Södra Kalmar Läns Fåravelsförening

programblad 2003

Läs mer om att bli medlem här ››
Tips! Är ni fler än en i familjen som vill bli medlem så kan övriga bli familjemedlemmar och få samma förmåner som er huvudmedlem.

När det gäller anmälningar till föreningens aktiviteter vill vi att ni anger vilken kurs/aktivitet anmälan det gäller i ämnesraden i mailet. Om anmälan gäller flera personer vill att att samtliga namn anges.

Vi vill också påminna om att medlemskapet i fåravelsförbundet och föreningen är personligt och att man ska vara betalande medlem eller familjemedlem för att deltaga i aktiviteterna.

Nu har föreningen en ny mailadress och även en ny mailserver. Ny epostadress: sodrakalmar@gmail.com

Saknar du information? Är du medlem i Södra Kalmar läns Fåravelsförening och inte fått utskick från e-postadressen ovan? Hör av dig till ingeli@rugstorp.com så får du tillgång till alla brev från din lokalförening.

För kontaktuppgifter och en kort presentation av styrelsen, se längst ner på sidan.

Välkomna på beteskväll och stallvisning

Den 17/7 kl 18.00 träffas vi hos Fredrik Bjarnehall, Haltemåla 208, 38274 Alsterbro, där han berättar om fåren, gården och nya stallet med solpaneler.

Växtodlingsrådgivare Linda af Geijerstam finns också på plats.
Ta med kaffekorg och glatt humör så syns vi i Haltemåla!

Nyhetsbrev från Fårets dagar

Vi har ca 40 utställare med försäljning inbokade

• Fårklippning, fårvallning, flera FÅR-raser presenteras genom Per-Arne, tovning, modevisning, guidad historisk tur och spinna ull är återkommande programpunkter
  • Svenska Fåravelsförbundet kommer finnas på plats och tillsammans med oss från föreningen prata FÅR med branschens folk och konsumenter
  • Nyhet! Provsmakning av tackakött genom projektet ”Exceptionell Råvara” med Stefan Eriksson
  • Nyhet! Föreläsning av Stefan Eriksson
  • Nyhet! Fler föreläsningar som ligger i ”pipeline”
  • Nyhet! Ansiktsmålning (för oss alla över 3 år😊) med FÅR-tema
  • Nyhet! Matserveringen förstärks med FÅR-burgare från Rugstorp, Vikingatallrik och medeltida pizza. De två sistnämnda kommer hålla till på Calmar Renässansgilles marknad
  • Glass från En Får Tacka gör välkommet återbesök

Idag är vi ca 50 medlemmar som har nyckeluppgifter genom sin plats på schemat. Siffran kommer från förra året då vi var ca 30 personer färre än vad vi har varit ett ”vanligt år” (utan corona). Flera av dessa 30 brukar ställa upp utan att vara medlemmar i föreningen och får fri entré, mat och present som tack för deras insats så fråga släkt och vänner om dom vill följa med dig till slottet och anmäl er redan idag!

Inbjudan

Det är dags att anmäla dig som funktionär till årets stora FÅR-händelse FÅRETS DAGAR 30 september–2 oktober 2022.

Anmäl ditt intresse till sodrakalmar@gmail.com eller direkt till någon i styrelsen om du inte var med på schemat 2021.

Du som var funktionär 2021 finns med i planering till schema 2022.
Vill du diskutera din plats på schemat?
Kontakta Helén
Tel.070 968 3 968

Hämta affischen i pdf-format

Fårresa till Östergötland 28-29 juli 2022

Torsdag 28 juli

07.15 Avresa Borgholm
07.45 Färjestaden (Vid Netto)
08.00 Kalmar (vid Swedish Agro)
08.20 Ålem

10.15–12-15
Holmtebo By, Förmiddagsfika. Lizzas Skafferi
Gårdsbesök hos Anna Hägge-Nilsson och Christer Nilsson i Holmtebo
Fårraser: Finull, Suffolk, Gotlandsfår, Leicester. Har Skinnbod

13.00–14.00 Lunch

15.00-17.00
Gårdsbesök, Malin och Jonas Karlsson, Sätersborg, Hällestad
Avelsbesättning Gotlandsfår och Gårdsbutik (Levererar skinn till Ernst Kirchsteiger)

18.00 Incheckning Motala Stadshotell
19.00 Två-rättersmiddag.

Motala Stadsfest börjar denna dag.

Fredag 29 juli

08.30 Avresa från Hotellet

09.00-11.00
Gårdsbesök hos Carin och Göran Nästorp, Näs Gård
Gotlandsfår och Leicester, Välsorterad gårdsbutik, café. Förmiddagskaffe

12.00–13.00 Lunch Väderstads centralkrog. Sommarbuffé

På väg till nästa gårdsbesök stannar vi till vid ”Rökstenen”, en av Sveriges mest kända runstenar
med sina 760 tecken.

