Gotlands Fåravelsförening

gfaf-logga1

Mail-information

För att få snabbare information och påminnelser om aktiviteter, meddela aktuell mailadress till anna.tornfelt@gotlandica.se

Medlemsrabatter 2021

• Rabatter hos Stenstu Kvarn, Siltbergs Smide, Lantmännen Klintehamn, Graute Gård och Bröderna Pettersson AB finns samlade i detta dokument.

Kontaktuppgifter i Medlemsregistret

Vi uppdaterar vår medlemslista och vill gärna ha aktuell e-post adress för att snabbare kunna nå ut med info och även se till att ni får del av Fåravelsförbundets veckobrev. Maila er e-post till anna.tornfelt@gotlandica.se. Snarast!

Kursen i ullsortering med Lena Persson från Jämtland

(Den fick vi ställa in pga Covid-19 under 2020)

Nu gör vi ett nytt försök helgen 12-13 september så boka in datumet.

Vi kommer med mer information efter sommaren om kursupplägget.

Problem med örnar?

Får ni lamm tagna av kungsörn så kontakta Björn Eriksson, besiktningsman för örnskadade djur, tel. 073-6002784

Ta reda på dött djur omedelbart ni hittar det. Annars finns inte mycket kvar när besiktningen ska göras. Döda djur äts i regel upp av korpar, örnar eller rävar och försvinner mycket snabbt.

Mönstringskurs päls- och kroppsbedömning (Gotlandsfår)

Lär dig päls- och kroppsmönstra dina lamm! Gotlands Fåravelsförening anordnar kurser där vi både teoretiskt och praktiskt mönstrar Gotlandsfår. Kurserna följer Fåravelsförbundets kursplan för steg 1 (nybörjare) och steg 2 (att bli gårdsmönstrare som siktar på att bli rekommenderad mönstrare).

Nybörjarkurs (steg 1) lördagen den 31 juli kl. 09.00 till ca 16.00. hos Anna Törnfelt och Jörgen Olsson, Ollajvs gård i Alskog, Ljugarn. Kursledare är Maria Ericson och Anna Törnfelt.

Fortsättningskurs (steg 2) för er som gått nybörjarkursen eller varit med om mönstring och vill fördjupa er mera söndagen den 1 augusti kl. 09.00. till ca 16 .00. hos Anna Törnfelt och Jörgen Olsson, Ollajvs gård i Alskog, Ljugarn. Kursledare är Maria Ericson, riksdomare.

Anmälan till kurserna senast 24 juli till Anna Törnfelt 073-707 29 45 eller via mail. Kostnad för kursen är 600 kr för medlemmar, icke medlemmar 800 kr. Bli medlem här.

Tänk på att det är begränsat med platser så först till kvarn. Vi följer FHM rekommendationer för Covid-19, så antalet platser kan ändras beroende på smittläget.

Medtag lunch och/eller fika. Rena kläder och anteckningsmaterial. Vi tillhandahåller plastsockar.

Välkomna!

Riksbedömning 2021

Gotland Grönt Centrum 21-23/8

• Er preliminära anmälan vill vi ha senast den 13/8 och sista justeringarna angående djurantalet den 15/8.
  • Fåravelsförbundet fakturerar 450:-/djur.
  • Lamm som tillkommer efter anmälningstidens slut bedöms i mån av tid. Efteranmälningskostnad på 50:- tillkommer.
  • Lokalföreningens omkostnader betalas på plats, antingen kontant – jämna pengar – eller swish, 50:-/djur.
  • En sammanställning av bedömningsresultatet på Gotland för 2021 kan beställas för 50:-
  • Samtliga besökare ska komma i RENA skor till bedömningsplatsen. Använd plasttossor eller andra skor i transporten och BYT när ni går ur! Vi måste alla hjälpas åt att minimera risken för smittspridning.
  • Vi vill att ni kör in i lokalen och fäller ner rampen på bockar. Som strö i transporten rekommenderar vi granris eller grovt flis, ej halm eller sågspån.
  • Följ FHMs rekommendationer för smittskydd. En besättning åt gången i bedömningslokalen. Djurägaren ansvarar för att 3 personer finns till hands – 2 som bär och en som står i transporten!
  • Vi kontrollerar intyg för Maedi-Visna och F-status samt Djurägarförsäkring avseende fotröta. Inspektera klövarna innan avfärd hemifrån.
  • Misstänker ni muneksem/orf i besättningen, meddela oss så välkomnar vi er sist på bedömningsdagen.
  • Ni får bedömningsprotokoll på plats där ni fyller i ert namn, adress, SE-nummer, lammets id-nummer, födelsedatum, antal i kullen och moderns ålder. Kom i god tid så ni hinner fylla i blanketten i lugn och ro.
  • Fästingbehandla inte djuren senare än tre veckor före bedömningen
  • Lammen bör tvättas 3–5 dagar före bedömningen och vara torra.
  • Tips om tvätt finns på Silverlock.se.

