Regimskifte på gång?

veckobrev

14 juni 2019 | Mer ull till folket, semin för avelsframsteg och smittskydd, 60-dagarsvägning för #kollpålammen och säkrare avelsvärden.

Vinnovaprojektet om svensk ull har haft möte under veckan. Inför mötet har vi jobbat med att kartlägga den svenska ullproduktionen för att skaffa oss ett helikopterperspektiv på vilka ulltyper som finns att tillgå, och ungefär i hur stora mängder. Insamlade kunskaper har sammanställts grafiskt, ni kommer att få se resultatet men vi behöver först jobba lite mer med materialet. Förutom att studera kartläggningen diskuterades ullvolymer och micron. Klädbranschen önskar att vi fårägare blir bättre på att avla på ullen i framtiden, detta för att kunna få fram större mängder av en jämn kvalitet. Kan vi då också presentera både microntal samt någon form av certifikat som garanterar en viss kvalitet och fackmannamässig klippning och sortering av ullen, så kommer det att underlätta vid inköp och förädling.

Vi diskuterade också hur man bäst kan kommunicera ut mervärden i samband med höstens lansering av FinDor-ull-kollektionerna från Filippa K och Röjk. Klimatavtryck och djurväldfärd var några av de saker som nämndes.

Vinnova_juni19
Vinnovagänget från vänster: Claudia Dillmann och Elof Nilsson (SF), Matilda Andersson (Fårklipparförbundet), Linda Nydén (Högskolan i Borås), Jan Betros (Röjk Superwear), Jodi Everding (Filippa K). Foto Filippa K

Vi har också börjat att planera inför en ny workshop till hösten. Tanken är att bjuda in brett, svensk klädindustri, möbel/inredning/byggsektor med flera. Tema blir affärsmodeller och plattformar för hela värdekedjan.

Vad tror ni, är vi redo för ett regimskifte? För hundra år sedan hade snart sagt varje gård en liten fårflock, vars främsta uppgift var att producera ull. Efter dryga femtio år i kylan är ullen på väg tillbaka som en av de mest fantastiska och användbara fibrerna. Det är långt kvar att gå, men visst är det spännande?

Tack för en bra respons på ull-enkät från er med FinDor! Jättekul att få presentera fina volymer på tacka/lamm och vit/svart/flerfärgad ull för hugade köpare (läs Filippa K och Röjk).

Administration och rutiner för seminverksamheten har arbetats igenom. Mia och Maria är nya ansvariga för seminfrågor i styrelsen. Nytt i höst blir att personal på seminstationen Alebäck ska göra allt arbete runt insamling av sperma och skötsel av baggarna. Magnus och Margareta Håård kommer att hålla ett vakande öga och hjälpa till när det behövs, och Margareta kommer att vara ansvarig veterinär, men Magnus och Margareta ska inte behöva jobba som slavar denna höst. En del av administrationen tas över av oss, och nu har även utvecklingen av funktionerna i Elitlamm kommit så långt, att en del av det jobb som tidigare gjorts för hand av Magnus och Margareta nu registreras direkt av de semininerande besättningarna.

Som vi skrivit tidigare satsar vi till att börja med på ytterligare tre år. Men nu gäller det att fler använder den här fantastiska möjligheten och börjar seminera för att verksamheten ska gå runt och kunna överleva långsiktigt.

I höst är planen att ta in 4 nya gotlandsbaggar, 1 texel och 1 finull. Fler raser vore fint förstås, men tänk på att vi behöver visat intresse och fler seminerande besättningar för att kunna öka utbudet.

Det engagemang och arbete som Magnus och Margareta lagt ner har varit avgörande för att återetablera en seminverksamhet för får i SFs regi. Stort tack för det och för att ni även stannar kvar och håller oss i handen under vägen framåt!

Hur går det till att seminera? Man behöver gå en endagskurs för att få tillstånd att seminera i den egna besättningen (anmäl intresse till Gård & Djurhälsan). Sedan beställer man doser av oss, kärl kan man hyra och hela härligheten anländer till gården via ett transportföretag (man kan även hämta kärlet själv på Alebäck nära Lidköping). Hur man ska organisera tackor, baggar och eventuell brunstsynkronisering tänker man ut när man gått kursen, inga konstigheter. Brunstpassning underlättas av att man är hemma på gården, men är bortsett från det inte alls svårt. Själva semineringen är inte heller svår. Varför inte avsätta en vecka eller två till seminering i höst och se vad det kan leda till?

Det finns ett Fårpodden-avsnitt om seminering, om du blev sugen på att höra mer.

