Södra Kalmar Läns Fåravelsförening

programblad 2003

Läs mer om att bli medlem här ››
Tips! Är ni fler än en i familjen som vill bli medlem så kan övriga bli familjemedlemmar och få samma förmåner som er huvudmedlem.

När det gäller anmälningar till föreningens aktiviteter vill vi att ni anger vilken kurs/aktivitet anmälan det gäller i ämnesraden i mailet. Om anmälan gäller flera personer vill att att samtliga namn anges.

Vi vill också påminna om att medlemskapet i fåravelsförbundet och föreningen är personligt och att man ska vara betalande medlem eller familjemedlem för att deltaga i aktiviteterna.

Nu har föreningen en ny mailadress och även en ny mailserver. Ny epostadress: sodrakalmar@gmail.com

Saknar du information? Är du medlem i Södra Kalmar läns Fåravelsförening och inte fått utskick från e-postadressen ovan? Hör av dig till ingeli@rugstorp.com så får du tillgång till alla brev från din lokalförening.

För kontaktuppgifter och en kort presentation av styrelsen, se längst ner på sidan.

FÅRETS DAGAR PÅ BORGHOLMS SLOTT 2022

Södra Kalmar läns Fåravelsförening tackar alla utställare, funktionärer, besökare, föreningar, samarbetspartner Calmar Renässansgille, Borgholms Slott och alla andra som gjorde en insats för Fårets Dagar 2022🐑

Solen och vindarnas ö visade sig på allra bästa sätt med sol på dagen och det lika efterlängtade regnet på natten. Vinden är känd för sina underliga vägar inne på Slottets borggårdar och även detta år fick flera utställare flytta från planerade platser, tur att Borgholms Slott har rejäla ytor till förfogande.

Föreläsningar ingår i Föreningens utvecklingsplan för Fårets Dagar då man vill erbjuda ett besök som innehåller mer än bara försäljning. Du ska på Fårets Dag ha möjlighet att lära dig mer om FÅR och varför det är så viktigt att du väljer svensk mat, kläder och andra produkter som är tillverkade i Sverige. Bland årets föreläsare fanns Stefan Eriksson från Exceptionell Råvara (.se) som även tillagade TACKA kött för provsmakning. Jenny Andersson från Ateljé Guldtackan lärde ut hur du sköter ditt skinn/ skinnkläder på bästa sätt och Adam Norman, Kalmar läns Hemslöjd, pratade om ull och hur du sköter dina ylleplagg för att de ska hålla sig fina i många år.

Bland årets upplevelser fanns fårvallning, fårklippning, tova med nål eller såpa och vatten, spinna garn av ull, modevisning med kläder från utställare, historiska kläder på catwalken, få information om fårraser och deras olika egenskaper, tipspromenad, se Slottets fasta utställning och gå historisk guidad vandring med kastellan Jim Rudolfsson. Förutom att själv utforska Borgholms Slotts våningar och trappsteg som för dig till en bedårande utsikt mot alla väderstreck.

Vi är så stolta över våra utställare som kommer med det bästa utbud du kan hitta och naturligtvis kopplat till FÅR. Varje år kommer någon ny utställare men de flesta känner du igen från tidigare år. Det är många besökare som redan innan ankomst vet vad som blir årets investering då tex ett klädesplagg tillverkat av ull, med rätt behandling, är ett hållbart köp som håller sin fint i många många år.

På den historiska marknaden vid knektlägret fanns fältskären var på plats för att visa upp dåtidens läkarvård och hade du något att skämmas för så stod skampålen redo. Knektlägret drivs av medlemmar från Calmar Renässansgille som sedan några år tillbaka är förstärkta av Proknekt. Tillsammans skapar de båda föreningarna ett stämningsfullt lägerliv med uppklädda bumlor och knektar i stiliga yllekläder.

Fårets Dag var från början ett gårdsevenemang som gått runt på medlemmars gårdar i Kalmar län sedan 1985. När Ölands Skördefest startade 1997 så flyttade man in på Borgholms Slott och då tillsammans med Calmar Renässansgille.

