Södra Kalmar Läns Fåravelsförening

skalmar

Läs mer om att bli medlem här ››
Tips! Är ni fler än en i familjen som vill bli medlem så kan övriga bli familjemedlemmar och få samma förmåner som er huvudmedlem.

När det gäller anmälningar till föreningens aktiviteter vill vi att ni anger vilken kurs/aktivitet anmälan det gäller i ämnesraden i mailet. Om anmälan gäller flera personer vill att att samtliga namn anges.

Vi vill också påminna om att medlemskapet i fåravelsförbundet och föreningen är personligt och att man ska vara betalande medlem eller familjemedlem för att deltaga i aktiviteterna.

Nu har föreningen en ny mailadress och även en ny mailserver. Ny epostadress: sodrakalmar@gmail.com

Är du medlem i Södra Kalmar läns Fåravelsförening och inte fått mail ovan till din e-post 8/9? Hör av dig till ingeli@rugstorp.com så får du tillgång till alla brev från din lokalförening.

Fårets Dagar

Södra Kalmar Läns Fåravelsförening har arrangerat FÅRETS DAG sedan 1985 i syfte att visa/lyfta den svenska lamm- får- och get-näringens många goda sidor.

Sedan 1997 har FÅRETS DAG huserat på Borgholms Slott i samband med Ölands Skördefest. Kombination av FÅRbönder, utställare med produkter kopplade till FÅR och Calmar Renässansgille har blivit en uppskattad tradition. Alla produkter som säljs eller exponeras ska härröra från eller på annat sätt ha anknytning till lamm- får- eller getnäringen.

Matservering: syftet med FÅRETS DAG är att visa upp svensk lamm- får- och getnäring och därför ska övervägande del av rätter på meny som serveras på plats innehålla någon svensk produkt från lamm, får eller get.

Ursprung Sverige gäller alla ingredienser, i den mån det är möjligt.

Livsmedel som säljs förpackad över disk ska representera svensk livsmedelsproduktion i stor bredd dvs inte enbart från lamm- får och getnäringen.

Vid oklarheter hör av dig till samordnare.

Välkommen på ”EfterFåretsDagsMiddag”

Inbjudan har gått till dig som är medlem i föreningen och ställt upp som funktionär innan/under/efter Fårets Dagar 2021.

Om du inte fått inbjudan i din mailbox så kontakta Helén post@mellangarden.nu.

Fårets Dagar 2021

Fårets Dagar 2021 öppnades upp av Jim Rudolfsson, kastellan emeritus på Borgholms Slott, som gav en historisk bekräftelse av Fårets plats och roll bredvid människan genom århundranden och så även på Borgholms Slott.

Ölands blåsensemble, med Kristin Bertilius i spetsen, bjöd på välkomstmusik för att fira 25 år för Fårets Dagar på Borgholms Slott. Evenemanget har dock en mycket längre historia än så och redan 1985 hölls Fårets Dag för första gången på Horns Kungsgård på Öland. Sedan vandrade det runt på fåravelsföreningens medlemmars gårdar i Kalmar län till 1997 när Ölands Skördefest startade och man flyttade in på Borgholms Slott tillsammans med Calmar Renässansgille.

Konst- och mathantverkare från flera delar av Sverige presenterade sina alster och tillsammans med Calmar Renässansgilles historiska marknad fanns 40 försäljningsmontrar med koppling till FÅR då dessa dagar är just hyllningsdagar till det svenska fåret. Calmar Renässansgille förstärks sedan flera år genom föreningen Proknekt som även dom deltar uppklädda med tidsenliga kläder som gör att du lätt kan tänka dig bak i tiden några hundra år.

På den stora borggården fanns ett 10-tal fårraser som nyfikna besökare kunde lära sig mer om genom Per-Arne Ytterbrings guidning. Fåravelsföreningens medlemmar ställde upp som funktionärer i olika roller tex korvgrillning, tova med besökare, vallning, fårklippning och visning av olika fårraser.

