är utbildningsansvarig, via sms eller e-mail. Mobil 070-326 40 05, e-post inger.uneback@telia.com. Vi välkomnar också förslag till andra utbildningar och kurser!

I övrigt vad gäller utbildningar och kurser hänvisar vi till Svenska Fåravelsförbundets kursutbud.

Årets Fårföretagare i Bohuslän 2020

Håkan och Tina Blidberg, Norra Apleröds Fårgård

Årets Fårföretagare i Bohuslän 2019

Inga nomineringar kom in och Bohusläns fåruppfödare nominerade inte någon till priset 2019.

Årets Fårföretagare i Bohuslän 2018

Kristina och Leif Gustavsson, Lexby gård, Partille

Mönstring

Vi vill påminna om att det i distriktet finns rekommenderade mönstrare för såväl gotlands- och leicesterfår, finullsfår samt köttfår.
Lista över gårds-mönstrare ››
Mer information om mönstring här ››

BEHÖVER NI LÅNA TACKVÄNDAREN?

Bohusläns fåruppfödare har en tackvändare som utlånas gratis till distriktets medlemmar. Vårt främsta skäl att erbjuda denna service är att underlätta för er att delta i den nya Klövkontrollen, som drivs av Svenska Djurhälsovården/Fårhälsovården.

Lånetiden för medlemmar är en vecka, därefter kan tackvändaren hyras för 400 kr/vecka. Även andra än distriktets medlemmar kan, i mån av tillgänglighet, hyra tackvändaren till en kostnad av 400 kr/vecka.

Boka tackvändaren hos Lennart Carlsson, 0303-77 61 78, bohuslamm@outlook.com.

Rovdjursangrepp

Vid misstänkta rovdjurangrepp kontakta Länsstyrelsens handläggare . De har även en beredskapslista som man kan anmäla sig till för att få information (via sms) då rovdjursangrepp ägt rum i Västra Götaland.

Styrelse 2020

45191 Uddevalla
nytorpsfargard@gmail.com

VALNÄMND