Södra Kalmar Läns Fåravelsförening

skalmar

Läs mer om att bli medlem här ››
Tips! Är ni fler än en i familjen som vill bli medlem så kan övriga bli familjemedlemmar och få samma förmåner som er huvudmedlem.

När det gäller anmälningar till föreningens aktiviteter vill vi att ni anger vilken kurs/aktivitet anmälan det gäller i ämnesraden i mailet. Om anmälan gäller flera personer vill att att samtliga namn anges.

Vi vill också påminna om att medlemskapet i fåravelsförbundet och föreningen är personligt och att man ska vara betalande medlem eller familjemedlem för att deltaga i aktiviteterna.

Nu har föreningen en ny mailadress och även en ny mailserver. Ny epostadress: sodrakalmar@gmail.com

PÅ GÅNG:

Avelsvärderingskurs-hur ska jag tänka i min fåravel?

Med Anna Törnfelt, Gotland
13/6 kl. 10-15 med lunch-paus, grundkunskap för avelsplanering
20/6 kl. 10-12 fortsättning, för de lite mer erfarna och de som har gått dag ett.
Gratis för medlemmar, övriga 200kr/dag.
Vid anmälan tala om antal får och ras för att kursen ska kunna anpassas på bästa sätt!
Anmälan till sodrakalmar@gmail.com SENAST 6/6.

Beteskväll 18/7 kl. 18.00 hos Pia Andersson, Löt, Öland

Höstträff 1/8 kl. 10.00 hos Marcus Janzon, Kastlösa, Öland

Presentation av styrelse 2021

Ordförande Jessika Wirblad (för tillfället sjukskriven):
Tidigare sjuksköterska nu fårbonde på heltid. Älskar att prata, bl.a. om får, dessa härliga djur!
Började med köttrastackor för 14 år sedan, har gått många kurser och utbildningar, tex 7,5 högskolepoäng i Skara.
Planerar att utöka antalet får och byggnader. Varit med i styrelsen i några år.

Tillförordnad ordförande Fredrik Bjarnehall
Jag är en lantunge med många järn i elden! Boende med min fru Liselott och två döttrar i Haltemåla utanför Alsterbro där vi roar oss som månskensbönder med ca 30 tackor och 6 hästar i stallet. I övrigt är jag egenföretagare med inriktning på drift och underhåll mot industrin, jobbar lite inom räddningstjänsten samt är fritidspolitiker för centerpartiet.

Kassör Ulrika Ottosson:
Jag bor med min familj på min föräldragård i Gunnarsmo utanför Nybro.
De första fyra Gotlandstackorna köpte vi för 25 år sedan. Idag har jag en avelsbesättning på 20 tackor.
Jag arbetar också med ekonomi och administration på bilverkstaden som vi har hemma på gården.

Sekreterare Ingeli Ivansson:
Bor i Rugstorp, Rockneby där jag tillsammans med familjen driver Rugstorps Lantgård med 70 mjölkkor, ca 90 tackor av olika raser, skog samt café & bageri.
Gillar att arbeta med ull i olika former. Har varit med i styrelsen ett tag.

Ledamot Marcus Janzon (nyvald i styrelsen)
Från Kastlösa södra Öland.
Sambo 2 barn.
200 korsnings tackor och växtodling.

Ledamot Pia Andersson
Pia Andersson 41år
Driver gården i Löt på Öland tillsammansmed mina föräldrar.
Har 100st tackor av köttraser. Utöver fåren har jag mjölkkor och hästar.
När tid ger så har jag stort hästintresse i både ridning och avel.

Ledamot Mattias Rickardsson:
Bor i byn Norra Bäck på Ölands östra sida med sambo och två barn.
Gården består av 80 hektar mark fördelat på åker, bete och skogs som vi själva brukar. Här finns 170 tackor varav 100 är korsningar samt 70 renrasiga Suffolk ca 300 lamm/år. Avlar på Suffolk och deltagit med baggar på Linköpingsauktionen sedan 2012. Köper in vinterlamm till slutuppfödning, hör gärna av er om ni har några att förmedla. Gården har även 10 nötkreatur och två hästar. Under lamningen i januari flexar jag från jobbet då vi båda jobbar heltid borta.

Adjungerad i styrelsen med uppdrag FÅRETS DAG Helén Reinholdsson:
Uppvuxen på gård på södra Öland. Livsmedelsteknisk och textil utbildning i grunden, missar få av fåravelsföreningens kurser. Driver tillsammans med familjen jordbruk i Äpplerum, mitt på Öland med gotland-/ leicesterfår, kött- på uppgång och mjölkkor på utgång. Fårskinn och ull säljs på gården och till butiker. Köttlådor men framför allt satsas det på tackornas utsökta kött som serveras vid frukostbuffén på Mellangårdens ”B&B”. Hönor, kaniner, katter och hundar finns som sällskap. Vi odlar vall, spannmål och årets nyhet är en äppelodling.

