Får är framtiden

veckobrev

28 februari 2020 | Fest och vardag i får-Sverige.

FÅR – the Future! – årets stora Fårfest i Kil pågår för fullt. Vi är där! Är du där? Kom till vår monter och säg hej. Britta och Elitlamm-Ulf tar hand om er och vill gärna veta vilka frågor ni tycker att SF ska jobba med och hur ni vill att Elitlamm ska utvecklas. Det är många gånger enklare att prata direkt, än att sätta sig ner och skriva ett mail, så passa på. Finfint informationsmaterial finns också i montern för eget bruk och spridning. Ta med några foldrar hem att sprida till fårkompisarna.

tussris2020
Årets tussris-färger. Foto Gudrun Haglund Eriksson

Idag visas filmen om Fåren och Ullen och det hålls för tredje året ett B2B-möte. Tänk vad mycket som har hänt sedan första träffen för två år sedan, då vi tussade ihop intresserade modeföretag och förädlare med ullproducenter. Det var då vi lärde känna Filippa K och Röjk, vilket har lett till stora kliv framåt och en massa roliga saker. Men, nostalgi präglar inte detta evenemang, utan nya kliv framåt måste fortfarande tas.

I morgon kommer Linnea Eklund och Magnus Wuolo att ha en fårklippnings- och ullhanteringsshow. I samband med det blir det release av vår nya folder om Ullhantering. Kom och titta!

kakor

Fårfestens funktionärer går på raketbränsle i form av KAKOR. Foto Britta Wendelius

Bildkavalkad från Fårfesten nedan.

Program för Årsstämma och Lammriksdag som hålls 9 och 10 maj i Tranås finns nu att studera. Lammriksdagen bjuder på en spännande mix med ämnen som djurskyddskontroller och konsekvenser vid brott mot regler, om skinnplagg i norra Småland, nästa jordbruksrevolution, internationell utblick, lammköttskvalitet och en hel del annat. Läskigt, spännande och intressant. Hela programmet finns här.

Pågående inventering visar hittills 11 konstaterade vargföryngringar i Örebro län. Södermanland 1,5 som delas med Stockholm och Östergötland har 1 föryngring. I Gävleborg har 14 individer konstarterats i ett revir, det blir ett ofantligt tryck på mattillgång och därmed större tryck på tamdjuren.

Man har stora problem i det mellansvenska förvaltingsområdet, där i princip hela den svenska vargstammen finns. Gävleborg, Örebro och Värmland är hårt drabbade. Så täta stammar på denna lilla yta är ohållbart, och problemet kommer att lyftas till områdets landshövdingar.

Rovdjursmöte i mellansvenska förvaltningsområdet under veckan. LRF Östergötland, Södermanland och Örebro tillsammans med länens fåravelsföreningar och representanter från nötkött- och mjölkföretagare träffade länsstyrelserna i dessa län. Målet med att mötas är att få en ökad förståelse för de problem som uppstår med rovdjur bland tamdjur i betesdrift. Vi djurägare har behov av kunskap, stöd och hjälp både vi förekomst av rovdjur och vid angrepp. Länsstyrelsen har ramar och regler som de måste jobba utifrån. Mycket av diskussionerna landar i att beslut måste tas på politisk nivå och i riksdagen.

Fokusfrågor under detta möte var förebyggande åtgärder/RAS, skyddsjakt, rapportering och kommunikation:

• I dagsläget finns det pengar att avropa till RAS-stängsel ur potten som Jordbruksverket har. Vi uppmanar alla som vill sätta upp RAS att söka dessa pengar. Det finns vissa skillnader mellan länen i hur de bedömer vem som kan söka och var RAS ska prioriteras, men det handlar inte om stora skillnader. Alla län strävar efter rationella sträckningar av stängsel. Alla som har får och getter och sökt bidrag för RAS har fått det beviljat, så länge det funnits pengar kvar att söka.
  • Viltskadecenters riktlinjer för när skyddsjakt är befogat säger tre angrepp. Men skyddsjakt kan beviljas även om kriteriet inte är uppfyllt, men då krävs speciella händelser för att det ska hålla juridiskt. Detta är en fråga som vi måste driva hårt, lagen tar bara hänsyn till art och habitatdirektivet och bortser från alla andra mål och beslut. Livsmedelsstrategin faller bort, likaså att tamdjurshållning inte ska försvåras i någon del av landet. Skyddsjakt bör länsstyrelsen besluta på eget initiativ, för att lyfta fokus från drabbade gårdar, även om det måste vara möjligt att söka enskilt om så önskas.
  • Vid ett konstaterat angrepp anser SF att man per automatik ska få jaga i angränsande område till hagen där angreppet skett. Idag finns det utbildade hundar man kan sätta direkt på spåren och man kan anlita proffsjägare, på detta sätt kan rätt individ fällas. Vi kallar detta en utökad §28 och kommer att åter sätta fokus på frågan.
  • Kommunikation är väldigt viktigt för ett ömsesidigt förtroende. En öppen dialog, klara besked och delning av kunskap är mycket viktigt. Vi anser att det är mycket viktigt att myndigheterna stöttar tamdjursägarna och att de är tydliga med sitt budskap gentemot media. Det får aldrig bli tamdjursägarens fel att ett angrepp skett.
  • Vi måste alla bli bättre på att rapportera när och var vi ser rovdjur. Både ”stora och små” iakttagelser är viktiga i det långa loppet. Dessa kan vara avgörande vid ett eventuella skyddsjaktsbeslut, då inte bara angrepp beaktas, utan även närgångna vargar.