Anmälan/frågor till: Lina Mattsson 0702-213231
linafemattsson@hotmail.com

Vid anmälan behöver vi din mailadress, faktureringsadress, telefonnummer och ev. önskemål om dag/tid för bedömningen.

Alla anmälningar får bekräftelse!

Har du inte fått bekräftelse – ta kontakt på nytt!

Välkomna!

Gotlands Fåravelsförening arrangerar baggauktion i Sjonhem

Lördag 25 september 2020

Vi hoppas att vi ska kunna köra en vanlig auktion i år, men auktionen kommer att anpassas efter rådande läge för Covid-19. Ökar smittläget så kommer auktionen bli med hjälp av Boskapstorget och baggarna finns tillgängliga för intresserade köpare, under kontrollerade former. Information till säljare och köpare kommer att uppdateras vartefter på SFs hemsida och www.silverlock.se.

Anmälan
Vi välkomnar anmälningar av riksbedömda bagglamm av alla raser och äldre riksbedömda baggar födda tidigast 2016. Deltagande besättningar ska vara fria från smittsamma sjukdomar, hälsodeklarerade, fotrötecertifierade (F-status), friförklarade från Maedi-Visna (M-3 status) samt intyga att problem med resistent Haemonchus ej förekommit eller misstänks.
Kom ihåg att ta träckprover enligt fårhälsovårdens rekommendationer. Vi uppmanar köpare att ta del av hälsodeklaration samt resultat av träckprovsanalyser.

Anmäl djuren med härstamningsbevis där de nya avelsvärdena finns med. Tänk på att skriva ut nya härstamningsbevis för äldre baggar. Säljarna bör också vara beredda att maila in bilder på anmälda baggar om auktionen blir delvis digital/för att hjälpa köpare som väljer att inte vara på plats.

Anmälningsblankett finns när vi närmar oss att hämta här på SFs hemsida och www.silverlock.se. Vid anmälan bifogas fullständigt ifyllda härstamningsbevis, riksbedömningsprotokoll i original, hälsodeklaration samt till varje bagge: kopia av friförklaringsintyg gällande M-3 status och intyg om F-status inklusive djurägarförsäkran.

Anmälan sänds till:
Maria Ericson
Levide Skinnarve 205
623 53 Hemse

Anmälan ska ha inkommit senast onsdag 8 september.

Ytterligare upplysningar lämnas av:
Eva Twengström 0708-49 02 45 eller eva.twengstrom@telia.com (även katalogbeställning)
Maria Ericson 0737-19 37 35 eller skinnarve@telia.com

Varmt välkomna
Gotlands Fåravelsförening

Västkustens Ullinsamling – Vi köper din ull!

Intresset för den svenska ullen ökar och vi söker nu fler ull- leverantörer.
Vi köper alla sorters ull förutom ull från Dorper och Dorperkorsningar.
För mer infor besök gärna www.vastkustensullinsamling.se

Välkomna att höra av er till oss!
0760 94 12 33 eller info@ccwool.se

Rapport från ull- och skinnkommittén

Hämta fil (pdf)

ULLKONTORET 2016-2021

Det är nu fem år sedan Ullkontoret startade sitt tvätteri i Endre. Vi är fortfarande det enda ulltvätteriet i landet och det är glädjande att märka att intresset för svensk ull tvättad i Sverige ökar sakta men stadigt. Detsamma gäller den grå gotlandsullen som i början var svårsåld. Nu är det allt fler svenska, och även utländska, företag som intresserar sig för den långa grå glansiga fibern.

