Från får-fronten

veckobrev

20 oktober 2017 | Nu laddar vi för helgens ordförandekonferens, där landets distrikt strålar samman i Älvsjö.

Alla årets seminbaggar utom suffolkbaggen har lämnat sperma i tillräcklig mängd för att alla ska få vad de beställt. Men en del av 2015 och 2016 års baggar kommer att ta slut och kommer därför att kvoteras. Nästa vecka börjar baggarna åka hem, på fredagskvällen ska de vara hemma på sina gårdar igen. Tack killar och deras ägare för att ni gjorde det här för oss! Människorna vars arbete gör SFs seminverksamhet möjlig heter Magnus och Margareta Håård, och i år har de haft hjälp under arbetet med baggarna av veterinärkollegan Vaiva Burneikaite från Litauen. Tack Team Semin för att ni gör det här för oss!

Idag blir det badning och fotografering av de sex ryabaggarna som samlas för Jordbruksverkets genbank. Ett mycket begränsat antal doser efter dessa baggar kommer att kunna köpas. Vid intresse handla snabbt som attan.

Ullkartan har fått 3770 visningar på en vecka! Det finns utan tvivel ett stort intresse.

En av får-Sveriges ikoner har lämnat oss. Pierre Frick fick sluta sina dagar förra fredagen, han blev 83 år gammal. Pierre var en fantastisk nytänkare och har betytt mycket för svensk fårnäring och också för vallhundsklubben. Han satt i valberedningen när SF ombildades 2004 och var en av dem som bidrog till att den förändringen kom till stånd. Det blir en stor saknad för familjen och hans många vänner. Vila i frid Pierre.

Jordbrukaren har en artikel med Ulf som handlar om får-Sverige och ett ökat fårintresse. Ljusnande framtid för svenska får.

ATL har intervjuat Magnus J om ökningen av får och lamm i Sverige. En artikel är publicerad i dagens tidning. På måndag har samma tidning bokat träff med Claudia och hennes får, för att prata om utvecklingen på ullsidan.

Magnus J har mött Sveriges Djurbönders Smittskyddskontroll angående aktuella djurimporter. SDS är böndernas egna smittskyddsövervakning som vi i branschen själv sett ett behov av att skapa sedan vi gick med i EU. Tack vare SDS kan vi som bransch ta ett fortsatt eget ansvar för vårt unika smittskyddsläge i Sverige. SDS jobbar för att importerade livdjur ska genomgå en mer omfattande provtagning än vad lagen kräver, detta för att vi ska slippa ett antal allvarliga sjukdomar som skulle orsaka stort lidande och höga kostnader att få in. Av respekt för kollegor och deras får och lamm anser vi det självklart att importerade livdjur ska genomgå den utökade provtagning som SDS förspråkar.

Maria har mött Jordbruksverket för att bland annat diskutera den nya Zooteknikförordningen och rasföreningarnas avelsplaner. Lite nya riktlinjer kommer det där, gruppen vill ha mätbara mål, uppföljning och mer långsiktiga avelsplaner för de olika raserna. Detta gäller inte bara får utan även nöt, hund, kanin, gris, höns, gäss m.m.

Gudrun var häromdagen jurymedlem i tävlingen Matverk i Närke. Mycket intressant och många spännande produkter. Ett av bidragen var glass gjord på fårmjölk. Denna mycket goda produkt presenterades av ett nystartat företag med mjölkfår i Bergslagen, de har siktet inställt på att producera fårglass i större skala. Vilket bidrag som går vidare från Närke till riksfinalen meddelas den 8 november.

Påminnelser har skickats ut till de som inte betalt sin faktura för riksbedömning eller Elitlamm. Vi vill göra er uppmärksamma på att dessa fakturor numera skickas ut via epost. Kolla i mappen för skräppost någon gång nu och då, och särskilt om du saknar en faktura.

Under måndagens styrelsemöte togs bland annat beslut om att utnämna de båda riksdomaraspiranterna Göran Carlsson och Birgit Fag till ordinarie riksdomare.

Britta har skickat ut protokollsammanfattning nr 177 till distriktens och rasföreningarnas ordföranden. Hon märker att en del mail studsar. Tacksamma om alla som borde få men inte fått protokollsammanfattningar meddelar Britta en aktuell epostadress.

Hemsidan tipsar om att man gratis kan annonsera ut livdjur här på hemsidan. Har du inte annonserat nyligen behöver du skapa ett nytt användarkonto, eftersom hemsidan moderniserades för inte så längesedan.

Trevlig helg och alla ni som träffas i Älvsjö för att jobba med vår förenings framtid tillönskas ett fruktbart, givande och roligt möte! cow

Själv missar jag tyvärr ordförandekonferensen då jag som så mången gång förr har en ko som behöver sin mjölkpiga. Slave to cow blir min låt till fredagsmyset. Foto Anna Bergström

fuktigt
Fuktigt på Gotland nu. Foto Elof Nilsson