Lite av varje och allt hänger ihop

veckobrev
5 juni 2020 | Fåren har levererat kött, ull, skinn, naturvård och livskvalitet till veckans brev. För att skörda gräs i bra väder räknas väl som livskvalitet?
Kommer det att gå att genomföra sommarens planerade arrangemang med tanke på covid-19? Det är en fråga som vi, lokalföreningar och många andra ställer sig just nu. Reserestriktioner har upphävts, men läget är fortfarande allvarligt och det är viktigt att alla funderar igenom om och hur arrangemang kan genomföras säkert.
För att underlätta planeringen av aktiviteter och sammankomster har vi sammanställt allmänna råd som utgår från Folkhälsomyndighetens aktuella rekommendationer. SF ställer sig positiv till att aktiviter och möten genomförs, så länge arrangören kan vidta lämpliga åtgärder för att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Vi hoppas att till exempel riksbedömningar och mönstringskurser ska kunna genomföras, men det slutgiltiga valet ligger hos arrangerande lokalföreningar.
Svenska Fåravelsförbundet ansvarar för bemanning och drift av Elitlamms support. Nu behöver vi utöka teamet med en person som kan tänka sig att arbeta en eller två dagar i veckan som F-skattare. Kan detta vara något för dig, läs mer här. Sista dag för ansökan är 30 juni.
Vi deltog för ett tag sedan ett i dialogmöte för jordbruksnäringen angående nytt globalt ramverk inom konventionen om biologisk mångfald. Mötet arrangerades av Naturvårdsverket och Jordbruksverket, och hölls digitalt. Det pågår ett arbete med att ta fram nya mål inom Konventionen om biologisk mångfald. En mängd intresseorganisationer var representerade och alla fick spela in sina synpunkter.
Utbildningsplan för en helt ny 2-årig utbildning till ullrådgivare har sänts in till Myndigheten för yrkeshögskolan. Nu blir det till att invänta myndighetens svar, men om utbildningen får grönt ljus kommer man att kunna studera till ullrådgivare i Stockholm. Utbildningsplan har tagits fram i samarbete mellan Nämnden för hemslöjdsfrågor, SF, Ullvilja, Fårklipparförbundet och representanter från branschen.
Vi har deltagit i ett möte med In futurum, ett danskt företag som jobbar internationellt som hållbarhetskonsulter åt stora företag. De är intresserade av att den svenska ullen och det mycket på grund av att den idag ses som en restprodukt. Vi vet att väldigt lite av den svenska ullen egentligen är en restprodukt, men svensk ull har just nu status som hållbarhetshöjare. En status som den fått genom den breda rapporteringen om att svensk ull slängs.
Slutsatserna vi drog förra veckan om utländskt intresse, att det skulle bero på ullens kvalitet och vår djurvälfärd, kan ha varit totalt felaktiga. Det är skräpklassningen man är ute efter 😛 Nåväl, det blir ändring på detta tids nog, och tills dess är det bra om ullen används.
Möte med styrgruppen för Lammlyftet. Ett webbaserat utbildningsverktyg, som riktar sig till både uppfödare och till slakterier, håller på att tas fram. Direkt efter nyår 2021 startar ett implementeringsprojektet med syfte att sprida kunskap om standarden som Lammlyftet arbetat fram, och att visa utbildningsverktyget och hur man kan använda det.
Vi har blivit fler sedan förra veckan eftersom nya medlemmar har anmält sig. Stigande medlemssiffror med 0,15 % låter kanske inte så imponerande, men alla spelar roll. Välkomna!
Antalet Elitlammanvändare ökar stadigt och det är fantastiskt kul eftersom vi tror det beror på att nya och nygamla besättningar startas upp i högre takt än på länge. Statistiken för förprövningar visar låg tillströmning av ansökningar, så det är huvudsakligen mindre besättningar som startar. Alla lamm behövs och det är inte storleken det hänger på!
Inventeringen av varg är nu klar och resultat visar på 36,5 vargkullar i Sverige vilket motsvarar 365 individer med den omräkningsfaktor på 10, som används i dag. Den Skandinaviska populationen som inkluderar både Sverige och Norge visar på totalt 45 vargkullar, vilket motsvarar en uppskattad vargstam i hela Skandinavien på 450 vargindivider. Läs mer här.
En dokumentär som ska sändas nästa vår om rovdjur och hur de påverkar näringar och boende i rovdjurområden håller på att spelas in av ett team från Umeå. Gudrun medverkar och har blivit filmad denna vecka. Filmen ska belysa frågan brett, allt från rennäring och jakt till tamdjurshållning.
MarcusochCajsa
Teamet bakom kameran, Marcus Jonsson och Cajsa Åkessson. Foto Gudrun Haglund-Eriksson
Diplom tillsammans med en liten present, som är tänkt att var dag påminna om den förtjänstfulla nomineringen till årets Fårföretagare 2020 är på väg till er nominerade.
diplom2020
Foto Britta Wendelius
Beckmans College of Designs avgångselever har visat sina examensarbeten, i år med en digital visning. Jannica Hagfors har gjort en kollektion som innehåller plagg i läder och lammnappa. Ni bara måste kolla bilderna på hennes Facebook, detta är koläder och lammanppa med ett helt nytt uttryck. I DNs artikel om examensutställningen finns en bild av hennes body i lammnappa.
Clurigt
I denna lada har smörknivarna som de nominerade till årets fårföretagare föräras som minnessak graverats. Cia Holmberg som jobbar här med både trä och läder är kvinnan som har introducerat svensk lammnappa för studenterna vid Beckmans modelinje, och även hjälpt Jannica Hagfors med laserskärning. Allt hänger ihop … och varje ambassadör för fårens och lammens produkter kan göra skillnad. Foto Britta Wendelius
Tipsar om en fin artikel i Jordbruksaktuellt om Årets Fårföretagare 2020, Bredsjö Mjölkfår.
Trevlig helg önskar SF!
1askord
Härligt skördeväder har vi haft under veckan. Många rapporterar ganska små mängder, men bra kvalitet. Foto Gudrun Haglund-Eriksson
fototapet