Ullkontoret köper in alla typer av ull (utom Dorper) och från och med september höjer vi avräkningspriset från 10 till 15 kr/kg för all ull och för lammull Gotlandsfår till 20 kr/kg. För full betalning ska ullen vara färgsorterad (vit/grå/bruntoner), fri från tovor och ha minimalt med växtrester. Var särskilt uppmärksam på tistlar, kardborrar, timotej samt spannmålsax som alla snor in sig i ullen och inte går att plocka loss.

www.ullkontoret.se
info@ullkontoret.se
070-580 35 24 (Hans)

ÅRSMÖTE Lördagen den 20 februari 2021

På grund av rådande pandemin kommer Årsmötet att genomföras digitalt som Teamskonferens.

Alla som anmäler sig får länken via epost dagen före den 19/2. Genom den länken kopplar Du upp till det digitala Årsmötet.

Mötets Gäst är Gudrun Haglund-Eriksson, ordförande i Svenska Fåravelsförbundet. Gudrun har många frågor på sitt bord och har arbetat med rovdjursproblematiken, CODD, omsorgsfrågor och UG via LRFs branschråd på senare tid. Frågor som hur vi ökar svensk lammproduktion är också en aktuell fråga och vad som är på gång inom förbundet. Gudrun hör hemma i Närkesberg där hon bedriver lammproduktion tillsammans med sin familj i byn Bengtstorp.

Start kl. 09.30-10.00
Tid för alla att koppla upp sig.

Kl. 10.00 Välkommen till GFAF Årsmöte. Kort inledning och därefter drar vi igång med ÅRSMÖTESFÖRHANDLINGAR
Hämta Årsberättelse och Föredragningslista

Kl. 11.00 Information av Gudrun Haglund-Eriksson, Ordf. Svenska Fåravelsförbundet

Ca Kl. 12.00 Avslutning av mötet.

Hjärtligt välkomna!
Styrelsen för GFAF

Behöver du ett klippbord, mönstringsvåg eller en tackvändare?

Gotlands Fåravelsförening har ett klippbord och en mönstringsvåg som vi hyr ut till medlemmarna. De kostar 100 kr/st per dag och 500 kr för en hel vecka. Tackvändaren uthyres för 250 kr per dag.

När de återlämnas ska de vara hela och väl rengjorda.
Är de inte det tas en avgift ut på 500 kr.

Med “väl rengjorda” menas noggrant tvättade, gärna med varmvatten och högtryck, samt desinficerade med Virkon eller motsvarande.

Boka genom Ulla Larsson, kontaktuppgifter nedan.

Arkivet

Verksamhetsberättelse 2020

Årsberättelse 2019 ››

Årsberättelse 2018 ››

Lamm och torka 2018

Gotlands Fåravelsförening bjöd in Gotlands fårägare till ett informationsmöte den 4 september där vi fördjupade oss i aktuellt läge med anledning av torka och brist på foder för får och lamm.

Nedan finns material från träffen att ladda ner. Det finns bland annat information från foderföretag, foderstatsexempel och information från slakteriet.

Lamm och torka, presentation

Fodersituationen på Gotland, information från Gotlands Slagteri

Svenska foder – information om deras olika foder

Lantmännen – information om deras olika foder

Svenska Foder – foderstater

Lantmännen – foderstater

GRÖN FRAMTIDSDAG 2018

Under Gröna Framtidsdagen den 22/2 2018 på Gotland Grönt Centrum föreläste Jörgen Rasmusson, Eksholmens gård, Klågerup om hur en satsning på lammproduktion kan gå till utifrån egen erfarenhet av att bygga stall för plats för 600 tackor.

Jörgens presentation finns att ladda ner här ››

Styrelse 2021

ORDFÖRANDE, UTBILDNINGSANSVARIG, AVELKONTAKTPERSON