Skånes Fårintressenter

Välkomna till vår förening!

Hej alla medlemmar i Skånes Fårintressenter!

Torsdagen den 12 mars hade vi vanligt möte i Djuromsorgsgruppen i Skåne där vi är representerade. Olika saker diskuterades men mest aktuellt är Coronasmittan.

Läs vårt gemensamma brev och agera så att ni är förberedda om ni eller någon runt omkring er behöver hjälp.

Vi får hjälpa varandra här!

Tag även kontakt med oss så behövs!

Skånes Fårintressenter

Inbjudan till webinformationsmöte om fårsjukdomen CODD

Tisdagen den 19 januari kl. 19.00-21.00

Det första fallet med CODD (Contagious ovine digital dermatitis/Smittsam digital dermatit hos får) i Sverige kom under 2019 och under hösten 2020 konstaterades ett andra fall av CODD, också det i Skåne. CODD är vanlig i Storbritannien, orsakas av bakterier som ger avlossning av klövkapseln och därmed även kraftig hälta. Förutom att det är mycket smittsamt är den även mycket svår att behandla och det finns idag ingen metod för att sanera bort sjukdomen från drabbade besättningar. Det behövs mer kunskap hos varje fårägare och vi måste kraftsamla i fårbranschen för att förhindra att CODD etablerar sig i Sverige.

Syfte med informationsmötet är:

• Ökad kunskap om CODD
  • Förebygga smittspridning om CODD

Kvällens program:

• Gudrun Haglund-Eriksson, Svenska Fåravelsförbundet och Tomas Olsson, Sveriges Lammproducenter inleder.
  • Djurhälsoveterinär Ulrika König från Gård &Djurhälsan föreläser om CODD.
  • Representanter från Skånes fårintressenter informerar.

Kvällen modereras av veterinär Anna Forslid från LRF riks.

Du kommer kunna ställa generella frågor: antingen i förväg i anmälningsformuläret, eller skriva i chatten under mötet. Vi tar INTE ta upp gårdsspecifika frågeställningar.

Anmälan
Via detta formulär senast den 17 januari. Så skickas länken till mötet ut kvällen före mötet. Har Du frågor eller problem med anmälan, Kontakta Annika Sällvik, LRF Skåne: 010-1844183, annika.sallvik@lrf.se

Vill Du få mera information om CODD så rekommenderar vi följande film.

Varmt välkomna!

loggorCODDinfo

Kurs i foderplanering för får

Varmt välkommen till Skepparslöv för att lära dig foderplanering för får. Lär dig ta kontrollen över ditt foder och gör din egen foderstat. Ta med din analys på ditt vallfoder så räknar vi.

Plats Helgegården, Skepparslövs
Datum och tid 21 oktober och den 29 oktober kl 18:00-21:00
Arrangör HIR Skåne

Ur programmet den 21 oktober:
• Grunder i utfodring
• Foderplanering och foderinventering
• Hur får du ett bra vallfoder till dina får?
• Val av kraftfoder
• Foderstatsberäkning

Ur programmet den 29 oktober:
• Utfodring i praktiken
• Brist på grovfoder – vad göra?
• Foderstatsberäkningar i Elitlamm
• Planering inför nästa säsong – bete och vallfoder

EU-flagga+Europeiska+jordbruksfonden+färgKursen med två kursträffar kostar 500 kr per person. Anmäl dig senast den 16 oktober.
Mer info samt anmälan Ingela.lofquist@hush.se

Hämta inbjudan som pdf ››

#Rovdjursvaka2020!

Skånes Fårintressenters styrelse reprensenterad av Jerry Ohlin, Anna Kristoffersson och Marie Gardesson håller Rovdjursvaka 2020 på Eksholmsgård hos Pia-Maria o Jörgen Rasmusson tillsammans med Jan Hultgren och Hans Ramel från LRF Skåne och Elisabeth Svensson, HKScan.

FB_IMG_1600318469833

Kallelse till Årsmöte för Skånes Fårintressenter

Lördag den 7 Mars 2019 kl 13.00
På Gåsapågens Restaurang i Veberöd (Truckvägen 30, Veberöd)

OBS! Anmälan senast den 1/3 till Marie Gardesson e-post: marie.tornetorp@gmail.com eller sms 0709-602697.
Dagordning ››

Program – Vad gör vi med Ullen?