Möte om CODD idag. Många parter jobbar just nu intensivt med det här problemet. Ett nytt möte är inplanerat om två veckor, och efter det hoppas vi kunna informera mer.

Inför sommar-säsongens livdjurshandel, mönstringar, besök hos kollegor och allt det där som är en så viktig del av livet med får, vill vi be er att vara försiktiga och alltid tänka på smittskyddet. Ta inte med något bort, ta inte med något hem! Gård & Djurhälsan har bra information, läs den och följ framför allt råden om karantän när nya djur kommer till gården. Resistenta parasiter är en verklighet, vi vet inte hur avgränsad förekomsten av CODD är och detta är riktigt läskiga grejer. Men budskapet är absolut inte att ni ska stanna hemma, utan att skydda er genom säkra rutiner och fortsätta träffas och utvecklas!

Gård & Djurhälsan har lanserat en ny fräsch hemsida, vilket såklart är en rolig nyhet. Den mindre roliga konsekvensen är att länkar vi har från vår hemsida och Kunskapsbasen till artiklar hos Gård & Djurhälsan nu inte fungerar. Det går i regel enkelt att hitta genom att söka på rubriken i en sökmotor eller på G&Ds hemsida, om man stöter på en länk som inte fungerar. Länkar kommer att rättas på viktiga ställen, men det blir inte klart på direkten och att rätta alla är tyvärr inte möjligt.

Gård & Djurhälsan har haft bolagsstämma. Ulf valdes till vår ordinarie representant i styrelsen, och Elof till suppleant. Hela styrelsen listas här.

Naturvårdsverket har meddelat att de inte kommer att delegera licensjakt av varg till någon länsstyrelse i vinter. Som skäl anger de att inventeringen visar på strax över 300 vargar i Sverige, vilket är precis över lägsta nivå. Skyddsjaktbeslut kommer att behandlas som vanligt.

Landsbygdsminister Jennie Nilsson kallade på torsdagen LRF, Svenska Jägareförbundet, Jägarnas Riksförbund, Jordägareförbundet och Lantmännen till branschmöte om vildsvinssituationen. Mötet visade att allvaret i frågan är tydligt för ministern, skriver LRF efter mötet.

Kommande vecka är sista chansen att registrera lamm som ska med i årets första avelsvärderings-körning. Mer information runt detta i förra veckans veckobrev. Kontakta Elitlammsupporten om det finns frågor eller tveksamhet! Många besättningar har rätat ut sina frågetecken under veckan som gick, men vi finns på plats om någon ännu inte är klar.

vagningpg

Klart för 60-dagarsvägning för #kollpålammen och för säkrare avelsvärden. Foto Britta Wendelius

60-dagarsvägning är värdefull av två skäl. Dels kan vi uppskatta tackornas modersegenskaper bättre. Vi vill ju ha tackor som tar hand om sina lamm och producerar mycket mjölk, och vägning vid 60 dagar visar vilka tackor som klarat det bäst. Dels på grund av det starka sambandet mellan 60 och 110-dagarsvägningarna, som gör de avelsvärden för tillväxt som lammen får efter junikörningen säkrare. Detta är en fördel när man ska välja livlamm, många är ju slaktmogna innan septemberkörningen är klar.

60-dagars avelsvärden har efterfrågats för gotlandsfår, och det kommer när tillräckligt många gotlandsfåruppfödare väger sina lamm vid 60 dagar. Ytterligare ett skäl att plocka fram vågen.

vagningpg2
Britta som vill ha avelsvärden för 60-dagarsvikt på gotlänningar gör sin plikt ; ) Foto Britta Wendelius

Om du är fårbonde på Öland kan du ha fått en enkät utskickad av oss (Britta är avsändare). Enkäten handlar om klimatets påverkan och möjlig klimatanpassning inom jordbruket på Öland. Det är inte SF som är frågeställare, utan vi har här hjälpt Cornelia Rödén vid Linnéuniversitetet att nå er. Hoppas att ni inte misstycker.

Nästa vecka är det midsommarafton och då tar veckobrevet ledigt, även om det kommer en midsommarhälsning.

midsommarblomma

Trevlig helg önskar SF!

restaurera1
Vad gör ni på helgerna? Tre långhelger senare är Claudia och hennes team klara med nya hagen till får och hästar, där gammal åkermark ska återställas. Cirka 500 meter stolp och 2,5 kilometer tråd har det gått åt, plus ett oräkneligt antal isolatorer. För att inte nämna alla mygg- och bromsbett. Men vad gör man inte för sina djur, öppna landskap och den biologiska mångfalden?! Foto Claudia Dillmann