SVT intervjuade under söndagen flera av årets deltagare och Skördefestens Pia Axelsson gjorde en sammanfattning av Ölands Skördefest 2022 på Borgholms Slott. Bästa avslut för Fårets Dag 2022 som lockade 6400 besökare!

Text Helén Reinholdsson

Katalog Fårets Dagar 2022

I katalogen hittar ni alla årets utställare.

Om Fårets Dagar på Borgholms Slott

Historia: Södra Kalmar Läns Fåravelsförening har arrangerat FÅRETS DAG sedan 1985 i syfte att visa/lyfta den svenska lamm- får- och get-näringens många goda sidor. Sedan 1997 har FÅRETS DAG huserat på Borgholms Slott i samband med Ölands Skördefest. Kombination av FÅRbönder, utställare med produkter kopplade till FÅR och Calmar Renässansgille har blivit en uppskattad tradition.

Alla produkter som säljs eller exponeras ska härröra från eller på annat sätt ha anknytning till lamm- får- eller getnäringen.

Matservering: syftet med FÅRETS DAG är att visa upp svensk lamm- får- och getnäring och därför ska övervägande del av rätter på meny som serveras på plats innehålla någon svensk produkt från lamm, får eller get. Ursprung Sverige gäller alla ingredienser, i den mån det är möjligt.

Livsmedel som säljs förpackad över disk ska representera svensk livsmedelsproduktion i stor bredd dvs inte enbart från lamm- får och getnäringen.

Utställaransvarig: Helén Reinholdsson
post@mellangarden.nu

Affisch för Fårets Dagar 2022

Fårets Dagar 2021

Fårets Dagar 2021 öppnades upp av Jim Rudolfsson, kastellan emeritus på Borgholms Slott, som gav en historisk bekräftelse av Fårets plats och roll bredvid människan genom århundranden och så även på Borgholms Slott.

Läs om Fårets dagar 2021 här.

Styrelsen informerar

Låna mönstringsbord

Föreningen har nu två mönstringsbord varav ett sprillans nytt som finns hos Marie Sjödin i Äpplerum straxt utanför Borgholm. Använd detta om möjligt. Mönstare Birgit Fagh vill inte mönstra på det gamla. Observera att det inte finns våg som det ser ut idag.

Det gamla som Daniel kallar ”fattigmansbord” finns hos Jessica Wirbladh på fastlandet.

Nu hoppas vi att det ska finnas  fina lamm vid mönstringarna så vi har något att glädja oss åt.

Rovdjur

Önskemål har framförts att styrelsen ska skicka ut varningar när det finns rovdjur i länet. Styrelsen känner att vi inte vill/kan ta ansvar för att informationen skickas ut tillräckligt snabbt. Vi jobbar i stället på att rovdjursansvarig på Länsstyrelsen ska skicka ut varningar till dem det berör. Mer information om hur det ska gå till kommer när det är klart.

Ull och skinngruppen söker medlemmar

Hur ska vi få bättre lönsamhet på ullen? Vi söker ull/skinn-intresserade personer som vill utveckla den delen av fårnäringen.

Du som vill vara med och påverka föreningens arbete med detta kontakta Ingeli Ivansson ingeli@rugstorp.com eller 070-66 531 31.

Inköp av skanner

Som meddelats på årsmötet kommer föreningen att köpa in en skanner som kan användas både för att skanna muskler och dräktighet.

Tre personer kommer att utbildas till att sköta skannern. I sommar ordnas demonstrationsträff. Datum och plats meddelas senare.

Behöver du en mentor att fråga om råd?

Föreningen en medlem med lång erfarenhet av fårskötsel som fungerar som mentor för de som har behov av råd och stöd.

