Värmlands Läns Fåravelsförening

Medlemsbrev från Värmlands fåravelsförening januari 2020
Hej på er och god fortsättning på det nya året. Vi hoppas och önskar ett år med fina lamningsresultat, friska djur, bra betestillväxt och rika skördar. Vi hoppas också på ett år med gemenskap, lärdom och samarbete tillsammans med våra får-kollegor.

Caleb vår nya fårklippare i Värmland har flyttat till Göteborg och utgår nu mer där ifrån. Han fortsätter att klippa i Värmland.

Har du något du vill ändra? Finns det något du vill lyfta eller bidra med? Motioner skall skickas med till Stämman som hålls 9-10 Maj och det är nu du kan ta tillfället i akt att påverka och lyfta det du tycker är viktigt. Sista dag för inlämning av motioner är 1 April men ta gärna med till årsmötet 19 februari.

Aktiveter 2020

FÅR-OCH FODERKURS: 20/1-20 kl. 17:30-21:30, Karlstad

Målet är att Du inspireras till att förbättra och utveckla hantering och planering av gårdens foder.
Ett upplägg som passar Dig som vill utveckla och få ökad kunskap kring fårens foder och hanteringen från vallen/hagen till fårets magar. Ta del av olika sätt för att underlätta jobbet, förenkla hanteringen och spara pengar genom att minska ditt fodersvinn. En del i utbildningen erbjuder deltagaren att besöka olika får gårdar för att i praktiken se hur man löst olika typer av hantering. Att se hur andra gör kan inspirera och ge nya uppslag kring arbetet på din egen gård.

Steg 1 sker som digital föreläsning om 4 timmar i form av videokonferens.

Steg 2 i utbildningen består av ett eller flera studiebesök på utvalda gårdar, där lammrådgivare Theo den Braver tar emot, guidar er och berättar om gårdens lösningar kring foderhantering och foder.

Du som anmäler dig till den digitala föreläsningen (Steg 1) är välkommen att vara med utan kostnad vid ett eller fler gårdsbesök (Steg 2). Totalt under kommande år, erbjuds fjorton gårdsbesök fördelade över landet och med olika infallsvinklar. Mer information och inbjudan till alla studie-/gårdsbesök skickas direkt till din e-postadress.

Årsmöte: 19/2-20 kl 18.30

Välkomna på Årsmöte för Värmlands fåravelsförening i Hushållningssällskapets lokaler den 19 Februari kl 18.30. Vi bjuder smörgåstårta. Marita Asp Tauni och Felicia Asp Tauni jobbar som veterinärer och kommer för att hålla föredrag om lamningar och lamningsrelaterade sjukdomar och problematiker. Karin Granström kommer också för att hålla föredrag om Eu-stöd som snart skall sökas.

Anmälan sker till Camilla via samtal eller sms på 070-2031895, senast 15 februari

Fårfesten:  28/2–1/3

Glöm inte att skriva in årets ulligaste festhelg i kalendern! Från 28 Februari till 1 Mars kommer det utställare från hela landet till Kil för den traditionella festen med fokus FÅR. Det finns ett stort utbud på kurser under helgen. Gå in via hemsidan www.farfestikil.com och boka din kursplats.

Det kommer även i år att hållas en råullsmarknaden där du har möjlighet att sälja din ull direkt till kund på Kils Arena under lördagen kl 12-18. Kontakta Kerstin för anmälan och mer information på 073-9243683.
Det kommer även att finnas olika fårraser representerande under de olika dagarna.

Förbundsstämma  9-10 Maj

Förbundsstämman kommer att hållas på badhotellet i Tranås. Mer information kommer ni att kunna se framöver i tidningen Fårskötsel.

Mönstringskurs Augusti

Missa inte chansen att tillsammans med Finullsförreningen gå en mönstringskurs steg 1 och steg 2 här i Värmland. Gå in på finullsförreningens hemsida och boka din plats. Kursen kommer hållas Kil någon gång under Augusti 2020.

Missa inte att anmäla er till årsmötet! Camilla- 070-2031895, senast 15 februari.

God fortsättning önskar vi i styrelsen!

Medlemsbrev från Värmlands läns fåravelsförening, våren 2019
Hej, alla medlemmar

Hoppas lamningen gått bra och alla djuren snart är ute på bete. De flesta av oss går nog nu och sneglar mot himlen i hopp om lite mörka moln och känslan från förra årets torra sommar börjar komma tillbaka. Jag hoppas att det kommit några mm när detta brev är i er hand och att vi väntar mer de närmsta veckorna för en fin första skörd.

Den 11–12 maj är det Svenska fåravelsförbundets förbundsstämma. Värmlands län har också utsett Elsa Lund Magnussen till årets företagare, och vinnaren utses och koras på Stämman i Mora. Nu håller vi tummar och tår för att vår medlem Elsa tar hem det här priset som hon verkligen är värd.

Den 26 mars hade föreningen årsmöte och ett par nya ledamöter valdes in i föreningens styrelse. Vi vill därför passa på att presentera hela styrelsen här:
Ordförande: Camilla Carlsson, Camilla har en avelsbesättning av Leicesterfår och bor i Väse. camilla_carlsson84@hotmail.com
Kassör: Carin Elfman, har drygt 100 produktionstackor utanför Molkom. carin@elfmans.se
Sekreterare: Sofia Hedlund, jobbar som rådgivare på Hushållningssällskapet och har lite korsningstackor hemma i Bjurtjärn. Sofia.hedlund@hushallningssallskapet.se
Jonna Larsson har en besättning med dorperkorsningar ute på Värmlands näs. Jonna_16@hotmail.com
Cissi Liebring har päls, finull och leicester på sin gård utanför Forshaga. cissi.leibring@hotmail.com
Kerstin Karlsson, bor på en mjölkgård norr om Kil där de har en besättning med finullstackor lars.kerstin@telia.com
Johan Sandström har en avelsbesättning med pälsfår utanför Kil. smedstadjohan@hotmail.com

Har du synpunkter och idéer kring det lokala arbetet i Värmlands läns fåravelsförening? Kanske har du tips på kurser eller sammankomster? Då är du välkommen att höra av dig till oss förtroendevalda i styrelsen. Hoppas att vi ses.

