Bättre sent än aldrig

veckobrev

13 juli 2018 | Lite senare än vanligt kommer veckans rapport som knappats fram på en perrong i Stockholm i väntan på en av brand försenad hemtransport. Fredagen den trettonde har varit komplicerad för SJ.

Igår fick vi veta att nappaskinnprojektet har beviljas 150 000 kr för 2018! Att förbättra marknaden för vita skinn är ett prioriterat område och vi har sökt pengar för ett projekt med syfte att utveckla svensk beredning av nappaskinn. Pengarna kommer från så kallade branschmedel, det vill säga den lilla peng som avsätts för varje slaktat djur till utvecklingsprojekt av de större slakterierna. Ni minns kanske att Kero i Pajala har provgarvat jättefina nappaskinn åt oss, och nu blir det en fortsättning på det projektetet. Målet är att många slaktlammskinn av den typ som tidigare köpts upp för nästan inga pengar alls, och oftast gått på export, ska bli en ny svensk kvalitetsprodukt som ger en inkomst till uppfödarna.

Mycket även denna vecka har handlat om torkan. Den har nu pågått så länge att läget försämras för varje dag som går utan regn. LRF har daglig kontakt med regeringen och nu behöver krisläge utlysas för att en rad insatser ska kunna sjösättas. Dessa är inte möjliga att genomföra på grund av EU-regler förutan ett utlyst krisläge. Insatser på förslag är bidrag till fodertransporter, möjligheter till export av levande djur, stängselstöd, tidigarelagda utbetalningar av jordbruksstöd, med mera.

Läget är lika illa i Norge, Finland, Danmark, Baltikum och norra Tyskland och Polen.

Med risk att vara tjatig – sök efter alternativa beten för att spara på vinterfoder och/eller ta in lamm och fodra för att få dem slaktklara i tid. Håll koll på hull, skörda allt som går att skörda och läs gärna igenom förra veckans råd.

Att äta svenskt är snabbaste och enklaste sättet att göra något utöver det vi gör för våra djur. Sprid det budskapet vilt omkring er.

Då känns det extra bra och konkret när Coop Gotland slutar sälja utländskt kött som en markering att stödja svenskt och lokalproducerat kött i situationen med långa slaktköer. Fler butiker har fattat samma beslut, exempelvis Coops Oskarshamnsförening bestående av 15 butiker och ICA Kvantum i Umeå. Det kan vara värt att trycka på lokalt, så att fler handlare kan göra likadant.

Einar uppmärksammade under veckan att skörd av nödfoder kan vara förenat med risker. Det blev ett inlägg som fått många läsare på Facebook och hemsidan, och även togs upp av ATL.

Naturvårdsverket har beslutat om nya föreskrifter om bidrag och ersättningar för viltskador, ett konkret resultatet av remissen som nyligen besvarades. De nya föreskrifterna gäller från 1 augusti och innehåller bland annat möjligheten att ansöka om bidrag för att underhålla rovdjursavvisande stängsel och kostnader för förebyggande åtgärder i samband med rovdjursangrepp. Läs mer på Naturvårdsverkets hemsida och ta del av dokumentet i sin helhet här: Naturvårdsverkets föreskrifter om bidrag och ersättningar för viltskador (Naturvårdsverkets författningssamling)

Frågan om ersättning för kostnader gällande kadaverhantering efter rovdjursangrepp är ännu inte löst. Naturvårdsverket kommer att fortsätta att utreda den frågan under hösten 2018.

Trycket från viltstammarna ökar på grödorna för varje dag som går. Vi talar då om fåglar och klövvilt inklusive vildsvin. Om man har problem men inte jagar själv, ta kontakt med lokala jägare.

LRF har överklagat domen om avslagen skyddsjakt vid Molstaberg till Högsta Förvaltningsdomstolen.

Påminnelse om sista dag för anmälan till sambedömning gav resultat. Nu har vi deltagare till två av tre tillfällen sambedömning. Kul!

Styrelsen har mötts i Stockholm under torsdagen och fredagen. Torsdagen var ett vanligt styrelsemöte, men till eftermiddagen slöt ett antal inbjudna gäster sig till samlingen för middag, oändligt mycket fårprat till långt frampå natten och på fredagen avhandlade vi frågor som rör får-Sverige och vår gemensamma framtid. Det var ett givande möte i stort sett präglat av samsyn men förstås även fyllt av livliga diskussioner. Själva tanken var ju att vi skulle bidra med våra olika perspektiv. Deltog gjorde hela styrelsen och adjungerade, Christer Nilsson från valberedningen, Lammproducenternas Tomas Olsson, Anders Hjort representerade rikdomargruppen och Elitlamm av Ulf Andreasson. SFs förtroenderivisor Anders Råsberg var också inbjuden, men han hade förhinder.

tomasmfl
Fint att träffas. I bild Tomas, Gudrun, Christer, Anna O och Thomas. Foto Britta Wendelius

Flera intervjuer har spelats in under veckan så nu har vi snart Får-poddens första avsnitt (om man inte räknar pilotavsnittet) klart för lyssning. Vi hörs snart.

Nästa och näst-nästa vecka (v 29–30) kommer veckobrevet inte i era epostlådor på grund av semester i arbetsteamet. Men såvida det inte blir fullständig nyhetstorka så kommer det veckobrev på hemsidan även dessa veckor.

Trevlig helg önskar SF!

torrbete
Nu är betet slut på riktigt på Nors och andraskörden gick snabbt, om man säger så. Mellan 1 och 5 balar per hektar, men man får vara glad för det lilla. Torkan lokalt på Gotland har fått relativt stort medieutrymme. Slagteriet utalade sig i onsdags, regionen, naturvårdsverk/länstyrelsen och kyrkan ställer marker till förfogande. Foto Elof Nilsson

plastare