13.45-15.30
Vi besöker Cecilia och Christer Ebbesson, Ryket Ödeshög.
På gården finns mjölkfår och här tillverkas ost, yoghurt och glass. På gården finns även strutsar och köttdjur.

17.00-18.00 Middag Nässjö, hotell Högland.

20.30 Anländer Kalmar

Kostnad: 1500 kr per person i dubbelrum, tillägg 400:– i enkelrum
Faktureras i efterskott.

Anmälan till Allan Gyllenlind, 070-5115316 eller allan@gyllenlind.se
Meddela: Namn, adress, påstigningsplats, önskat boende och ev. specialkost.

Först till ”kvarn” gäller. Begränsat antal platser.

SISTA ANMÄLNINGSDAG 27 JUNI

Får och lammproducent i Kalmar län, vill du vara med och marknadsföra oss?

Inbjudan till Matfestival på Skälby Loge den 4 Juni 2022.

Klicka på länken för att läsa hela inbjudan

VILL DU VARA MED!

Anmäl dig snarast med namn, telefon nummer och mailadress samt vilket behov du har med bord och ev.kyldisk samt vad vill du sälja och om du kan hjälpa till information om fåravelsföreningen och tackaköttet.

Det är kostnadsfritt att vara med och det utgår ingen avgift för tält, bord och ev, kyldisk.

Anmälan och ev. frågor mailar du till

Claes Lövgren
Claes.lovgren@hotmail.com

Rose-Marie Winqvist
rose-marie.winqvist@lrf.se

FÅRETS DAGAR 30 september–2 oktober 2022

Inbjudan till dig som är medlem i Södra Kalmar läns Fåravelsförening

Det är dags att anmäla dig som funktionär till årets stora FÅR-händelse.
Anmäl ditt intresse till sodrakalmar@gmail.com om du inte var med på schemat 2021
Du som var funktionär 2021 finns med i planering till schema 2022
Vill du diskutera din plats på schemat?
Kontakta Helén

Fårets Dagar på Borgholms Slott

Historia: Södra Kalmar Läns Fåravelsförening har arrangerat FÅRETS DAG sedan 1985 i syfte att visa/lyfta den svenska lamm- får- och get-näringens många goda sidor. Sedan 1997 har FÅRETS DAG huserat på Borgholms Slott i samband med Ölands Skördefest. Kombination av FÅRbönder, utställare med produkter kopplade till FÅR och Calmar Renässansgille har blivit en uppskattad tradition.

Alla produkter som säljs eller exponeras ska härröra från eller på annat sätt ha anknytning till lamm- får- eller getnäringen.

Matservering: syftet med FÅRETS DAG är att visa upp svensk lamm- får- och getnäring och därför ska övervägande del av rätter på meny som serveras på plats innehålla någon svensk produkt från lamm, får eller get. Ursprung Sverige gäller alla ingredienser, i den mån det är möjligt.

Livsmedel som säljs förpackad över disk ska representera svensk livsmedelsproduktion i stor bredd dvs inte enbart från lamm- får och getnäringen.

Utställaransvarig: Helén Reinholdsson

Hämta affischen i pdf-format

Fårets Dagar 2021

Fårets Dagar 2021 öppnades upp av Jim Rudolfsson, kastellan emeritus på Borgholms Slott, som gav en historisk bekräftelse av Fårets plats och roll bredvid människan genom århundranden och så även på Borgholms Slott.

Läs om Fårets dagar 2021 här.

kalmar

Tackor med lamm i Högebo, diverse raser.

Styrelsen informerar

Låna mönstringsbord

Föreningen har nu två mönstringsbord varav ett sprillans nytt som finns hos Marie Sjödin i Äpplerum straxt utanför Borgholm. Använd detta om möjligt. Mönstare Birgit Fagh vill inte mönstra på det gamla. Observera att det inte finns våg som det ser ut idag.

Det gamla som Daniel kallar ”fattigmansbord” finns hos Jessica Wirbladh på fastlandet.

Nu hoppas vi att det ska finnas  fina lamm vid mönstringarna så vi har något att glädja oss åt.

Rovdjur

Önskemål har framförts att styrelsen ska skicka ut varningar när det finns rovdjur i länet. Styrelsen känner att vi inte vill/kan ta ansvar för att informationen skickas ut tillräckligt snabbt. Vi jobbar i stället på att rovdjursansvarig på Länsstyrelsen ska skicka ut varningar till dem det berör. Mer information om hur det ska gå till kommer när det är klart.