Projekt ”Tackakött” med Claes Lövgren och Mattias Larsson fanns på plats under fredagen och Fåravelsförbundets monter bemannades under de andra dagarna av Norra Kalmars fåravelsförening och Östgötalamm. Premiär för fler Fåravelsföreningar på plats och förhoppningsvis gav detta mersmak till 2022 då vi alla arbetar mot samma mål.

Vid slottets Yttervärn stod Lasse Alvarmo som så många tidigare år och guidade besökare genom fårvallningen och efter vallning fick fåren en välbehövd klippning inne på stora borggården. Fårklippningen gästades vid några visningar av fårexpertis från olika delar av landet och besökare fick lära mer om får än bara klippning.

Det blåste friskt under helgen det märktes inte minst genom att ”Fårens matcirkel”, med bl.a. mineraler och hö, stundtals var på villovägar och det som vid något tillfälle liknade snö var troligen sågspån från fårkättar på stora borggården.

Årets besökssiffra på drygt 7300 besökare vittnar om att många gladde sig åt att äntligen få träffas igen efter förra årets pandemiuppehåll och var kan man göra det med bättre avstånd till varandra är på ett av Sveriges största slott?

Kontakt Fårets dag
Helén Reinholdsson
post@mellangarden.nu

Presentation av styrelse 2021

Ordförande Jessika Wirblad (för tillfället sjukskriven):
Tidigare sjuksköterska nu fårbonde på heltid. Älskar att prata, bl.a. om får, dessa härliga djur!
Började med köttrastackor för 14 år sedan, har gått många kurser och utbildningar, tex 7,5 högskolepoäng i Skara.
Planerar att utöka antalet får och byggnader. Varit med i styrelsen i några år.

Tillförordnad ordförande Fredrik Bjarnehall
Jag är en lantunge med många järn i elden! Boende med min fru Liselott och två döttrar i Haltemåla utanför Alsterbro där vi roar oss som månskensbönder med ca 30 tackor och 6 hästar i stallet. I övrigt är jag egenföretagare med inriktning på drift och underhåll mot industrin, jobbar lite inom räddningstjänsten samt är fritidspolitiker för centerpartiet.

Kassör Ulrika Ottosson:
Jag bor med min familj på min föräldragård i Gunnarsmo utanför Nybro.
De första fyra Gotlandstackorna köpte vi för 25 år sedan. Idag har jag en avelsbesättning på 20 tackor.
Jag arbetar också med ekonomi och administration på bilverkstaden som vi har hemma på gården.

Sekreterare Ingeli Ivansson:
Bor i Rugstorp, Rockneby där jag tillsammans med familjen driver Rugstorps Lantgård med 70 mjölkkor, ca 90 tackor av olika raser, skog samt café & bageri.
Gillar att arbeta med ull i olika former. Har varit med i styrelsen ett tag.

Ledamot Marcus Janzon (nyvald i styrelsen)
Från Kastlösa södra Öland.
Sambo 2 barn.
200 korsnings tackor och växtodling.

Ledamot Pia Andersson
Pia Andersson 41år
Driver gården i Löt på Öland tillsammansmed mina föräldrar.
Har 100st tackor av köttraser. Utöver fåren har jag mjölkkor och hästar.
När tid ger så har jag stort hästintresse i både ridning och avel.

Ledamot Mattias Rickardsson:
Bor i byn Norra Bäck på Ölands östra sida med sambo och två barn.
Gården består av 80 hektar mark fördelat på åker, bete och skogs som vi själva brukar. Här finns 170 tackor varav 100 är korsningar samt 70 renrasiga Suffolk ca 300 lamm/år. Avlar på Suffolk och deltagit med baggar på Linköpingsauktionen sedan 2012. Köper in vinterlamm till slutuppfödning, hör gärna av er om ni har några att förmedla. Gården har även 10 nötkreatur och två hästar. Under lamningen i januari flexar jag från jobbet då vi båda jobbar heltid borta.

