89 %, det är bra!

veckobrev

3 maj 2019 | Roliga saker som seminrekord, mediaintresse och ullinnovation. Men också en tragisk berättelse om något som ingen fårägare vill uppleva – ett omfattande hundangrepp.

Nu finns alla elva nomineringar till Årets Fårföretagare 2019 presenterade på hemsidan. Denna vecka har Anne och Karl Dufwa på Linds gård, Askersund och Tomas och Anna Olsson, Norrby Gård, Kungsör tillkommit. Nominerade av Örebro respektive Västmanlands fåravelsföreningar. Alla presentationer och motiveringar här.

Nominerade4
Foto Anders Kronborg respektive selfie

Insamling av seminresultat pågår via nya funktioner i Elitlamm, som innebär att Magnus som administrerar får tillgång till lamningsresultat så fort de registreras i Elitlamm. Det här att sparar många timmars registreringsarbete och därmed också pengar. Tänk på att registrera lammen direkt vid födseln, särskilt om ni är en besättning som seminerat!

Fjolårets seminrekord är slaget! Familjen Lindälv på Passatorp i Halland har lyckats få 8 av 9 seminerade tackor dräktiga vilket betyder 89 % lyckade semineringar. Tre av dem blev visserligen dräktiga vid seminering på andra brunsten, men vi kröner dem till seminrekordhållare. Stort grattis!

På dagens meny står rödvinsbräserad lammlägg. Har ni missat Sven-Eriks tillagningstips för nacke, slaksida, revben och baklägg så finns de här.

Stort mediaintresse för lammproduktion i norra Sverige. P4 Västernorrland har besökt Thomas på Hälla Gård under förmiddagen. Inslaget som tar upp skillnaden i betalning för lamm mellan norra och södra Sverige kommer att sändas på tisdag den 7 maj – håll utkik. Även Sundsvalls Tidning ska besöka Thomas på gården idag, vi återkommer med tips när resultatet av det mötet är publicerat.

TV4 har besökt Magnus H och Toran för en inspelning om CODD och riskerna med sjukdomen. Det ska bli en del av ett längre reportage som vi tror ska sändas i TV4 Nyheterna i helgen. Mer att hålla utkik efter! Fåren tyckte att tv-inspelning var mycket intressant.

ToranTV
Alla vill vara på TV nuförtiden. Foto Magnus Håård

Denna vecka har det varit ytterligare ett möte om CODD, en uppföljning av förra veckans möte.

I Fårskötsel, som kommer idag, kan ni läsa mer om CODD i hemma-hos-reportage från den drabbade gården.

ClaudiaNappaanorak
Läs också om lammnappa i nya Fårskötsel! Claudia bjuder här även på ett inredningstips för fårstallet. Foto Måna Roos

Nu när djuren släpps på bete kommer tyvärr även rovdjurs- och hundangrepp. Det har redan varit ett rovdjursangrepp i Tivedsreviret. Få djur, men likväl tragiskt.

I södra Sjurhärad har en medlem haft ett svårt hundangrepp inne på stall. Två jakthundar hade hoppat över fårgrindarna och gått till angrepp på nylammade tackor och deras lamm. Både veterinär och polis tillkallades och de kom snabbt till gården. 5 tackor och 3 lamm dödades av hundarna, eller avlivades på plats av veterinär då bitskadorna var omfattande. Därutöver har 5 nu moderslösa lamm bitskador som man idag behandlar med sårvård och antibiotika. På gården har man haft lammproduktion i 30 år med ett 50-tal tackor. Man vet ännu inte om de övriga djuren som vistades på stall kommer att återhämta sig från chocken och diverse skador som hältor mm. Även många års avelsarbete har gått förlorat. Händelsen är polisanmäld. Hundarna är identifierade och djurägaren har kontakt med hundägaren.

Det som är viktigt vid ett hundangrepp är att dokumentera händelsen och att ta reda på vem som äger hunden. Fånga in den om möjligt, ta kort på hunden, dokumentera vilka platser den är på och dokumentera skadorna. Polisanmäl händelsen. Brukligt är att man kräver hundägaren och dennes försäkring på samma belopp som vid rovdjursangrepp. Går det inte att bevisa vems hund det är som är skyldig, kan man inte att kräva någon ersättning alls.

Hundar inne i stallarna är som tur är ovanligt, men när det händer blir skadorna ofta större. Inför betessläpp kan det vara värt att fundera över om hundägare behöver informeras om att lösa hundar i fårhagar absolut inte får förekomma. Det finns hundägare som tycker att det är en bra idé att släppa sina hundar på inhängnade beten, och alla förstår inte ens att deras snälla sällskapshund mycket väl kan skada eller döda får. Sätt upp skyltar och prata gärna med de hundägare som bor närmast, särskilt om det är nya beten där man inte haft får på ett tag. Hänvisa till det allmänna koppeltvång som råder denna årstid, och låt alla förstå att fåren är värdefulla djur som har ett jobb att göra på platsen.

Idag kom DHL farande med expressbud. Stämmokatalogen är äntligen här, så nu börjar Britta packa Mässkassen som vi fått många bidrag till från Stämmans sponsorer. Tack!

katalogen

Lammen var överförtjusta och vill veta allt om vad som händer på Stämman. Vi ses väl i Mora? Foto Britta Wendelius

Avslutar veckan med att önska plastfleecens död med lästipset Tant Kofta har tagit fram en valkad tröja som sopar mattan med fleecen.

TantKoftaFotoMats Gustavsson
Tant Kofta i en valkad tröja i ullfleece. Foto Mats Gustavsson

Trevlig helg önskar SF!

3maj