Vi börjar med en enklare lunch och avslutar dagen med fika.

Innan årsmötet gästas vi av Elof Nilsson, från Fåravelsförbundet som informerar om vad som är på gång och som berättar om ULL-projekten!

Till årsmötet passar vi på att bjuda in några Klippare och Ullkunnigt folk från Skåne.

Vi passar även på att bjuda in representanter från rasföreningar och lokala föreningar från fårnäringen i Skåne samt representanter för slakterier samt LRF.

Vi hoppas det kan bli en bra mix och en trevlig eftermiddag!

Välkomna!
Anna Kristoffersson , Ordförande

Julmingel

Skane_nov19

Hämta inbjudan i pdf-format ››

Lyckad Fårdag i Kåseberga

Ca 400 besökare trots 30 graders värme och vindstilla besökte Skånes Fårintressenters fårdag 4 juli.

Utställarna var nöjda och besökarna likaså. Nu tar vi en kort siesta och återkommer med nästa aktivitet i slutet av augusti.

fardag2015_5 fardag2015_4 fardag2015_3 fardag2015_2 fardag2015_1

Text: Ingela Mauritsson Foto: Jenny Nilsson, Emma Ljunggren och Ingela Mauritsson

Årsmötes-middagen

Maten på Skånes Fårintressenters årsmöte på Kronovalls slott 8 mars var väldigt uppskattad och många av oss ville veta lite mer om den så därför skickade jag lite frågor till kocken Jonathan Nordström. Här kommer svaren.

Tackorna som serverades var korsning Texel/Suffolk födda 2007 (U 5-) och 2013 (U- 4+).

Vad var det du serverade till oss?

Förrätten:

dinner1
”Pulled sheep” med coleslaw på rödkål, rostbiff på fransyska med remoulad gjord på syltade betor, samt att ni fick rökt hjärta.

Huvudrätten:

dinner2
Lågtempad rostbiff och rygg, färsbiff med njure, levermousse, sås på fond från benen, puré på rödbeta (om jag minns rätt), gräddkokt spetskål och chips på jordärtskocka.

Hur du upplevde kvaliteten och smaken på tackköttet?

Kvalitén på köttet var kanon, kan absolut jämföras med vanligt lammkött och jag hittade ingen bismak. Jag tillagade tackorna precis som jag hade gjort med lamm. Det enda jag märkte var att det blev extremt mycket fett i fonden men det var bara att ta bort.

Var det någon skillnad mellan de olika tackorna som du särskilt la märke till pga. åldersskillnaden?

Jag tyckte att den äldre tackan hade mer och bättre smak. Det som skilde mest var fettmängden, den äldre hade ett par centimeter fett på sidorna.

Tror du på en framtid med mer fårkött på tallrikarna både på restauranger och hemma hos folk och hur når vi ut till kunderna med detta fina kött som annars går till färs och hundmat?

Absolut finns det en framtid för kött från tackor men det krävs att folk vågar prova och kommer i kontakt med det. Det är svårt att säga hur man ska kunna nå ut till kunderna men man får väl satsa på en kampanj där man framhäver hur bra köttet är, att det är lokalt producerat, att tackorna är uppväxta under väldigt bra förhållanden samt att det är väldigt prisvärt kött. Man kan ju även anordna middagar där man bjuder in handlare, kockar, krögare och andra intressanta personer.
/Jonathan

Vid tangentbordet Ingela Mauritsson

Mentorskap för fårbönder

När man startar upp en fårverksamhet, liten som stor, är det ofta många frågor som poppar upp. Tänk om jag hade haft någon att fråga!!

Detta har vi i Styrelsen tagit fasta på och vill nu hjälpa alla fårbönder i Skåne att hitta mentorer åt de som behöver.

Är du intresserad av att komma i kontakt med en mentor så kan du antingen söka här när vi förhoppningsvis får in mentorer som vill hjälpa till eller så lägger du ett mail till någon av oss i styrelsen så hjälper vi gärna till att hitta lämplig kontakt till dig och din verksamhet.

Är det så att du känner att du har varit med några år och kan dela med dig av din erfarenhet till en nystartad fårbonde så får du gärna skicka ett mail till styrelsen med info om namn och område, så lägger vi upp din kontakt här på sidan så att kontakt kan knytas mellan dig och en behövande.

Styrelsen genom Ingela Mauritsson, sekreterare

Mentorer