Adjungerad i styrelsen med uppdrag FÅRETS DAG Helén Reinholdsson:
Uppvuxen på gård på södra Öland. Livsmedelsteknisk och textil utbildning i grunden, missar få av fåravelsföreningens kurser. Driver tillsammans med familjen jordbruk i Äpplerum, mitt på Öland med gotland-/ leicesterfår, kött- på uppgång och mjölkkor på utgång. Fårskinn och ull säljs på gården och till butiker. Köttlådor men framför allt satsas det på tackornas utsökta kött som serveras vid frukostbuffén på Mellangårdens ”B&B”. Hönor, kaniner, katter och hundar finns som sällskap. Vi odlar vall, spannmål och årets nyhet är en äppelodling.

Södra Kalmar läns Fåravelsförenings flaggskepp FÅRETS DAG startades upp av föreningen redan 1985 och har sedan 1997 varit stationerat på Borgholms Slott i samband med Ölands Skördefest.
Vi behöver årligen vara ca 80-100 funktionärer för att hjälpas åt att genomföra detta evenemang och det är tack vare intäkter från FÅRETS DAG som vi kan hålla bra priser på kurser/föreläsningar och resor. Helén Reinholdsson, Birgitta Arnesdotter och Marie Sjödin ingår i FD:s styrgrupp som sammanställer året som gått och gör upp riktlinjer för kommande FD-år. Är du intresserad av att få veta mer om FÅRETS DAG? Håll utkik efter inbjudan till träffar eller hör av dig till Helén.

Ta hand om er och hoppas vi hörs/syns snart!
/Styrelsen

Verksamhetsberättelse 2020

Hämta Verksamhetsberättelse 2020

kalmar

Tackor med lamm i Högebo, diverse raser.

Styrelsen informerar

Låna mönstringsbord

Föreningen har nu två mönstringsbord varav ett sprillans nytt som finns hos Marie Sjödin i Äpplerum straxt utanför Borgholm. Använd detta om möjligt. Mönstare Birgit Fagh vill inte mönstra på det gamla. Observera att det inte finns våg som det ser ut idag.

Det gamla som Daniel kallar ”fattigmansbord” finns hos Jessica Wirbladh på fastlandet.

Nu hoppas vi att det ska finnas  fina lamm vid mönstringarna så vi har något att glädja oss åt.

Rovdjur

Önskemål har framförts att styrelsen ska skicka ut varningar när det finns rovdjur i länet. Styrelsen känner att vi inte vill/kan ta ansvar för att informationen skickas ut tillräckligt snabbt. Vi jobbar i stället på att rovdjursansvarig på Länsstyrelsen ska skicka ut varningar till dem det berör. Mer information om hur det ska gå till kommer när det är klart.

Ull och skinngruppen söker medlemmar

Hur ska vi få bättre lönsamhet på ullen? Vi söker ull/skinn-intresserade personer som vill utveckla den delen av fårnäringen.

Du som vill vara med och påverka föreningens arbete med detta kontakta Ingeli Ivansson ingeli@rugstorp.com eller 070-66 531 31.

Inköp av skanner

Som meddelats på årsmötet kommer föreningen att köpa in en skanner som kan användas både för att skanna muskler och dräktighet.

Tre personer kommer att utbildas till att sköta skannern. I sommar ordnas demonstrationsträff. Datum och plats meddelas senare.

Behöver du en mentor att fråga om råd?

Föreningen en medlem med lång erfarenhet av fårskötsel som fungerar som mentor för de som har behov av råd och stöd.

Mentorn är:
Birgitta Arnesdotter tel: 070-6531039 eller skaningsmala.mohair@gmail.com

Låna klippstol och tackvändare

Som en service till Fåravelsföreningens medlemmar har det köpts in klippstol och tackvändare.  Detta för att underlätta om du själv klipper dina får. Tackvändaren används framförallt för att klippa klövarna, eller om du behöver undersöka/behandla fåret ”vänt”.

Kontakta Jessica Wirblad, 0481-12787 (fastlandet) eller Emma Pettersson, 0701493188 (Öland) om du vill låna någon av dem.

OBS, var alltid noga med rengöring mellan flytt från olika gårdar/besättningar.

Styrelse 2021

Kontakta gärna styrelsen via epost: sodrakalmar@gmail.com

ORD. ORDFÖRANDE

387 94 Borgholm