Heja Kalmar som går före

veckobrev

31 januari 2020 | Kalmars båda fåravelsföreningar förtjänar att uppmärksammas för sitt viktiga arbete att lyfta kött från tackor.

I Kalmar län fortsätter pilotprojektet ”Tackakött ett naturligt gott kött!” att jobba för att lyfta köttet från vuxna djur. Under våren och hösten kommer man att  introducera kött från tacka på flera restauranger. Sex restauranger är klara, vilka kan läsas här. Våra lokalföreningar i Norra och Södra Kalmar är med i detta viktiga projekt, som också bidragit till att Exceptionell råvara från och med i år kommer att ta med lamm- och fårkött på sina Smakmöten (provningar) runt om i landet. Heja heja!

Det drar ihop sig till FÅRfest i Kil och vi kommer även i år att vara där och tillsammans med Elitlamm ha en monter där vi kan ses. Vad vi ska visa upp och ha med oss till den stora festen, det klurar vi på just nu.

Ett B2B-möte (business to business) kommer att hållas under FÅRfesten, enligt ungefär samma modell som de två senaste åren. Ett tillfälle för tillverkare av produkter i ull, eller med ambitionen att tillverka produkter i ull, att möta de som har får och ullproduktion. Här har alla chansen att förklara hur behoven ser ut, se vilka möjligheter som finns och samtidigt en möjlighet att knyta kontakter. För fårägare och ullproducenter är det en möjlighet att visa vilka fantastiska kvaliteter på ull som finns i Sverige, och vilka olika användningsområden de kan passa till. Ullförädlare är också varmt välkomna och får gärna visa på de möjligheter som finns idag, men även vad som kanske kan utvecklas i framtiden. Inbjudan har gått ut brett. Låter detta som något för dig men inbjudan saknas, kontakta Claudia.

Att Ullbiblioteket följer med till Kil är bestämt, och när festen är över är det bokat för att följa med till ett annat arrangemang. Även i år är ni välkomna att låna Ullbiblioteket och Jubilumsullen till lämpliga aktiviteter. Intresset har varit stort hittills, så boka i god tid via Britta.

Vinnovaprojektet som pågått under hela 2019 avslutas idag. Vi kan konstatera att det har varit ett intensivt ull-år och att stora kliv har tagits framåt för den svenska ullen. Tack vare projektet och tack vare många andra aktörer som jobbar för ullen. Rapporter och sammanfattning kommer att publiceras inom kort.

Medlemsfakturorna kom sent till era brevlådor i år och förfallodatum är 15 februari. Att fakturorna inte lyckades ta sig fram i vanlig tid beror på förseningar i samband med transport och packning av breven, och på grund av överlämning av de otaliga arbetsuppgifter som Maria tagit hand om under många år. Vi beklagar förseningen och hoppas att ni har överseende med detta. Påminnelser kommer att gå ut tidigast i början av mars.

Möte under veckan med Jordbruksverket om Animal Health Law (AHL). Detta gällde den översyn av föreskrifter och regler om djurskydd och djurhälsoläge som ska göras, ett mycket omfattande arbete där cirka 75 föreskrifter ska ses över. Våra djurs goda hälsoläge ska vi gemensamt se till att behålla.

Nu återstår endast ett bokningsbart datum för att hålla Om Får och Foder-kurs: den 1 juni. Första lokalförening till kvarn kniper chansen, kontakta Britta.

Aktiviteten på hemsidans lokalsidor är högre än på länge, årsmöten och många andra aktiviteter är på gång från norr till söder. Vilka de tre senast uppdaterade sidorna är syns på hemsidans Startsida, men nu är uppdateringstakten så hög att man kan åka ut från den platsen på en dag eller två. Kolla gärna om din lokalförening lagt ut färsk information.

Årets första Fårskötsel kommer nästa vecka, men ännu är det tid att skicka in material till nummer 2, manusstopp är 21 februari. Ett debattinlägg kanske? Eller varför inte en notis om kommande aktiviteter i lokalföreningarna. Nu när det mesta anslås digitalt, är det lätt att glömma att också tidningen erbjuder möjlighet att göra reklam för vad som händer i ras- och lokalföreningarna.

Brytdatum för årets avelskörningar är satta. 23 juni respektive 22 augusti blir sista datum för att registrera uppgifter som ska med i körningarna, och nya/uppdaterade avelsvärden publiceras i Elitlamm 9 juli respektive 5 september. Det känns avlägset, men tiden går fort.

Årets riksbedömningar för ull och päls känns också avlägsna, men det är dags att dra igång maskineriet. Lokalföreningarnas ordförande och samordnare får inom kort ett mail med frågan om det finns intresse för att anordna riksbedömning år 2020, så ta upp detta hemma i distrikten. Guldstjärna till Västerbottens Fårägare som redan pratat ihop sig och meddelat att man vill hålla riksbedömning i Robertsfors. Riksbedömningsrutten för ull/päls styrs inte centralt, utan görs upp utifrån vilka lokalföreningar som åtar sig att anordna ett riksbedömningstillfälle.

Ny information om fågelskador i jordbruket har släppts av LRF, finns här i pdf-format.

Som vid andra högtider är det bra att förbereda sig väl och utrusta sig med lämpliga tillbehör, skriver Gård & Djurhälsan. Det handlar om högtiden ”Lamningen” för fårägare med vårlammande tackor. Det finns också ett Fårpodden-inslag om lamningsförberedleser, i vårt pilotavsnitt som nu har två år på nacken.

Trevlig helg önskar SF!    varlammen
Vårlammen växer på som de ska. Foto Thomas Eriksson

FinDorHat
Är det världens första mössa av svensk brun findor-ull vi skådar? Ullen kommer från Thomas och Jeanette på Hälla Gård och har tvättats, spunnits och stickats till mössa av Claudia. Foto Thomas Eriksson