Gotlands Fåravelsförening

gfaf-logga1

Mail-information

För att få snabbare information och påminnelser om aktiviteter, meddela aktuell mailadress till anna.tornfelt@gotlandica.se

Medlemsrabatter 2021

• Rabatter hos Stenstu Kvarn, Siltbergs Smide, Lantmännen Klintehamn, Graute Gård och Bröderna Pettersson AB finns samlade i detta dokument.

Mönstringskurs päls- och kroppsbedömning (Gotlandsfår)

Lär dig päls- och kroppsmönstra dina lamm! Gotlands Fåravelsförening anordnar kurser där vi både teoretiskt och praktiskt mönstrar Gotlandsfår. Kurserna följer Fåravelsförbundets kursplan för steg 1 (nybörjare) och steg 2 (att bli gårdsmönstrare som siktar på att bli rekommenderad mönstrare).

Nybörjarkurs (steg 1) lördagen den 31 juli kl. 09.00 till ca 16.00. hos Anna Törnfelt och Jörgen Olsson, Ollajvs gård i Alskog, Ljugarn. Kursledare är Maria Ericson och Anna Törnfelt.

Fortsättningskurs (steg 2) för er som gått nybörjarkursen eller varit med om mönstring och vill fördjupa er mera söndagen den 1 augusti kl. 09.00. till ca 16 .00. hos Anna Törnfelt och Jörgen Olsson, Ollajvs gård i Alskog, Ljugarn. Kursledare är Maria Ericson, riksdomare.

Anmälan till kurserna senast 24 juli till Anna Törnfelt 073-707 29 45 eller via mail. Kostnad för kursen är 600 kr för medlemmar, icke medlemmar 800 kr. Bli medlem här.

Tänk på att det är begränsat med platser så först till kvarn. Vi följer FHM rekommendationer för Covid-19, så antalet platser kan ändras beroende på smittläget.

Medtag lunch och/eller fika. Rena kläder och anteckningsmaterial. Vi tillhandahåller plastsockar.

Välkomna!

ÅRSMÖTE Lördagen den 20 februari 2021

På grund av rådande pandemin kommer Årsmötet att genomföras digitalt som Teamskonferens.

Alla som anmäler sig får länken via epost dagen före den 19/2. Genom den länken kopplar Du upp till det digitala Årsmötet.

Mötets Gäst är Gudrun Haglund-Eriksson, ordförande i Svenska Fåravelsförbundet. Gudrun har många frågor på sitt bord och har arbetat med rovdjursproblematiken, CODD, omsorgsfrågor och UG via LRFs branschråd på senare tid. Frågor som hur vi ökar svensk lammproduktion är också en aktuell fråga och vad som är på gång inom förbundet. Gudrun hör hemma i Närkesberg där hon bedriver lammproduktion tillsammans med sin familj i byn Bengtstorp.

Start kl. 09.30-10.00
Tid för alla att koppla upp sig.

Kl. 10.00 Välkommen till GFAF Årsmöte. Kort inledning och därefter drar vi igång med ÅRSMÖTESFÖRHANDLINGAR
Hämta Årsberättelse och Föredragningslista

Kl. 11.00 Information av Gudrun Haglund-Eriksson, Ordf. Svenska Fåravelsförbundet

Ca Kl. 12.00 Avslutning av mötet.

Hjärtligt välkomna!
Styrelsen för GFAF

Behöver du ett klippbord, mönstringsvåg eller en tackvändare?

Gotlands Fåravelsförening har ett klippbord och en mönstringsvåg som vi hyr ut till medlemmarna. De kostar 100 kr/st per dag och 500 kr för en hel vecka. Tackvändaren uthyres för 250 kr per dag.

När de återlämnas ska de vara hela och väl rengjorda.
Är de inte det tas en avgift ut på 500 kr.

Med “väl rengjorda” menas noggrant tvättade, gärna med varmvatten och högtryck, samt desinficerade med Virkon eller motsvarande.

Boka genom Ulla Larsson, kontaktuppgifter nedan.

Arkivet

Verksamhetsberättelse 2020

Årsberättelse 2019 ››

Årsberättelse 2018 ››

Lamm och torka 2018

Gotlands Fåravelsförening bjöd in Gotlands fårägare till ett informationsmöte den 4 september där vi fördjupade oss i aktuellt läge med anledning av torka och brist på foder för får och lamm.

Nedan finns material från träffen att ladda ner. Det finns bland annat information från foderföretag, foderstatsexempel och information från slakteriet.

Lamm och torka, presentation

Fodersituationen på Gotland, information från Gotlands Slagteri

Svenska foder – information om deras olika foder

Lantmännen – information om deras olika foder

Svenska Foder – foderstater

Lantmännen – foderstater

GRÖN FRAMTIDSDAG 2018

Under Gröna Framtidsdagen den 22/2 2018 på Gotland Grönt Centrum föreläste Jörgen Rasmusson, Eksholmens gård, Klågerup om hur en satsning på lammproduktion kan gå till utifrån egen erfarenhet av att bygga stall för plats för 600 tackor.

Jörgens presentation finns att ladda ner här ››

Styrelse 2021

ORDFÖRANDE, UTBILDNINGSANSVARIG, AVELKONTAKTPERSON