Vi har fått en förhandstitt på menyn som ska serveras vid det första smakmötet med tacka-kött som Norra och Södra Kalmar läns fåravelsföreningar i samarbete med Länsstyrelsen Kalmar län och LRF kommer att arrangera på lokala resturanger. Det vattnar sig i munnen.. tänk om man finge vara med och smaka. Den lilla och mycket snygga menyn är späckad med jättefin information om får, om svensk fårhållning, om varifrån köttet kommer och om projektet. Vilket fint jobb ni gör!

Smakmotet

Smakmötena kommer att hållas på Smak by Simon den 25 mars, Slottsholmen Västervik den 7 april, Slottsrestaurangen Kalmar den 24 april och sista mötet på Hotell Borgholm den 7 Maj. Vill man komma i kontakt med projektet så ring eller skriv till samordningsansvarig Claes Lövgren, Claes.lovgren@hotmail.com, tel 0705459704.

Nästa helg är det Skinn-SM i Tranås. Uppfödare av Gotlandsfår och Leicesterfår från hela landet tävlar om vem som producerar de bästa skinnen. Förutom skinn tävlar färdiga produkter, t ex nallar, mössor, väskor, pälsar och annat som tillverkats av skinnen. Under dagen hålls också en rad intressanta föreläsningar, bland annat berättar två framgångsrika fåruppfödare om hur de arbetar med sin produktion och sitt avelsarbete. Skinnskola erbjuds, där man får lära sig vilka egenskaper ett bra skinn ska ha. Skinnhantverkare visar och berättar om sina produkter och skinnsömnadsmaterial finns till försäljning. En spännande dag helt enkelt, som ingen skinnörd bör missa. Tävlingen arrangeras av Gotlandsfårsföreningen i samarbete med Tranås Skinnberedning och Donnia Skinn. Mer information finns på Gotlandsfårsföreningens hemsida samt på föreningens Facebooksida.

Brevlådan för nomineringar till Årets Fårföretagare 2020 är öppen. Den första nomineringen har kommit in, och vi hoppas på många fler! Ännu så länge har det inte avslöjats vem det är som nominerats, men hemsidan har utlovats text och bild för presentation, så vi ska inte behöva vara nyfikna så väldigt länge till.

Trevlig helg önskar SF!

PS. Norrbottens höll sitt årsmöte i lördags och Thomas tackar för att han fick vara med, och för många bra och intressanta diskussioner. Roligt att se och höra vad som händer i norr.

fotofoto
Fotograf fotagraferar fotografen som försöker fånga årets första lamm på bild. Lamningen på Ölmhult har startat. Foto Aina Ekholm

Bildkavalkad från Kil. Britta är reportern på plats som fotograferat, om inget annat anges.

sayhi
Vik av för en pratstund i SFs monter.

infarmation
Vänd er hit för inFÅRmation.

Faredrag
Intressanta FÅRedrag i mängd.

kappfar2
Ett käppfår galopperar förbi.

mannekangs
Modeveckan i Kil rekommenderar hållbara kläder i naturmaterial. Ulf i tröja av findor-ull från Filippa K och förkläde i lammnappa berett av Kero Leather, sytt av Skinnverkstán. Anna i tröja av findor-ull från Rökj Superwear och halsdukar i gotlands- och leicesterskinn. Foto Gudrun Haglund Eriksson

snyggjacka
Extra snygg jacka i vimlet.

farhuset
I Fårhuset.

kommers
Ullkommers.

utmedplastinmedull
Ut med plast och in med ull!

Sammanställt av Anna