Den svenska ullskatten kartlagd

veckobrev

20 september 2019 | Då pratar vi inte om taxering, utan om en fantastisk tillgång som växer på våra får.

Seminkatalogens andra upplaga publicerades i morse. Där finns även årets utvalda baggar! De nya baggarna finns på baggpresentationerna tre första sidor, baggarnas porträtt kommer när blivit fotograferade på seminsstationen.

Tack vare frystekniken har vi nu hela 17 gotlandsbaggar att välja mellan. Årets nykomlingar är Sindarve Tapper, Rommunds Curt, Lindholmen Eldner och Nors AdBlue, en verklig toppuppställning från några av landets bästa besättningar vilket borgar för kvalitet. Med det stora utbud som finns tillgängligt kan nu den gotlandsfårbesättning som är med i semin klara sig helt utan livdjursinköp och de risker det medför. Finullsbaggen Sällebergs Sälle hoppas vi kan vara användbar i många besättningar, och texelbaggen Helander Usain Bolt är en bagge med för Sverige helt nya linjer på faderssidan.

SallebergSalle

Stort tack till er baggägare som delar med er av fina baggar!

Dags att slutföra sin seminplan och beställa, helt enkelt.
Lycka till alla som satsar i år!

Snapshot som visar Sällebergs Sälles resurser. Mer representativt porträtt kommer, som sagt. Foto Hans/Åsa Sikberg

Svenska Fårklipparförbundet har sitt årsmöte idag och i morgon är det SM i Fårklippning. Claudia kommer att presentera SFs arbete med ull och skinn på årsmötet, och representerar SF på SM i morgon. Missa inte chansen att prata med henne där. I övrigt mer än full rulle med ull- och nappaprojekten, information kommer löpande under hösten.

ATL har intervjuat Claudia om Vinnovaprojektet idag, så något kommer nog att kunna läsas där inom kort.

Ullskattkartan som tagits fram av Vinnovaprojektet och som presenteras i nya Fårskötsel finns att studera i storformat på hemsidan.

Raspaj

Detalj från Ullskattkartan. Grafik SF

Kartläggningen av hur mycket ull och av vilken typ som Sveriges får kan producera fortsätter, och vi jobbar just nu med att visualisera vilka raser och korsningar som är vanligast i våra olika län.

I morgon är det traditionsenlig baggauktion för pälsraser i Jönköping, katalogen finns här. Maria kommer att finnas i vimlet i Jönköping, alltid redo att diskutera SF-frågor med er som besöker auktionen. ATL skriver om den stundande auktionen här.

Katalogen för baggauktionen på Gotland finns att hämta via hemsidan.

Mälardalens auktion hålls på onsdag, katalog här. Britta finns på plats i Vattholma, känn er välkomna till henne och SF-bordet. På Gotland nästa helg har vi såklart Elof till er tjänst. Passa på att berätta vad ni har på hjärtat när det gäller får-frågor, förbundets verksamhet och Elitlamm.

Kort reportage från 25-årsjubilerande Linköpingsauktionen, som hölls i lördags, finns på hemsidan.

Linkpng19
Anders Gunnarsson och Ulf Ekolm med texelbaggar under den 25e Linköpingsauktionen. Foto Aina Ekholm

Program för Lammproducenternas seminarie Lamm 2019 som hålls i Gränna den 24–25 oktober hittar ni här.

I anslutning till lamm 2019 arrangerar Hushållningssällskapet ett seminarium om lammöverlevnad, med bland andra de tunga namnen Neil Sargison, Cathrine Erichsen och Kalle Hammarberg.

Länsstyrelserna i Örebro, Västmanlands, Uppsala och Södermanlands län erbjuder studieresor under hösten med olika teman inom fårnäringen. Om du är sugen på att få inspiration och ny kunskap, se webbplatserna för respektive län för mer information och anmälan.

Ullförmedlingens nya markandsplats för köp och sälj av ull är nu igång, besök den här. Dessutom har Ullpodden släppt ett nytt avsnitt där man bland annat presenterar den nya digtala ullförmedlingen.

Fårskötsels nya nummer har landat, eller gör det snart, i våra brevlådor. Artiklar om vinterns foderstrategier, dorpersafari i Sydafrika, om ökad utevistelse, VM i fårklippning och mycket mer.

Protokoll från förra veckans styrelsemöte är snart justerat och klart för utskick till lokalföreningarna.

Veckans klimatcitat är sammanfattningen som en helt färsk Novusundersökning gör av svenskars syn på kött och klimat:

• Åtta av tio anger att de kan tänka sig att minska sin konsumtion av importerat kött
    med tanke på att svenskt kött har lägre klimatpåverkan
  • Drygt hälften tror att djuruppfödning kan bidra till biologisk mångfald och vara bra för miljön
  • Närproducerat och svenskt upplever man som viktigast för att äta hållbart
  • Hälften tror att de viktigaste åtgärderna för att minska klimatpåverkan i Sverige är minskat matsvinn och fossil energi

Läs mer om undersökningen här. Undersökningen gjordes på uppdrag av LRF och Svenskt Kött. Novus_sid6

Visa större ››

Bra reklam för fårnäringen när Matgeek sänder från Årets kock. Här nördar man ner sig ordentligt i ämnet korv. En av experterna är lammuppfödaren Lars Hansson från Bjärhus i Skåne. Sevärt.

Trevlig helg önskar SF!

nextgen2