Stockholm-Uppsala Fåravelsförening

suf

SUF på facebook

Vi har en facebook-sida som heter Stockholm Uppsala Fåravelsförening

På sidan lägger vi ut information om aktiviteter inom föreningen, tips om andra aktiviteter och läsvärt inom vårt distrikt.

Välkommen till webbinarium 21/9

Ull och får – nyheter och tips för fårbonden

21 september 18.00 (1-1,5 timmar)

Digitalt via Zoom, anmäl dig här

Jag som håller i webbinariet och vad jag pratar om

Jag heter Fia Söderberg och är fårbonde på en gård mellan Uppsala och Hallstavik. Vi har haft får sedan 2008. Jag driver marknadsplatsen Ullförmedlingen där du kan sälja din ull, och gör podcasten Ullpodden för att öka kunskapen om ull som en hållbar resurs. I början tyckte jag att det var rätt besvärligt när jag ville göra något av ullen – jag var absolut ingen ull-nörd eller hantverkare, men tyckte att det kändes knasigt att slänga bort den. Det var snårigt att hitta information och spinnerier som kunde spinna och om man googlade så hittade man inte särskilt mycket. Nu, 2022, har det hänt så mycket, det finns så mycket mer information och även fler aktörer som man faktiskt kan ta hjälp av. Jag kommer att berätta om tips om hur du kan ta hand om ullen istället för att slänga den.

Det här kommer jag att prata om

• Hur kan du tjäna några kronor på ullen istället för att slänga den på
    gödselhögen eller i skogen?
  • Vad behöver du göra då för att med hyfsat enkla medel för att få en bra kvalitet
    på ullen så att den går att förädla och göra den säljbar?
  • Vem kan du sälja ullen till?
  • Vilka möjligheter finns det för dig som fårbonde att själv se till att förädla ullen till
    garn eller kardflor för att sälja vidare direkt till konsument?
  • Jag kommer också att berätta om mina erfarenheter kring att sälja garn från
    egen gårdsbutik, webbshop och på marknader och om att ta betalt för ullen. Jag
    kommer också att informera om lite nyheter på nationell nivå och allmänt om
    läget i ull-Sverige.

Hoppas att vi ses!

Fler kurser

Se nedan i senaste SUF-bladet.

SUF-bladet juli 2022

Utbildning har varit ledordet vid våra möten hittills i år. En är genomförd och ett flertal på gång framåt hösten. Kurserna annonseras på SUF Facebooksida och i SUF-bladet. Vi arbetar för att flera av kurserna ska kunna genomföras två gånger på olika platser i vårt stora distrikt eller som digitala möten.

Vill du vara med i SUFs verksamhet litet mer?
Har du tips/önskemål om aktiviteter i föreningens regi?
Hör gärna av dig till någon i styrelsen, våra kontaktuppgifter finns på SUF sida hos SF.

SUF har skaffat en egen teams-lösning för att genomföra digitala möten inom föreningen.

Rovdjur

Carina och Anna M har haft täta kontakter med våra två länsstyrelsers rovdjurshandläggare vilket resulterade i ett rovdjurswebinarie under maj. Rovdjurshandläggarna berättade om läget efter vinterns inventeringar samt om olika sätt att freda våra får från rovdjur. De poängterade ett flertal gånger att de gärna vill att vi fårägare kontaktar dem för råd och stöd i rovdjursfrågor. Senare i år kommer mötet att följas upp av ett gårdsbesök där vi tittar mer på olika sätt att hålla rovdjuren ute från fåren samt att det finns möjlighet till frågestund igen.

Stockholm:
Enheten för natur- och viltärenden, 010-223 10 00
Länk till anmälan om information för tamdjursägare när ett rovdjursangrepp
sker i Stockholms län: Skada på tamdjur | Länsstyrelsen Stockholm (lansstyrelsen.se)
Larmtelefon vid angrepp och/eller skada: 010-223 15 37

Uppsala:
Sebastian Olofsson, Vilthandläggare, 010-223 32 66
Larmtelefon vid angrepp och/eller skada: 010-223 32 24

SF planerar en informationskväll om rovdjur på Teams den 31/8 kl. 19-21 för rovdjursansvariga inom distrikten.

Är det något du vill att Carina och Anna M tar upp på mötet?

Det kan handla om hur du som djurägare upplever situationen, om det finns direkta problem, något som fungerar bra, hur kontakt med myndigheter fungerar och liknande. Skicka ett mail till sticarwen@telia.com och/eller anna.molgard@telia.com.

SF kommer inte att genomföra någon rovdjursvaka till hösten. De bedömer att vakan inte kommer att synas på önskat sätt då det samtidigt pågår val till riksdag med flera instanser.

Pälsmönstring

Västmanlands fåravelsförening bjöd in SUF till ett möte med rubriken ”Hur kan jag förbättra min besättning med hjälp av lamm-mönstringen?” för ett par veckor sedan. Titti Strömne gick igenom betydelsen av mönstring, hur det går till och hur man kan tillämpa resultaten. En intressant kväll som vi tackar Västmanland för. Bra initiativ att bjuda in grannarna!

