Bohusläns fåruppfödare

Har vi din epostadress?

Har du inte fått någon information från Bohusläns fåruppfödare på länge, eller om du bytt adress, skicka aktuell epostadress till förbundets sekreterare Britta.

Vad vill du att Bohusläns Fåruppfödare skall göra för dig?

Vi tar gärna emot tips på aktiviteter och utbildningar mm. Välkommen att höra av dig till någon av oss i styrelsen.

Protokoll från årsmöte 2022

Föreningen höll sitt årsmöte måndagen den 21 mars.

Hämta protokollet från Årsmöte 2022

Vad händer 2022?

Tyvärr pågår ju fortfarande pandemin med hög smittspridning vilket gör att vi är litet försiktiga med fysiska sammankomster.

Vi hoppas dock under året att kunna genomföra kursen Trycka på skinn med Tina Blidberg som kursledare. Vi återkommer om detta.

Likaså har vi planerat en kurs i hullbedömning med veterinär från Gård och Djurhälsan som kursledare.

Val av livdjur hoppas vi också kunna genomföra om intresse finns. Ledare Lennart Carlsson.

I slutet av augusti satsar vi återigen på Riksbedömning i Ödsmål. Mer information om detta kommer senare.

Vi har ju också brukat ha en Lammningskurs på våren, men i år avvaktar vi med den. Däremot finns utmärkt material från Gård och Djurhälsan om lamm och lamning. Här finns filmen Lamning och lamningshjälp, och här finns klipp som visar hur man gör vid olika fellägen.

En digital kom-i-gång med Elitlamm Avel & Produktion-kurs ges den 3 mars, läs mer här.

Vad hände 2021?

Årsmöte i föreningen ägde rum torsdagen den 15 mars kl 19 och hölls digitalt. Protokoll från årsmötet kan hämtas här.

Trots pandemin lyckades vi genomföra kursen Gårdsmönstring, steg 2 i mitten av augusti. Ledare var Angelica Skarin och Marie Rydin Alveskog. Tyvärr var det inte så många som deltog pga pandemin, men vi är glada att kursen ändå kunde genomföras.

I augusti anordnade föreningen även Riksmönstring. 36 fina baggar deltog och kvaliteten var över lag hög.

Under hösten startade vi återigen upp kursen i fårskötsel Börja med får. Kursen pågår för fullt och ledare är Angelica Skarin.

I slutet av oktober genomförde vi en ”överfull” Klippkurs med Gert Larsson som kursledare. Kursen hölls på Öröds Gård i Ödsmål.

BEHÖVER NI LÅNA TACKVÄNDAREN?

Bohusläns fåruppfödare har en tackvändare som utlånas gratis till distriktets medlemmar. Vårt främsta skäl att erbjuda denna service är att underlätta för er att delta i den nya Klövkontrollen, som drivs av Svenska Djurhälsovården/Fårhälsovården.

Lånetiden för medlemmar är en vecka, därefter kan tackvändaren hyras för 400 kr/vecka. Även andra än distriktets medlemmar kan, i mån av tillgänglighet, hyra tackvändaren till en kostnad av 400 kr/vecka.

Boka tackvändaren hos Lennart Carlsson, 0303-77 61 78, bohuslamm@outlook.com.

Rovdjursangrepp

Vi rekommenderar alla fårägare att anmäla sig till länsstyrelsens beredskapslista för att få information när något angrepp skett i din närhet. Klicka här och skrolla ner till ”Anmäl dig här”. På samma sida finns kontaktinformation till länsstyrelsens besiktningsmän som man kontaktar om man fått ett rovdjursangrepp.

Att även följa sidan/appen Skanobs.se är en god idé. Här kan man även registrera observationer om ni gör några sådana.

Årets Fårföretagare

Årets Fårföretagare i Bohuslän 2021

Monica Öberg, Nytorps Fårgård, Uddevalla

Årets Fårföretagare i Bohuslän 2020

Håkan och Tina Blidberg, Norra Apleröds Fårgård

Årets Fårföretagare i Bohuslän 2019

Inga nomineringar kom in och Bohusläns fåruppfödare nominerade inte någon till priset 2019.

Årets Fårföretagare i Bohuslän 2018

442 92 Romelanda
rpr-romelanda@bahnhof.se

VALNÄMND