Hallands Fåravelsförening

På denna sida lämnar vi fortlöpande information om kommande och i vissa fall genomförda aktiviteter. Vissa brevutskick görs också till alla distriktsmedlemmar, dvs de som är medlemmar i Svenska fåravelsförbundet.

Klicka på länken bli medlem för information om medlemskap. Medlemmar får också tidskriften Fårskötsel.

Du har väl inte glömt att lämna din mejladress?

För att få ytterligare information från Svenska Fåravelsförbundet, till exempel veckobreven, behöver vi ha din mejladress. Hallands Fåravelsförening använder också mejl för till exempel påminnelse om kurser mm. Anmäl din mejladress till sekreterare@faravelsforbundet.com.

Hälsningar Hallands Fåravelsförenings styrelse

Hej alla Halländska fårägare!

Alltså WOW! För andra gången har Halland satt sin klöv på kartan för fårföretagare! Stort grattis till Årets Fårföretagare 2021 – Calle Allared och Charlotte Jansson!

Äntligen är våren här, lamningen är för de flesta över och betessäsongen är ett efterlängtat faktum. Vi befinner oss fortfarande i pandemins våld och vi får bara fortsätta följa ledorden ”Håll i och Håll ut”. I väntan på att få ha fysiska träffar igen planerar vi digitala aktiviteter för fullt och nu närmast kommer vi kunna erbjuda en föreläsning av veterinär Allan Hägg Grönborg under temat ”inför betäckningssäsongen”, se inbjudan bifogad. Vi planerar även en kurs i ”Grundläggande ullkunskap” med Kia Gabrielsson, bifogar intresseanmälan även till denna.

Det har kommit in flera förslag om vad vi mer skulle kunna hitta på digitalt, vi får se vad vi kan knåpa ihop! Bland annat finns det en tanke om digital rundvandring där man får ta del av olika fårbönders lösningar utefter de förutsättningar som finns på respektive gård. Är det någon som vill visa upp sin fårgård, liten som stor, är ni hjärtligt välkomna att höra av er! Vi kollar av möjligheterna till kurser om slakt- och charkuteri, klippning i klippstol, klövvård mm. Mer om detta framöver!

Hand i hand med betessäsongen kommer även rovdjurssäsongen i gång. Hur ska vi till exempel hantera vargen som blir alltmer vanlig häromkring? Förbundet arbetar hårt med rovdjursfrågorna och nyligen höll man ett möte med alla rovdjursansvariga från lokalföreningarna. Även detta kommer det säkerligen handla mer om framöver.

Har ni frågor, funderingar, tankar eller förslag? Hör gärna av er till någon av oss i styrelsen, kontaktuppgifter hittar ni på faravelsforbundet.se/hallands-faravelsforening

Nu ser vi fram emot en lyckad skörd, väl växande lamm och en riktigt skön sommar!

Varma hälsningar från Styrelsen

Hallands Fåravelsförening planerar för digital kurs i ULLKUNSKAP Med Kia Gabrielsson Beer

Kursen körs via Teams och fördelas på 3 kurstillfällen (ca 1h/tillfälle), troligtvis under sensommaren/hösten kring klippning.

Första träffen: Allmänt om ull från olika fårraser/typer, var på kroppen som olika ull sitter och lite om hur den ser ut, lite om vikten av att ha rätt utfodring både innehållsmässigt och hanteringsmässigt, klippning, klippområdet och lite sortering. Till denna träff kommer även Årets Fårföretagare 2021 vara med pch tipsa.

Andra träffen: Olika problem med olika ull och vad som kan göras för att göra ullen riktigt bra eller bättre. Är det miljön eller arv?

Tredje träffen: De fina exemplen. Vad är den här ullen bra till? Vem skulle kunna tänkas köpa den och till vad eller till vilket pris? Ska den har ullen vara med och tävla i SM?

Pris 600 kr inkl moms och två ullfällar. En som man tror är bra och en som man inte tycker är bra. Ullprover kommer att skickas ut till samtliga deltagare. Minst 8, max 12 deltagare.

Är du intresserad av denna kurs?
Anmäl ditt intresse till elisabethgustafsson@live.se
Ange hur många tackor ni har, vilken ras samt när ni planerar höstklippning.

Hallands Faravelsförening bjuder in till kurs INFÖR BETÄCKNINGEN

Med vet Allan Hägg Grønborg
21 juni kl 19.00-ca 21.00

Redan när lammen tas från tackorna är det dags att börja planera för nästa betäckning.

Hur förbereder vi tackorna för bästa resultat? Vad är viktigt att tänka på hos baggen? Hur kan vi synkronisera brunsten? Kunniga Allan Hägg Grønborg ska guida oss genom detta. Han är samordnare i Distriktsveterinarernas fårgrupp och har mycket kunskap och erfarenhet om får.

Kursen kommer att genomföras digitalt via Teams, länk skickas ut till samtliga anmälda inför kurstillfället. För att kunna ha utrymme för diskussion kommer antalet deltagare begränsas till 30 st, vid färre än 15 deltagare ställs kursen in. Handouts skickas ut i efterhand.

Medlemmar i Svenska Fåravelsförbundet betalar 200 kr, icke medlemmar betalar 400 kr.

Anmälan skickas till elisabethgustafsson@live.se senast 18/6.

Ull i Kubik 2020 inställt

Ull i Kubik som skulle hållits på Öströö Fårfarm den 11–13 september har ställts in på grund av det rådande corona-läget.

VkustensUllinsamling

Hämta info om Västkustens Ullinsamling som pdf ››

Medlemsbrevarkiv

Medlemsbrev maj 2021
Medlemsbrev oktober 2020
Medlemsbrev maj 2020
Medlemsbrev efter ulldagar, december 2019
Medlemsbrev oktober 2019
Medlemsbrev augusti 2019

Rovdjur

Anmäl observationer av rovdjur, av spår, och skador på tamboskap till Länsstyrelsens rovdjurstelefon på 010 22 43 400.

Länets Viltförvaltningsdelegation har beslutat att det som mål ska finnas fem familjegrupper av lodjur i länet. Det innebär i praktiken ca 25 enskilda djur. Det kommer naturligtvis att ha betydelse för oss fårägare.

Det finns ingen föryngring av varg i Halland men enstaka djur förekommer här ibland.

Genom att anmäla förekomst av lo och varg bidrar vi till kunskap om rovdjursförekomst. Om tamdjur dödats eller skadats sker en besiktning på plats. Om rovdjursskada konstateras utgår ekonomisk ersättning. Dessutom skickas mail-information ut till de som anmält sig till Rovdjursalert så att man kan vidta åtgärder för att skydda sina djur.

Man anmäler sig till rovdjursalert på Länsstyrelsens hemsida > Djur och Natur/Rovdjur. Där finns också annan viktig information om rovdjur.

Styrelse 2021

ORDFÖRANDE, UTBILDNINGSANSVARIG