Party utlovas (i maj)

veckobrev

8 februari 2019 | Mötesspäckad vecka, senaste nytt i torkstödsföljetongen och lugnande besked till er som påtalat vikten av levande musik.

Vi svarade i början av veckan på Jordbruksverkets Samråd om fördelning av stödpengar 2019 på grund av årets torka. Detta var två nya förslag till fördelning av pengarna, då det tidigare förslaget om att basera stödet på dieselförbrukning möttes med bu-rop från oss och många andra. De två förslagen att välja mellan var i korthet 1) riktat arealstöd, ett belopp för vall och grönfoder, samt ett för övriga grödor undantagna potatis och sockerbetor eller 2) ett lägre arealstöd kombinerat med djurstöd och utformat så att det missgynnade gris och fjäderfä mindre än förslag 1. Vi valde att förspråka förslag 2, eftersom gris och fjäderfä inte fick något stöd 2018 när stödet enbart gick till nöt och får. Under fjolårets torka var det samarbete som lönade sig bäst, och vi vill fortsätta i den andan även om förslag 1 hade inneburit något mer pengar till fåren. Svaret till SJV finns att läsa här. Jordbruksverket valde att gå på vår linje och föreslog att nedre gräns för stödutbetalning sätts vid 1 000 kronor, vilket känns tillfresställande.

Jordbruksverket har idag meddelat att de vill gå vidare med förslag 2, ett kombinerat areal- och djurbaserat krisstöd. Läs mer här.

I tisdags hade Lammköttslyftets ett referensgruppsmöte. Då diskuterades bland annat pH-mätning och så kallad baggsmak. Mätningar av pH-värden och temperatur pågår på två slakterier och det jobbas med analys av slaktdata från Jordbruksverket (brett men inte så djupt) i kombination med data från Elitlamm som ger mer exakta data men från färre djur. En bred konsumentpanelstest kommer genomföras för att kartlägga om baggsmak är något vi behöver ta hänsyn till i framtiden. Håll ögon och öron öppna, mer information kring resultat och analyser kommer. Det kommer även presenteras insikter från lammlyftet på Stämman i Mora. På LRFs hemsida finns ett videoklipp från veckans möte, där man får veta mer.

Dialoggrupp Djurskydd har haft möte hos Jordbruksverket. Mycket av arbetet i den gruppen handlar om att förmedla vad vi tycker att SJV ska jobba med och vilka djurskyddsfrågor som är viktigast att prioritera.

En workshop inom projektet för utökad utevistelse för får har hållits under veckan där vi deltog. Ett uppföljningsmöte med Jordbruksverket planeras i närtid, vi återkommer efter det med information om vad som händer i projektet.

I maj kommer det att hållas ett större branschmöte om ull. Inför det träffades under veckan SF, Nämnden för hemslöjdsfrågor, Ullkontoret, Ullvilja och Ullförmedlingen. Till branschmötet kommer Jordbruksverket, Tillväxtverket och alla projektledare för landets olika ullprojekt få särskilda inbjudningar.

Anmälningar till B2B-mötet under Fårfest i Kil rullar in med representanter från flera tunga klädfabrikanter. Har du ull att sälja och vill delta, se information i förra veckans brev.

En förhandstitt på Lammriksdagens program tillsammans med lite information om Stämman finns nu att läsa på hemsidan. Vi har lugnande besked till alla som tackar nej till dj-underhållnng och cover-band, det blir riktig musik till dansen. Dalarnas gladaste band Tivoli Blå är bokade. Flera av bandmedlemmarna är lantbrukare, det blir med andra ord snack med bönder på bönders vis. Räkna med dans och party vid Stämmomiddagen! Kom i stämmning här.

Förbundsnytt inbjudan stämman

Smakverkstad är mycket mer än bara smak. Det är en helhetsupplevelse av hur maten skapas, känns och vad den betyder. Upplev detta i Mora! Foto Pixabay

Högsta Förvaltningsdomstolen (HFD) har beslutat att inte medge prövningstillstånd i målet om skyddsjakt på varg i Sjundareviret. Det gäller alltså de vargar som gång på gång rivit en stor mängd får på gården Molstaberg. HFD är tredje och sista rättsinstans, och i med HFDs beslut står Länsstyrelsen i Stockholms läns beslut fast: det blir ingen skyddsjakt för att skydda fåren på Molstaberg.