Mentorn är:
Birgitta Arnesdotter tel: 070-6531039 eller skaningsmala.mohair@gmail.com

Låna klippstol och tackvändare

Som en service till Fåravelsföreningens medlemmar har det köpts in klippstol och tackvändare.  Detta för att underlätta om du själv klipper dina får. Tackvändaren används framförallt för att klippa klövarna, eller om du behöver undersöka/behandla fåret ”vänt”.

Kontakta Jessica Wirblad, 0481-12787 (fastlandet) eller Emma Pettersson, 0701493188 (Öland) om du vill låna någon av dem.

OBS, var alltid noga med rengöring mellan flytt från olika gårdar/besättningar.

kalmar

Tackor med lamm i Högebo, diverse raser.

Styrelse 2022

Kontakta gärna styrelsen via epost: sodrakalmar@gmail.com

ORDFÖRANDE

UTBILDNINGSANSVARIG, ROVDJURSANSVARIG, AVELKONTAKTPERSON
Styrelsen gemensamt

Hejsan!

Här kommer en liten kort presentation av styrelsen:
Ingeli Ivansson, ordförande
Jag bor i Rugstorp, Nybro kommun, där maken och jag driver en gård med kor, får, skog och cafe/gårdsbutik. Har 80-tal tackor av bla finull. Jag gillar får och jobbar för att lyfta dessa fantastiska djur på alla plan!

Fredrik Bjarnehall, vice ordf
Jag är en 40+:are som bor med fru & två barn på en mindre gård utanför Alsterbro i Nybro kommun. Vi har ett 30-tal korsningstackor, mestadels päls, som sköter om våra naturbetesmarker. Vi odlar vårt eget grovfoder som vi använder till både våra får och våra hästar.

Ulrika Ottosson, kassör
Jag bor i Gunnarsmo utanför Nybro på min föräldragård. Vi har en liten besättning på 23 tackor av rasen
Gotlandsfår. För 27 år sedan köpte vi fyra tacklamm och jag har aldrig ångrat valet av ras. Jag tycker avelsarbetet är roligt och besättningen har växt under åren. Förutom arbetet med fåren och gården så arbetar jag också med administrationen på vår bilverkstad.

Sonja Haas, sekreterare
Jag bor på en gård i Appleryd, ca 15 km norr om Nybro. Vi bedriver skogsbruk men har också ca 40 Jämtlandstackor och Jämtlandskorsningar. Deras uppgift är främst naturvård och viss lammproduktion. Vi tar även tillvara skinnen och ullen som har merinokvalitet med lågt micron-tal. Där ligger också vår fokus i avelsurvalet – tackor med hög ullkvalité. Förutom som skogs- och fårbonde jobbar jag som sjukgymnast och odlar det mesta vi har på bordet. Jag har ett stort miljö- och hantverksintresse och rör mig gärna i olika idrotter. Det finns alltid något nytt att lära sig!

Linda af Geijersstam, ledamot
Bor i Kåtorp på Öland. Ett 20-tal tackor med lamm finns på gården. Rasen är Helsingefår, ett allmogefår. Djuren betar i mittlandsskogen och vid bronsåldersbyn i Gamla Skogsby. Jag jobbar även som växtodlingsrådgivare på Hushållningssällskapet.

Pia Andersson, ledamot
Bor i Löt på nordöstra Öland på familjegården. Här har jag 100 avelstackor av bland annat Suffolk och Texel. Förutom fåren har jag mjölkkor och hästar.

Marcus Janzon, ledamot
Bor i kastlösa på södra Öland med sambo och 2 barn och driver till vardags ett familjejordbruk med inriktning växtodling. Har en produktionsbesättning med ca 230 blandrastackor som jag lammar i januari. Köper även in en del vinterlamm.

Helén Reinholdsson, kontaktperson för Fårets 3 Dagar på Borgholms Slott
Gotland- & Leicesterfår på gården i Äpplerum mitt på Öland. Brinner för att lyfta fram fåret och jobbar för att föreningens medlemmar och näringen i stort ska ta möjligheten att tjäna mer i priskedjan för våra varor.