Julen är utdansad, dags att planera

veckobrev

18 januari 2019 | Vem vill lära sig mer om mönstring av lamm?

Behovet av mönstrare är stort, vi vill därför redan nu be er i lokalföreningarna att fundera på om det finns möjlighet att arrangera mönstringskurs i år. Utbildningen för att bli mönstrare är i tre steg, där steg 1 och 2 hålls på lokal nivå och steg 3 ordnas på förbundsnivå. Vi behöver här hjälpas åt för att få fram nya kandidater som kan bli rekommenderade mönstrare. Men även om man inte vill satsa på att bli rekommenderad mönstrare är det givande att gå grundkurserna, och ska man mönstra egna djur är det något man självklart måste göra. Utbildningsmaterial och en utbildnings-handledning kommer att publiceras på vår hemsida i början av mars. Vid funderingar kring att ordna kurser, kontakta Britta.

Smygstart även för planering av årets riksbedömningar för päls, ull och rya. Vilka lokalföreningar vill hålla riksbedömning i år? Hör av er till Britta för definitivt eller preliminärt besked. Även om ni alltid brukar anordna bedömning önskar Britta att ni hör av er.

Vi har haft ett möte med en jägmästarstudent angående ett forskaruppdrag från SLU, en utvärdering av hur systemet för att inventera stora rovdjur fungerar. Syftet med utvärderingen är att undersöka tillit och förtroende för inventeringssystemet. Vi kunde dela med oss information om hur vi upplever att systemet fungerar idag, hur vi skulle vilja att det fungerade och på vilka nivåer olika beslut bör fattas. Vi kommer att få ta del av forskningsrapporten.

Telefonmöte idag med Svenska Köttföretagens exportgrupp för avrundning av 2018 och avstämning av exportfrågor inom handlingsplanerna.

De 5 Stora och Rovdjurscentrum Orsa kommer att stegvis slås ihop till en ny organsiation med namnet Rovdjurscentrum Sverige. Båda har haft uppdrag från Naturvårdsverket att sprida kunskap om de stora rovdjuren till skola, konsument och olika organisationer. SF har haft en plats i De 5 Storas råd, vi kommer nu att ingå i det nya rådet. Flera steg har redan tagits under 2018 och en gemensam hemsida ska lanseras inom kort.

Nu har vi spårsnö i stora delar av landet så passa på att hålla utkik och rapportera vad ni ser! Resultatet ligger till grund för kommande licensjakt och kan vara betydande vid eventuella skyddsjaktsbeslut.

Fenix outdoor som gör utrustning för friluftsliv och äger varumärkena Fjällräven och Tierra har hört av sig, de vill delta i Vinnovaprojektet om ull i en cirkulär ekonomi och vi välkomnar dem som aktörer i projektet.

En kul nyhet är att dunderWOOL toppar listan över Sveriges snabbast växande e-handelsbutiker. dunderWOOL är ett litet företag som främst säljer produkter i ull till medvetna och plastbantande skolor och förskolor. Listan visar vilka e-butiker som haft störst procentuell omsättningsökning under det senaste året, vilket kan innebära att en nystartad butik som hakar på en trend och till och med kanske bara lever under en kortare tid kan komma med på listan. Men låt oss hoppas att det i detta fall är allt annat än en trend, utan början på en större rörelse mot sundare och mer miljövänliga material.

Före jul utlovade vi en köttskola av Sven-Erik Larsson i följetongform som skulle komma efter nyår. Den är på gång, men har blivit är lite fördröjd då bilder och filmklipp från Elmia först måste sammanställas. Vi kör igång så snart vi kan.

Förbundsstyrelsens medlemmar kommer att vara med på ett flertal årsmöten ute i lokalföreningarna. Vill ni få besök under ert årsmöte, skynda att kontakta någon av dem. Kontaktuppgifter här.

Bokslut och budgetarbete hör denna tid på året till. Nästa vecka blir det styrelsemöte, och då ska förbundets budget för 2019 klubbas.

Denna vecka har medlemsfakturor skickats ut tillsammans med årets medlemspresent. Bör landa i brevlådorna idag eller under början av nästa vecka. Vi hoppas förstås att alla hänger med även under 2019. Vi behöver vara många för att vara starka när vi driver fårnäringens frågor och för att kunna erbjuda bra tjänster och information till er fårägare.

kuvert
Roligt att gå till brevlådan idag, hälsar Britta. Även fönsterkuvert kan innehålla en uppskattad överraskning. Foto Britta Wendelius

Distriktsveterinärerna ordnar en kursserie som fokuserar på management och lösningar för att förebygga problem som alternativa foderstater och andra konsekvenser av sommarens torka kan orsaka. Tanken är att både djurägare och anställda ska få prata om vad man kan göra hemma på gården för att minimera foderbristens effekter på djurhälsa och produktion. Under dagen kommer varje gård att jobba fram en övervakningsplan för djurhälsan på just sin gård, säger Carolina Pettersson, områdeschef produktionsdjur på Distriktsveterinärerna i en artikel om kurserna i Jordbruksaktuellt.
Datum och platser för lammkurserna:
19 januari Skara
26 januari Kristianstad
9 februari Nykvarn
21 februari Lövsta, Gotland
23 februari Umeå

Nu är det dags att bestämma sig för vilka skinn som ska delta i Skinn-SM i Tranås den 24 februari. Tävlingsskinnen lämnas senast 11 februari till Tranås Skinnberedning eller Donnia Skinn. Eller så åker man bara dit själv för att titta, känna, delta i seminarier och rösta på sina favoriter. Information på Gotlandsfårsföreningens hemsida.

Trevlig helg önskar SF!

Ekeblad
Här ser ni HKScans Årets lammleverantörer 2018. Grattis Jonas och Sandra Ekeblad, Kulla gård! Foto HKScan

mumsar