I denna dom har man i princip inte prövat något, utan gått på tidigare dombeslut. Nu är det än viktigare att vi trycker på att de BESLUT som är tagna ska efterlevas och genomföras. Tamdjurhållning ska inte påtagligt försvåras i någon del av landet, det är vad Riksdagen beslutat och vad som står i Rovdjursporpositionen!

Vi får fler och fler samtal och indikationer om att fårägare inte vill eller vågar rapportera in rovdjurangrepp. Detta är allvarligt ur flera aspekter, värst förstås att fårägare känner sig otrygga och maktlösa. Men för att kunna driva en aktiv förvaltning och få till förändringar i myndigheternas agerande måste vi rapportera obseravtioner och angrepp, och tala om vad som händer.

Vi uppmanar lokalföreningarna att ta kontakt med sin länsstyrelse för att skapa kontakt och nätverk runt rovdjursfrågan. Behöver ni tips för att komma igång, kontakta Gudrun eller Ulf. Kontakt och samarbete med sin LRF-region kan också vara en mycket god idé. Samarbete och dialog är superviktigt i den här frågan, ingen orkar driva den ensam.

Guldsponsor2019

Vi presenterar Stämmans Guldsponsorer här i veckobrevet.
Denna vecka: Agria

Agria är ett helägt dotterbolag till Länsförsäkringar som förser Sveriges djur, deras ägare och Sveriges växtodlare med flexibla försäkringslösningar. Agria har försäkringar för dig med fårproduktion. Du kan försäkra enskilda djur som har ett extra högt värde eller hela din besättning. Du får ersättning om dina djur skulle dö eller bli så pass sjuka att de måste avlivas. Du kan också få ersättning om något skulle gå fel under födsel eller om djur helkasseras vid slakt. Om hela din besättning är försäkrad ingår också ett smittskydd. De flesta av Agrias medarbetare och säljare är själva djurägare och alla delar ett stort djurintresse.

Ännu långt kvar till 1 april då tiden för att nominera till Årets Fårföretagare går ut, och vi vet att många lokalföreningar ännu inte haft sitt årsmöte. Men vi börjar ärligt talat bli väldigt nyfikna på hur årets startfält kommer att se ut. Lokalföreningar, glöm inte att nominera en av de era till denna chans.

Sist men inte minst, idag kommer Fårskötsel!

nuardetdags

Foto Britta Wendelius

Trevlig helg önskar SF!

skinnkursVrmlnd

Medlemskväll i Värmland tillsammans med Gudrun Haglund-Eriksson där deltagarna fick lära sig massor om skinn. Skinnhantering, olika hårlag och pälsar, skador, prissättning var något av det som togs upp under kvällen. Smörgåstårta och mingel med många spontana och intressanta samtal hanns också med. Trevligt och lärorikt. Tack för foto Pia Karlsson.

Skinnparad2019

I Bohuslän var det i lördags premiär för ett nytt koncept så lyckat att det nog kan bli tradition – Skinnparad. Medlemmarna kom med sina skinn, som fick bedömning med protokoll av ett erfaret domarteam. Sedan visades skinnen på parad i Bohusläns museum. Därtill föreläsning med Eva Alfredsson, superintressant som alltid, kaffe och mycket fårprat. Jättetrevligt. När vi började bli klara och var redo att åka hem med våra skinn, droppade nyfikna uddevallabor in för att få titta och känna. Nästa år får vi slipa på programmets tidsangivelser, så att vi inte gör dem besvikna igen. Foto Anna Bergström

Skicka gärna en bild och kortreferat från aktiviteter runt landet, vi tar med det i veckobrevet.  Det är roligt att få veta vad som händer såväl nära som långväga, och ibland kan man kanske få idéer till egna arrangemang.

dagvila

Boskapsvaktaren: – Det har varit en lång natt och jag har jobbat som en hund, nu behöver jag ta igen mig lite. Foto Ulf Ekholm

dikostalletFeb2

I senaste rapporten från dikostallbygge på Nors meddelas att snart är det taktätt. Foto Elof Nilsson