Hallands Fåravelsförening

På denna sida lämnar vi fortlöpande information om kommande och i vissa fall genomförda aktiviteter. Vissa brevutskick görs också till alla distriktsmedlemmar, dvs de som är medlemmar i Svenska fåravelsförbundet.

Klicka på länken bli medlem för information om medlemskap. Medlemmar får också tidskriften Fårskötsel.

Lamningskursen är tyvärr inställd

”Lamningskurs live” med Allan Hägg Grønborg den 27 alt 29 januari är tyvärr inställd på grund av ett nytillkommet förhinder.

Hej, alla medlemmar i Hallands Fåravelsförening!

Vi i styrelsen vill veta vad du önskar av föreningen under 2024. Är du intresserad av att delta i något som vi föreslår nedan, eller har du själv förslag på något som du önskar fördjupa dig i eller som du tycker att föreningen borde engagera sig i?

• Obs kursen är inställd. Vi har bestämt att vara medarrangör till lamningskurs ”live” med veterinär Allan Hägg Grønborg, distriktsveterinärerna, hos Markus Gustavsson i Långaryd den 27 jan 2024. Dessa kurser brukar vara välbesökta. Lamningen är då igång enligt beräkning från brunstsynkronisering. Kursen kan skjutas upp till må 29 jan om vi räknat litet fel.
  • Årsmöte 26 februari på Agro Center, Falkenberg, med Theo den Braver som värd. Anna Andersson och Charlotte Åkerlind från Lantbruksanalys berättar om foderanalys och foderstat. Allan Hägg Grønborg berättar om fårhälsoproblem kopplade till näringsbrist. Då tar vi också ställning till föreningens framtid.

Inbjudan till ovanstående kommer när det närmar sig. ”Save the date!” Sedan beror det på er
medlemmar ifall vi bokar in fler aktiviteter. Några förslag:

• Studiebesök där fårägare som byggt nytt eller byggt om visar sina lösningar på fårstall. Såklart att du anmäler dig om du har något att visa!
  • Kurs om vallodling för får, t.ex. med Gunnar Danielsson, rådgivare på Olssons Frö AB
  • Sommarträff med givet innehåll, t.ex. hullbedömning, vägning och bedömning av slaktmognad på sommarbete. Kom gärna med andra idéer!
  • Rovdjur – hur kan vi hjälpa varandra att förebygga angrepp och var finns hjälp när det händer?
  • Klövhälsa, allmäna hälsoproblem, parasiter mm med Allan Hägg-Grønborg, Distriktsveterinärerna – vad vill du veta från en veterinär?

En förening byggs av medlemmarna. Vi behöver vara fler som arbetar aktivt för att det ska fungera. Välkommen till ett trevligt gäng som välkomnar alla som vill vara med! Tveka inte att anmäla ditt intresse! Och svara också gärna detta brev, även med dina förväntningar på föreningen! Vilken tid på året kommer du lättast loss för en kurs? Vardag eller helg?

Du kan när som helst mejla till oss på hallandsfaravelsforening@outlook.com
Eller så kontaktar du någon av oss i styrelsen, kontaktuppgifter finns längre ner på denna sida.

Vi hoppas på ett bra fårår 2024! Tillsammans kan vi göra mycket!

Och så önskar vi alla medlemmar

God Jul och Gott Nytt År!

VkustensUllinsamling

Hämta info om Västkustens Ullinsamling som pdf ››

Medlemsbrevarkiv

Medlemsbrev december 2023
Medlemsbrev september 2023
Påminnelse juni 2023
Medlemsbrev juni 2023
Medlemsbrev september 2022
Medlemsbrev maj 2021
Medlemsbrev oktober 2020
Medlemsbrev maj 2020
Medlemsbrev efter ulldagar, december 2019
Medlemsbrev oktober 2019
Medlemsbrev augusti 2019

Rovdjur

Anmäl observationer av rovdjur, av spår, och skador på tamboskap till Länsstyrelsens rovdjurstelefon på 010 22 43 400.

Länets Viltförvaltningsdelegation har beslutat att det som mål ska finnas fem familjegrupper av lodjur i länet. Det innebär i praktiken ca 25 enskilda djur. Det kommer naturligtvis att ha betydelse för oss fårägare.

Det finns ingen föryngring av varg i Halland men enstaka djur förekommer här ibland.

Genom att anmäla förekomst av lo och varg bidrar vi till kunskap om rovdjursförekomst. Om tamdjur dödats eller skadats sker en besiktning på plats. Om rovdjursskada konstateras utgår ekonomisk ersättning. Dessutom skickas mail-information ut till de som anmält sig till Rovdjursalert så att man kan vidta åtgärder för att skydda sina djur.

Man anmäler sig till rovdjursalert på Länsstyrelsens hemsida > Djur och Natur/Rovdjur. Där finns också annan viktig information om rovdjur.

Styrelse 2023

ORDFÖRANDE