Sofistikerad marknadsföring och mördande reklam

veckobrev

21 september 2018 | Variationer på temat hur man får betalt, seminbaggar på ingång och andra viktiga får-nyheter.

Arbetet med nästa steg i Handlingsplan Lamm startades upp i samband med ett Köttrådmöte i onsdags, där representanter för olika djurslag och delar av värdekedjan deltog. Fokus under nästa fas av handlingsplanen blir att öka efterfrågan på svenskt kött och föra fram värdet hållbarhet. Här har ATL skrivit om mötet.

Med på Köttrådet var Ingela Stenson från United Minds som peppade deltagarna att tänka stort kring framtiden för vårt svenska kött. Hon var med i det lyckade projekt som skapade latte-trenden under slutet på 90-talet och hon kan se paralleller. Vi har utmaningar för att lyfta det svenska köttet, men det känns inte alls omöjligt då vi har medvetna konsumenter och en råvara av topp-kvalitet. Det gäller bara att på listigt vis få dem att hitta varandra.

IngelaStenson
Foto Elof Nilsson

Det skulle vara toppen om alla som rör sig i sociala medier hjälper till att sprida vårt brev riktat till alla som äter mat. Budskapet är att denna vinter blir kritisk för många lammföretag, vi behöver hjälp för att kunna fortsätta producera svenska lamm. Dela från hemsidan, Facebook eller Twitter. Eller gör ett eget inlägg. Bilden finns i så fall att hämta här (högerklicka på bilden och välj ”Spara”) i rätt format för i sociala medier.

Såg ni att världens kaffeodlare har hamnat i en liknande situation? De har haft ett toppen-år och skördat massor med bönor, men det har fått betalningen att dala till rekordlåg nivå. På längre sikt kan inte bönderna leva på de här nivåerna, säger Löfbergs inköpsdirektör Martin Löfberg. Visst blir man ledsen?

Från seminfronten kan vi rapportera att det börjar bli klart med årets nya baggar. De första baggarna kommer in till seminstationen redan i helgen. Klara baggar är – trumvirvel – Gotlandsfåren Sindarve Baccus, Flöje Uno, Prästgårdens Rasoul och Gunne Avatar. Jaa! Leicester SE68492-14010 och bruna finullsbaggen 16018 Brattefors Osborn. Hurra! Det ska nog även bli möjligt att erbjuda en Texel och en Suffolk, men jag kan inte avslöja deras identitieter idag. Cliffhanger.

SindarveBaccus

Sindarve Baccus på väg från hemmet på Gotland till seminstationen i Alebäck. Han får sällskap på båten av Prästgårdens Rasoul. Vi hoppas på många fina avkommor landet runt i vår! Än är det inte för sent att anmäla intresse om du vill seminera. Foto Eva Twengström‎

Britta har rapporterat från förra helgens Ull & spinn-SM att dagen var fylld av  intressanta samtal med människor som hade massor med bra förslag och inspel, om allt från vit korsningsull till marknadsföringsmateriel och djurhälsa. Kul och givande för oss! Därtill föreläsningar, visning av spinneriet och förstås själva tävlingarna.

smull
Foto Britta Wendelius

Förra veckan var det även styrelsemöte i Gård & Djurhälsan. Fokus på planering av framtida satsningar.

Vi har skickat ett yttrande till Jordbruksverket gällande Samråd om fördelning av stödpengar 2019 på grund av årets torka. Vi har försökt föreslå genomförbara sätt att fördela pengarna så brett som möjligt, oavsett område eller antal djur.

SLU ger till våren en distanskurs i ”Marknadsinriktad får- och lammköttsproduktion”. Kursstart i januari. Intresset verkar stort så skynda att anmäla om du funderar på att ta tillfället i akt.

Lammproducenterna i norra och södra Kalmar Län har startat ett projekt inom Exceptionell råvara i samarbete med Länsstyrelsen och LRF. Smålands bästa kockar är också engagerade. Det här är ett banbrytande projekt – Exceptionell råvara har kommit långt med nöt, gris och fågel men inte jobbat med får och lamm och nu vill man skapa en ny klass för får och lamm i Europa. Man har avsmakat lamm från olika platser i regionen och kan konstatera att vi har bra svenska lamm, men att äldre djur oftast smakar mer och har bättre balanserad smak. Det kan innebära att äldre djur passar bättre på restaurang och på så sätt konkurrera med import från Irland. Att platsen djuren betat på spelar stor roll för smaken vill man ta fasta på och använda för att skapa mervärde och upplevelse. Resultat från avsmakningen kommer att publiceras på Exceptionell råvaras hemsida. Projektet kommer att hålla på fram till 2022 och denna resa vill vi förstås följa.

Bor du i Tivedens vargrevir? Du har väl inte missat att Örebro Länsstyrelse har fått extra medel beviljade för att stärka upp stängsel runt får och beteshagar i Tivedsreviret, även på blocklagd mark. Läs mer här.

I morgon lördag är det baggauktioner i Jönköping och på Kulla gård. I Jönköping kommer Maria att vara på plats i vimlet. Hon bryr sig inte så mycket om att skåda djupt in i pälsfårens lockar, utan hon har tid att prata så byt gärna några ord med henne. Om SF, Elitlamm, framtiden för fårnäringen eller vad ni har på hjärtat.

Katalog för Gotlandsauktionen finns att hämta här. Baggarna finns också i Elitlamm Avel & Produktion för test av släktskap med mera.

Alla som har en ordförandepost i en lokalförening titta hit! Tid och plats för höstens ordförandekonferens är klara. Välkomna till Ulfsunda Slott den 20/10 för en endagskonferens (ingen övernattning). Personlig inbjudan med tider och upplägg kommer till respektive ordförande per e-post. Det går bra att ta sig dit med pendel eller T-bana om man kommer med flyg eller tåg. Fri parkering för bilburna.

Sammanfattning av protokollet från styrelsemötet som förbundsstyrelsens hade förra veckan har skickats till lokalföreningarnas ordförande och sekreterare. Kontakta någon av dem vid intresse av att läsa.

Tips inför helgens oväder: på vår Youtube-kanal finns en ny film om skinn och skinnberedning. Så länge strömmen funkar kan man titta direkt på Youtube. Om man är rädd att strömmen kommer att försvinna är det säkrast att ladda ner den till en fulltankad laptop eller läsplatta. Det kan man göra t ex via Videograbby. Användbart även om man vill visa film vid träffar med osäker uppkoppling.

Sist men inte minst, det är Fårskötsel-fredag.

Trevlig helg och håll i hatten!

frissan

Högsäsong hos frissan. Foto Gudrun Haglund-Eriksson

jcb
Elof hann med en snabb visit i England för att kolla in nya maskinkoncept. Foto Elof Nilsson