Bohusläns fåruppfödare

Har vi din epostadress?

Har du inte fått någon information från Bohusläns fåruppfödare på länge, eller om du bytt adress, skicka aktuell epostadress till förbundets sekreterare Britta.

Vad vill du att Bohusläns Fåruppfödare skall göra för dig?

Vi tar gärna emot tips på aktiviteter och utbildningar mm. Välkommen att höra av dig till någon av oss i styrelsen.

Protokoll från årsmöte 2022

Föreningen höll sitt årsmöte måndagen den 21 mars.

Hämta protokollet från Årsmöte 2022

Planerade kurser och studiebesök 2022/23

Är du fårföretagare i Västra Götaland och intresserad av att få ut mer av din ull?

Då är denna utbildning helt rätt för dig. Som en del av projektet Ull som resurs 2.0 Västra Götaland erbjuder vi en kurs i ullhantering och ullsortering för att du ska få ut det mesta möjliga av din ull.

Datum: Måndag 10 okt 2022
Tid: Kl. 17.00-20.00
Plats: Vena Säby 1, 464 66 Mellerud
Pris: 500 kr ex moms (smörgås och kaffe/te ingår i priset)

Fårklippare Gert Larsson visar vad man ska tänka på inför och under fårklippningen för att man ska kunna använda så mycket av ullen som möjligt. Finullsfår klipps på plats.

Ullkonsult Linnéa Eklund berättar om hur man enklast kan sortera sin ull och vad man ska tänka på för att få bättre kvalité på sin ull.

Mer information och länk till anmälan här

Välkomna!

Klippkurs med Gert Larsson som instruktör

Tid: Lördag 15 oktober kl 10-15 i oktober
Plats: Öröds Gård, Ödsmål
Pris: 750 kr för medlemmar och 900 kr för icke medlemmar.

Minst 8 deltagare krävs för att kursen ska genomföras. Välkommen med anmälan till Inger Uneback: tel 070-326 40 05 eller inger.uneback@telia.com

Kurs i att ”Trycka på skinn” med Tina Blidberg som ledare

Tid: Lördagen den 29 oktober kl 9.30 – 17 (eller tills vi är färdiga)
Plats: Humlebråtens Hembygdsgård, Ödsmål
Pris: 700 kr för medlemmar och 800 kr för icke medlemmar

Anmälan är bindande och kursavgiften skall betalas in senast 5 dagar före kursstart till BG 470-4045. Antalet deltagare ska vara 6 st för att kursen ska bli av.

Välkommen med anmälan, som ska innehålla namn, adress och telefonnummer till
Inger Uneback: tel 070-326 40 05 eller inger.uneback@telia.com

Foto Tina Blidberg

Studieresa till Tranås med fårskinn i fokus

Välkomna att följa med på en heldags studieresa där vi följer skinnets väg från att det levereras till beredningen till en färdig produkt t.ex. en varm och skön fiskarmössa.

I Tranås finns två stora aktörer inom skinnberedningsbranschen, AB Tranås Skinnberedning och Donnia Skinn AB. Vi kommer under dagen att besöka båda dessa företag.

Hos Tranås Skinnberedning får vi en guidad visning i fabriken och får följa skinnets väg genom hela processen. Företaget tog fram det första svenska tvättbara lammskinnet som blivit en stor framgång.

Efter lunchen åker vi till Donnia Skinn som kommer att berätta om sitt företag, sin kunskap och erfarenhet som de samlat på sig under mer än 30 år i skinnberedningsbranschen.

Vi kommer också att besöka Atelje Guldtackan där man sedan 1991 designar och tillverkar produkter i fårskinn från familjegårdens egna gotlandsfår. Vi får en visning av ateljen och möjlighet att handla i butiken.

Datum: 16/11
Kostnad: 450 kr för medlemmar / 550 kr för icke medlemmar

Kl. 7.30 Avresa från Nösnäs pendelparkering med bokad buss
Kl. 11.00 Tranås Skinnberedning
Kl. 13.00 Lunch
Kl. 14.15 Donnia Skinn
Kl. 15.45 Atelje Guldtackan + fika
Kl. 17.00 Hemresa
Kl. 20.30 Tillbaka på Nösnäs pendelparkering

Anmälan mailas till Therese Magnusson morik.sorgard@gmail.com senast den 30/10, från den 31/10 är det möjligt för icke medlemmar att anmäla sig i mån av plats. Anmälan är bindande.

Frågor eller förslag?

Har du frågor om kurserna eller förslag på andra kurser är du välkommen att höra av dig till Inger Uneback, som är vår utbildningsansvarige, tel 070-326 40 05 eller inger.uneback@telia.com.

Vad hände 2021?

Årsmöte i föreningen ägde rum torsdagen den 15 mars kl 19 och hölls digitalt. Protokoll från årsmötet kan hämtas här.

Trots pandemin lyckades vi genomföra kursen Gårdsmönstring, steg 2 i mitten av augusti. Ledare var Angelica Skarin och Marie Rydin Alveskog. Tyvärr var det inte så många som deltog pga pandemin, men vi är glada att kursen ändå kunde genomföras.

I augusti anordnade föreningen även Riksmönstring. 36 fina baggar deltog och kvaliteten var över lag hög.

Under hösten startade vi återigen upp kursen i fårskötsel Börja med får. Kursen pågår för fullt och ledare är Angelica Skarin.

I slutet av oktober genomförde vi en ”överfull” Klippkurs med Gert Larsson som kursledare. Kursen hölls på Öröds Gård i Ödsmål.

Behöver ni låna tackvändaren?

Bohusläns fåruppfödare har en tackvändare som utlånas gratis till distriktets medlemmar. Vårt främsta skäl att erbjuda denna service är att underlätta för er att delta i den nya Klövkontrollen, som drivs av Svenska Djurhälsovården/Fårhälsovården.

Lånetiden för medlemmar är en vecka, därefter kan tackvändaren hyras för 400 kr/vecka. Även andra än distriktets medlemmar kan, i mån av tillgänglighet, hyra tackvändaren till en kostnad av 400 kr/vecka.

Boka tackvändaren hos Lennart Carlsson, 0303-77 61 78, bohuslamm@outlook.com.

Rovdjursangrepp

Vi rekommenderar alla fårägare att anmäla sig till länsstyrelsens beredskapslista för att få information när något angrepp skett i din närhet. Klicka här och skrolla ner till ”Anmäl dig här”. På samma sida finns kontaktinformation till länsstyrelsens besiktningsmän som man kontaktar om man fått ett rovdjursangrepp.

Att även följa sidan/appen Skanobs.se är en god idé. Här kan man även registrera observationer om ni gör några sådana.

Årets Fårföretagare

Årets Fårföretagare i Bohuslän 2021

Monica Öberg, Nytorps Fårgård, Uddevalla

Årets Fårföretagare i Bohuslän 2020

Håkan och Tina Blidberg, Norra Apleröds Fårgård

Årets Fårföretagare i Bohuslän 2019

Inga nomineringar kom in och Bohusläns fåruppfödare nominerade inte någon till priset 2019.

Årets Fårföretagare i Bohuslän 2018

442 92 Romelanda
rpr-romelanda@bahnhof.se

VALNÄMND