Södra Kalmar läns Fåravelsförenings flaggskepp FÅRETS DAG startades upp av föreningen redan 1985 och har sedan 1997 varit stationerat på Borgholms Slott i samband med Ölands Skördefest.
Vi behöver årligen vara ca 80-100 funktionärer för att hjälpas åt att genomföra detta evenemang och det är tack vare intäkter från FÅRETS DAG som vi kan hålla bra priser på kurser/föreläsningar och resor. Helén Reinholdsson, Birgitta Arnesdotter och Marie Sjödin ingår i FD:s styrgrupp som sammanställer året som gått och gör upp riktlinjer för kommande FD-år. Är du intresserad av att få veta mer om FÅRETS DAG? Håll utkik efter inbjudan till träffar eller hör av dig till Helén.

Ta hand om er och hoppas vi hörs/syns snart!
/Styrelsen

Verksamhetsberättelse 2020

Hämta Verksamhetsberättelse 2020

skalmar

Fårets Dag 2020 ställs in

Södra Kalmar läns Fåravelsförening har noga följt Folkhälsomyndighetens rapporter sedan mars och in i det längsta hoppats på en upplösning av ”situation covid-19”. Det är med stor sorg vi nu meddelar att FÅRETS DAG 2020 inte kommer genomföras.

Håll avstånd, tvätta händerna, håll ut MEN…. du behöver inte vänta med att HANDLA!

Fårets Dags utställare med sina fantastiska produkter har sett sin vår- och sommarförsäljning via mässor och marknader utebli och sitter nu med de finaste produkter därhemma. Ni hittar dem via kontaktuppgifter i listan nedan. De är placeringade efter kartan från FÅRETS DAG 2019, årets NYA utställare finner ni längst ner i listan.

Fårets Dags utställare 2020 ››

kalmar

Tackor med lamm i Högebo, diverse raser.

Styrelsen informerar

Låna mönstringsbord

Föreningen har nu två mönstringsbord varav ett sprillans nytt som finns hos Marie Sjödin i Äpplerum straxt utanför Borgholm. Använd detta om möjligt. Mönstare Birgit Fagh vill inte mönstra på det gamla. Observera att det inte finns våg som det ser ut idag.

Det gamla som Daniel kallar ”fattigmansbord” finns hos Jessica Wirbladh på fastlandet.

Nu hoppas vi att det ska finnas  fina lamm vid mönstringarna så vi har något att glädja oss åt.

Rovdjur

Önskemål har framförts att styrelsen ska skicka ut varningar när det finns rovdjur i länet. Styrelsen känner att vi inte vill/kan ta ansvar för att informationen skickas ut tillräckligt snabbt. Vi jobbar i stället på att rovdjursansvarig på Länsstyrelsen ska skicka ut varningar till dem det berör. Mer information om hur det ska gå till kommer när det är klart.

Ull och skinngruppen söker medlemmar

Hur ska vi få bättre lönsamhet på ullen? Vi söker ull/skinn-intresserade personer som vill utveckla den delen av fårnäringen.

Du som vill vara med och påverka föreningens arbete med detta kontakta Ingeli Ivansson ingeli@rugstorp.com eller 070-66 531 31.

Inköp av skanner

Som meddelats på årsmötet kommer föreningen att köpa in en skanner som kan användas både för att skanna muskler och dräktighet.

Tre personer kommer att utbildas till att sköta skannern. I sommar ordnas demonstrationsträff. Datum och plats meddelas senare.

Behöver du en mentor att fråga om råd?

Föreningen en medlem med lång erfarenhet av fårskötsel som fungerar som mentor för de som har behov av råd och stöd.

Mentorn är:
Birgitta Arnesdotter tel: 070-6531039 eller skaningsmala.mohair@gmail.com

Låna klippstol och tackvändare

Som en service till Fåravelsföreningens medlemmar har det köpts in klippstol och tackvändare.  Detta för att underlätta om du själv klipper dina får. Tackvändaren används framförallt för att klippa klövarna, eller om du behöver undersöka/behandla fåret ”vänt”.

Kontakta Jessica Wirblad, 0481-12787 (fastlandet) eller Emma Pettersson, 0701493188 (Öland) om du vill låna någon av dem.

OBS, var alltid noga med rengöring mellan flytt från olika gårdar/besättningar.

Styrelse 2021

Kontakta gärna styrelsen via epost: sodrakalmar@gmail.com

ORD. ORDFÖRANDE

387 94 Borgholm