Varma hälsningar från styrelsen

Aktiviteter 2019

Semin
För att få seminera sina får krävs att man gått kurs och blivit examinerad. Passa på att ta chansen nu när Värmlands fåravelsförening ordnar en kurs!

Den 14 maj kl. 18:00-21:00 hålls en informationsträff av Magnus Håård i Hushållningssällskapets lokaler i Karlstad. I samband med träffen anmäler man sig sedan till semineringskursen. Träffen kostar 100kr och information om inbetalning skickas ut till deltagarna innan träffen.

Föranmälan mailas till Jonna Larsson, senast torsdagen den 9 maj, Jonna_16@hotmail.com. Fika finns att köpa på plats. Mer information om datum för semineringskursen och priser tas upp på träffen. Varmt välkomna!

Gammelvala
27/7 är det fårets dag på Gammelvala i Brunskog.

Flertalet fårraser kommer att visas upp mellan kl. 11.00-14.00. men alla andra aktiviteter pågår fram till kl. 17.00. Det är gratis att vara med som utställare och sälja fårprodukter under dagen. Vill du veta mer eller anmäla dig som utställare kontakta Karin Granström på hushållningssällskapet på telefon 070-2576760 eller mail karin.granstrom@hushallningssallskapet.se

Mönstringskurs
Den 3–4 augusti kommer Riksdomare Birgit Fag till Värmland och håller en två dagars kurs i mönstring av leicesterfår och gotlandsfår.  VI har stor brist på mönstrare i Värmland och syftet med kursen är att utbilda fler mönstrare och lära sig mönstra sin egna besättning.  Kursen innehåller både teori och praktisk övning. Tag gärna med egna skinn för bedömning.

• 3 augusti, steg 1 nybörjare
  • 4 augusti, steg 2 fortsättning, grunder till att mönstra andras besättningar

Steg 3 kursen, för att bli rekommenderade mönstrare kör vi nästa år.

Anmälan görs till Camilla Carlsson antingen via mejl eller sms senast 1 juli så vi vet om vi är tillräckligt många för att kunna hålla kursen. camilla_carlsson84@hotmail.com eller mob. 070-2031895

Riksbedömning
Så även i år kommer vi i Värmlands läns fåravelsförening erbjuda riksbedömning. De bästa tack- eller bagglammen väljs ut från gårdsmönstringen för att ytterligare genomgå en gallring. Där får du ett kvitto på om dina lamm anses som lämpliga för att gå i avel, men också för att veta hur just dina lamm står sig i konkurrensen inom din ras. Riksbedömningen är ett utmärkt tillfälle att ta reda på om ens djur anses som lovande blivande avelsdjur. Så har du gårdsmönstrat dina djur och är nyfiken på hur de finaste
lammen ligger till, tveka inte, kom med dom till Väse!

Ju fler djur som är anmälda desto större chans är att vi kan fortsätta hålla riksbedömningar i vårt län! Riksbedömningarna är öppna för alla besättningar som är anslutna till elitlamm avel och som har följande raser Rya, finull, Gotland och Leicester.

Kostnad för att delta är 350 kr plus moms/djur. Riksbedömningen hålls tisdagen den 20 aug i Väse.  Sista dag för anmälan är 14 augusti. Kontakta Camilla Carlsson för mer info och anmälan. camilla_carlsson84@hotmail.com eller mob. 070-2031895

Obs! Besök gärna en riksbedömning för att se och lära, även om du inte anmält djur.

Kurser

Vi vill passa på att rekommendera dig som är intresserad och gärna vill gå någon kurs som handlar om får att besöka Gård och Djurhälsans hemsida: www.gardochdjurhalsan.se. Där hittar du mer information om olika ERFA-grupper, kurser i villkorad läkemedelsanvändning, klövkurs, seminkurs m.m.

Om tillräckligt med intresse finns för någon kurs så finns även möjlighet att genom föreningen och Hushållningssällskapet i Värmland att anordna kurser i ovanstående ämnen lokalt.

Hör gärna av dig till Ulf Ekholm, 076- 844 49 92 alt. Karin Granström, HS i Värmland, 070 – 257 67 60.

Gilla oss på Facebook!

Vi heter Värmlands Fåravelsförening på Facebook.

Några viktiga hemsidor där du som Fårägare kan skaffa dig information:
Länsstyrelsen Värmland, Fårprojektet
FB Värmlands fåravelsförening
Svenska Fåravelsförbundet
FB Stora rovdjuren Värmland
Viltskadecenter
Lammproducenterna
Elitlamm
LRF Värmland

Rovdjursinfo

Om din besättning drabbas av rovdjursangrepp skall du snarast anmäla angreppet till SOS Alarms larmnummer 08-454 20 82 med bevakning 24/7. SOS Alarm ombesörjer kontakt med besiktningspersoner och andra berörda.

Styrelse 2020

Höglunda Östra Glänne
665 92 KIL
lars.kerstin@telia.com

Vår förhoppning i styrelsen är att kunna arrangera aktiviteter som föreningens medlemmar vill delta på.
Vi hoppas att du kontaktar någon av oss med önskemål om frågor eller aktiviteter som föreningen kan engagera sig i.