Riksbedömning päls-, ull-, ryafår 27 augusti

Riksbedömningen genomförs den 27 augusti (28/8 reservdag) i Ärentuna prästgård.

Bagg- eller tacklamm som vid gårdsmönstring anses som kandidater att bli framtida avelsdjur, erbjuds en ytterligare bedömning vid riksbedömningen. En noggrann genomgång och bedömning av djuren utförd av två riksdomare ger dig en bra indikation på om djurets kan anses lämpligt för att gå i avel. Protokollet blir ett kvitto på hur dina lamm står sig i konkurrensen med andra djur inom respektive ras. Anmäl dina bästa lamm från gårdsmönstringen till riksbedömning, så höjer du försäljningsvärdet och intresset för dina avelsdjur!

Riksbedömningarna är öppna för besättningar som är anslutna till Elitlamm Avel, både bagg- och tacklamm är välkomna. För dig som är ny med din ras kan ett besök på en riksbedömning vara av stort värde för att se och lära, även om du inte har med egna djur.

Kostnaden för att delta vid riksbedömningen är 450 kr/djur exkl moms som faktureras av SF. Den kostnaden avser riksdomarnas arbete och resor. SUF tar ut en kostnad om 50 kr inkl moms per djur för hyra av lokal, material och fika.

27 augusti (28 augusti reservdag vid många anmälningar): Ärentuna Prästgård, Uppsala
Kontaktperson: Karolina Gahne, karolina.gahne@gmail.com, 073-968 30 86
Anmälan senast: 21/8 till Karolina

Vill du vara med som medhjälpare och lära dig mer? Vi välkomnar dig som vill lära dig mer om hur det går till vid en riksbedömning att vara med under hela eller delar av dagen. Då har du möjlighet att gå med någon av våra mer erfarna funktionärer och även sitta med vid bedömning och lära dig hur protokoll mm fungerar. Anmäl intresse till Karolina, kontaktuppgifter ovan.

Nytt för i år är att SUF ska ha digital sändning av mönstringen i lokalen för besökare så att alla kan följa med på kommentarer och resultat lättare. Vi bjuder på kaffe/the och tilltugg.

Välkomna önskar vi alla som vill komma med eller utan får!

Webbinar om ull 21 september

Fia Söderberg pratar om hur ullen kan tas till vara och hur fårägaren kan påverka dess kvalité. Fia har en har inspirerande kunskap och en stor bredd av erfarenhet. Samtal och möjlighet att ställa frågor. Inbjudan med tillhörande länk kommer i nästa SUF-blad. Men reservera redan nu den 21 september kl 18.30-20.00 för en intressant kväll om ull. Webbinaret är kostnadsfritt.

Klövkurs 18 och 20 oktober

Gård- och Djurhälsans Ulrika König kommer att hålla en kurs om klövhälsa och klövskötsel för SUF medlemmar i oktober. Ta chansen att antingen lära nytt eller att repetera gamla kunskaper. Det blir ett teoripass och ett praktiskt klövverkningspass med slaktklövar. Inbjudan med program och anmälningsuppgifter kommer efter sommaren.

Klövkurs kl 14-17 den 18/10 på Jälla naturbruksgymnasium
Klövkurs kl 14-17 den 20/10 på Berga naturbruksgymnasium

Avlivning vid akuta lägen november

Gård- och Djurhälsans Ulrika König och distriktsveterinärer från Fjärdhundra resp Vårsta kommer att hålla en kurs om avlivning av får vid akuta lägen för SUF medlemmar i november. Du kommer att få lära dig att använda en bultpistol med rätt teknik för får samt vad som gäller för avlivning ur olika aspekter. I det praktiska momentet kommer slaktskallar att användas.

Inbjudan med program och anmälningsuppgifter kommer efter sommaren.

Giftiga växter i våra hagar på gång

Tanken är att SUF tillsammans med SVA ska ordna ett webbinar med en föreläsning om växter som påverkar våra djur på olika sätt.

Kontakt har tagits med SVA om att intresse finns från fårägare och vi hoppas att Gård och Djurhälsan även kan bidra med information i ämnet.
Har ni växter som ni funderar över, dokumentera med bilder på växten och dess växtplats, vill ni torka och spara dessa till ett senare tillfälle för att visa gör gärna det. Planen är att vi kan träffas fysiskt och göra en ” växtvandring” i en hage tillsammans med en biolog och veterinär för diskussioner och då även ha möjlighet att titta på det ni fotat/torkat.
Inbjudan med program och anmälningsuppgifter kommer när planeringen kommit litet längre.

En varm och god och lagom regnig sommar önskar vi er alla!

Karolina, Marina, Anna M, Elin, Carina, Kristoffer, Anna A

Följ SUF på Facebook