Hallands Fåravelsförening

På denna sida lämnar vi fortlöpande information om kommande och i vissa fall genomförda aktiviteter. Vissa brevutskick görs också till alla distriktsmedlemmar, dvs de som är medlemmar i Svenska fåravelsförbundet.

Klicka på länken bli medlem för information om medlemskap. Medlemmar får också tidskriften Fårskötsel.

Du har väl inte glömt att lämna din mejladress?

För att få ytterligare information från Svenska Fåravelsförbundet, till exempel veckobreven, behöver vi ha din mejladress. Hallands Fåravelsförening använder också mejl för till exempel påminnelse om kurser mm. Anmäl din mejladress till sekreterare@faravelsforbundet.com.

Hälsningar Hallands Fåravelsförenings styrelse

Ull i kubik 2022

Ull i Kubik äger i år rum tidigt, söndag 4 september kl 11-16, på Öströö.

Det beror på att valdagen infaller den 11 september och att den stora vävmässan Väv22 i Halmstad och länet äger rum 22-24/9.

Vi i Hallands Fåravelsförening ansvarar för  råullsmarknaden som håller till i Öströös verkstad i år. Ull av många olika typer önskas. Så här tidigt på hösten är det många som inte hunnit klippa. Men ull från förra året och vinterull duger bra. Och om du har färsk lammull så är det förstås fantastiskt! Om du önskar delta med din ull: kontakta mig via mail gertrud.sandberg@gmail.com eller på telefon/sms 070-5767341.

Läs mer på www.ullikubik.se! Där kan du också anmäla dig som utställare av hantverk mm.

Gertrud Sandberg
ullansvarig i styrelsen

Hej alla Halländska fårägare!

Alltså WOW! För andra gången har Halland satt sin klöv på kartan för fårföretagare! Stort grattis till Årets Fårföretagare 2021 – Calle Allared och Charlotte Jansson!

Äntligen är våren här, lamningen är för de flesta över och betessäsongen är ett efterlängtat faktum. Vi befinner oss fortfarande i pandemins våld och vi får bara fortsätta följa ledorden ”Håll i och Håll ut”. I väntan på att få ha fysiska träffar igen planerar vi digitala aktiviteter för fullt och nu närmast kommer vi kunna erbjuda en föreläsning av veterinär Allan Hägg Grönborg under temat ”inför betäckningssäsongen”, se inbjudan bifogad. Vi planerar även en kurs i ”Grundläggande ullkunskap” med Kia Gabrielsson, bifogar intresseanmälan även till denna.

Det har kommit in flera förslag om vad vi mer skulle kunna hitta på digitalt, vi får se vad vi kan knåpa ihop! Bland annat finns det en tanke om digital rundvandring där man får ta del av olika fårbönders lösningar utefter de förutsättningar som finns på respektive gård. Är det någon som vill visa upp sin fårgård, liten som stor, är ni hjärtligt välkomna att höra av er! Vi kollar av möjligheterna till kurser om slakt- och charkuteri, klippning i klippstol, klövvård mm. Mer om detta framöver!

Hand i hand med betessäsongen kommer även rovdjurssäsongen i gång. Hur ska vi till exempel hantera vargen som blir alltmer vanlig häromkring? Förbundet arbetar hårt med rovdjursfrågorna och nyligen höll man ett möte med alla rovdjursansvariga från lokalföreningarna. Även detta kommer det säkerligen handla mer om framöver.

Har ni frågor, funderingar, tankar eller förslag? Hör gärna av er till någon av oss i styrelsen, kontaktuppgifter hittar ni på faravelsforbundet.se/hallands-faravelsforening

Nu ser vi fram emot en lyckad skörd, väl växande lamm och en riktigt skön sommar!

Varma hälsningar från Styrelsen

VkustensUllinsamling

Hämta info om Västkustens Ullinsamling som pdf ››

Medlemsbrevarkiv

Medlemsbrev maj 2021
Medlemsbrev oktober 2020
Medlemsbrev maj 2020
Medlemsbrev efter ulldagar, december 2019
Medlemsbrev oktober 2019
Medlemsbrev augusti 2019

Rovdjur

Anmäl observationer av rovdjur, av spår, och skador på tamboskap till Länsstyrelsens rovdjurstelefon på 010 22 43 400.

Länets Viltförvaltningsdelegation har beslutat att det som mål ska finnas fem familjegrupper av lodjur i länet. Det innebär i praktiken ca 25 enskilda djur. Det kommer naturligtvis att ha betydelse för oss fårägare.

Det finns ingen föryngring av varg i Halland men enstaka djur förekommer här ibland.

Genom att anmäla förekomst av lo och varg bidrar vi till kunskap om rovdjursförekomst. Om tamdjur dödats eller skadats sker en besiktning på plats. Om rovdjursskada konstateras utgår ekonomisk ersättning. Dessutom skickas mail-information ut till de som anmält sig till Rovdjursalert så att man kan vidta åtgärder för att skydda sina djur.

Man anmäler sig till rovdjursalert på Länsstyrelsens hemsida > Djur och Natur/Rovdjur. Där finns också annan viktig information om rovdjur.

Styrelse 2022

ORDFÖRANDE, UTBILDNINGSANSVARIG