Ull och skinngruppen söker medlemmar

Hur ska vi få bättre lönsamhet på ullen? Vi söker ull/skinn-intresserade personer som vill utveckla den delen av fårnäringen.

Du som vill vara med och påverka föreningens arbete med detta kontakta Ingeli Ivansson ingeli@rugstorp.com eller 070-66 531 31.

Inköp av skanner

Som meddelats på årsmötet kommer föreningen att köpa in en skanner som kan användas både för att skanna muskler och dräktighet.

Tre personer kommer att utbildas till att sköta skannern. I sommar ordnas demonstrationsträff. Datum och plats meddelas senare.

Behöver du en mentor att fråga om råd?

Föreningen en medlem med lång erfarenhet av fårskötsel som fungerar som mentor för de som har behov av råd och stöd.

Mentorn är:
Birgitta Arnesdotter tel: 070-6531039 eller skaningsmala.mohair@gmail.com

Låna klippstol och tackvändare

Som en service till Fåravelsföreningens medlemmar har det köpts in klippstol och tackvändare.  Detta för att underlätta om du själv klipper dina får. Tackvändaren används framförallt för att klippa klövarna, eller om du behöver undersöka/behandla fåret ”vänt”.

Kontakta Jessica Wirblad, 0481-12787 (fastlandet) eller Emma Pettersson, 0701493188 (Öland) om du vill låna någon av dem.

OBS, var alltid noga med rengöring mellan flytt från olika gårdar/besättningar.

Styrelse 2022

Kontakta gärna styrelsen via epost: sodrakalmar@gmail.com

ORDFÖRANDE

UTBILDNINGSANSVARIG, ROVDJURSANSVARIG, AVELKONTAKTPERSON
Styrelsen gemensamt

Hejsan!

Här kommer en liten kort presentation av styrelsen:
Ingeli Ivansson, ordförande
Jag bor i Rugstorp, Nybro kommun, där maken och jag driver en gård med kor, får, skog och cafe/gårdsbutik. Har 80-tal tackor av bla finull. Jag gillar får och jobbar för att lyfta dessa fantastiska djur på alla plan!

Fredrik Bjarnehall, vice ordf
Jag är en 40+:are som bor med fru & två barn på en mindre gård utanför Alsterbro i Nybro kommun. Vi har ett 30-tal korsningstackor, mestadels päls, som sköter om våra naturbetesmarker. Vi odlar vårt eget grovfoder som vi använder till både våra får och våra hästar.

Ulrika Ottosson, kassör
Jag bor i Gunnarsmo utanför Nybro på min föräldragård. Vi har en liten besättning på 23 tackor av rasen
Gotlandsfår. För 27 år sedan köpte vi fyra tacklamm och jag har aldrig ångrat valet av ras. Jag tycker avelsarbetet är roligt och besättningen har växt under åren. Förutom arbetet med fåren och gården så arbetar jag också med administrationen på vår bilverkstad.

Sonja Haas, sekreterare
Jag bor på en gård i Appleryd, ca 15 km norr om Nybro. Vi bedriver skogsbruk men har också ca 40 Jämtlandstackor och Jämtlandskorsningar. Deras uppgift är främst naturvård och viss lammproduktion. Vi tar även tillvara skinnen och ullen som har merinokvalitet med lågt micron-tal. Där ligger också vår fokus i avelsurvalet – tackor med hög ullkvalité. Förutom som skogs- och fårbonde jobbar jag som sjukgymnast och odlar det mesta vi har på bordet. Jag har ett stort miljö- och hantverksintresse och rör mig gärna i olika idrotter. Det finns alltid något nytt att lära sig!

Linda af Geijersstam, ledamot
Bor i Kåtorp på Öland. Ett 20-tal tackor med lamm finns på gården. Rasen är Helsingefår, ett allmogefår. Djuren betar i mittlandsskogen och vid bronsåldersbyn i Gamla Skogsby. Jag jobbar även som växtodlingsrådgivare på Hushållningssällskapet.

Pia Andersson, ledamot
Bor i Löt på nordöstra Öland på familjegården. Här har jag 100 avelstackor av bland annat Suffolk och Texel. Förutom fåren har jag mjölkkor och hästar.

Marcus Janzon, ledamot
Bor i kastlösa på södra Öland med sambo och 2 barn och driver till vardags ett familjejordbruk med inriktning växtodling. Har en produktionsbesättning med ca 230 blandrastackor som jag lammar i januari. Köper även in en del vinterlamm.

Helén Reinholdsson, kontaktperson för Fårets 3 Dagar på Borgholms Slott
Gotland- & Leicesterfår på gården i Äpplerum mitt på Öland. Brinner för att lyfta fram fåret och jobbar för att föreningens medlemmar och näringen i stort ska ta möjligheten att tjäna mer i priskedjan för våra varor.