Vad är viktigare än gräs?

veckobrev
17 juli 2020 | Mycket kretsar kring gräs i lammbondens liv. För två år sedan hade vi just börjat inse att det nog inte skulle bli något regn, och skördarna torkade inne. Men i år har många av oss gott om gräs att glädjas över.
2nd
Andraskörd bärgas på Gotland. Foto Elof Nilsson
Möjlighet att lägga in bilder i Elitlamm har vi längtat efter, och nu händer det. Testpiloter testar den splitternya bildfunktionen i Elitlamms mobilversion, men möjligheten att lägga in bilder kommer snart att släppas till alla som har Avel & Produktion eller Fritid. Fler funktioner runt bildhantering kommer att läggas ut efterhand, men i denna första version kan man lägga in bilder på djurkorten och göra anteckningar i anslutning till bilderna. Funkar både via vanliga Elitlamm och via mobilversionen. Detta blir toppen.
Utlysningen av Branschutvecklingspengen 2020 är klar. Två lammprojekt har beviljats medel, dels LRF Kött för Lammlyftet 2.0 som handlar om att sprida kunskaper från projektet Lammlyftet, och dels Theo de Braver Gård & Djurhälsan till projektet Ungfår! Vinst eller förlust? om att undersöka möjligheterna att få tills stånd en ny slaktklass för äldre lamm. Totalt är det 3 000 000 kronor som delas ut, ca 65 % av medlen går till gris, ca 30 % till nöt och ca 5 % till lamm. Nytt för i år är att kriterierna skiljer sig åt mellan djurslagen, där kriterierna är satta utifrån varje djurslags behov och utmaningar. Totalt har arton ansökningar till ett värde av knappt 10 mkr kommit in till Svenska Köttföretagen som administrerar Branschutvecklingspengen. Representanter för djurslagen, bland andra SF, är med och beslutar om vilka projekt som ska finansieras. Läs mer här.
Årets sambedömningsträff för rekommenderade mönstrare ull och päls i Ramkvilla den 1 augusti närmar sig och nu är det dags att anmäla sig. Sista anmälningsdag är den 27 juli, och minst 8 deltagare krävs för att denna intensiva och utvecklande utbildningdag ska bli av. I dagsläget är antalet anmälda för få, men vi hoppas att ni som är rekommenderade mönstrare vill ta en funderare på om det inte vore en god idé att åka på träffen, och att fler slår till med att anmäla sig. Ni är varmt välkomna! Läs mer här.
Baggauktion Mälardalen har beslutat att årets auktion blir digital. Datum är samma som tidigare anslagits, onsdagen den 23 september.
Information om alla auktioner kommerhemsidan när vi vet mer, ännu så länge planerar såvitt vi vet de andra auktionerna att arrangera enligt traditionell modell.
Distribution av seminbaggar kommer att ske som vanligt till hösten, och vi planerar även att ta in ett antal nya baggar till seminsstationen. Planering pågår för fullt och tider för bokning av kärl, beställning av doser etc kommer att anslås på hemsidan så snart dessa är spikade. seminerameraDet finns även i år möjlighet att beställa av doserna som finns i lager för tidig leverans.
Varför inte prova vad några av landets bästa baggar kan ge för resultat tillsammans med dina tackor?
Information om årets seminkurser, praktiskt om seminering, fjolårets baggkatalog med mera finns här.
Denna vecka har vi fått många mail och samtal om rovdjur. Bland annat om problem med närgångna björnar som skrämmer ut djur och där länsstyrelsen tyvärr inte förstår hur negativt sådant påverkar djuren.
De vargangrepp som varit i Hälsingland, Finnerödja och Västra Götaland har visat sig vara utförda av samma varg, men ingen skyddsjakt har beviljats. För denna tik finns inget annat val än skyddsjakt, anser vi. SF jobbar med frågan, exempelvis genom samtal med berörda politiker. Mer information kommer via artikel i Fårskötsel.
Nu är alla digitala Om Får och Foder-föreläsningar genomförda. Theo och hans föreläsning har genomgående fått med mycket beröm godkänt. Närmare 315 deltagare har lyssnat på Om Får och Foderföreläsningen, vilket samarbetspartnerna SF och Gård & Djurhälsan är glada och stolta över att ha klarat av trots denna märkliga coronatid. Tack alla entusiastiska representanter i våra lokalföreningar runt hela landet, som tillsammans med oss rott projektet i hamn! Vi har följt Folkhälsmyndighetens rekommendationer, och den planerade digitala föreläsningen var mer rätt i tiden än vad vi kunnat förutspå eller gissa när projektet skapades och projektansökan skickades till Jordbruksverket i september 2018. Det var då som stödmedel inom ramarna för temat ”Foderplanering för fårägare och lammproducenter” utlystes, i spåren av den stora torkan 2018.
logga SJV EU
Facebookgruppen Får och Foder fortsätter att växa, nu 730 medlemmar, men vi hoppas på ännu fler. Alla är välkomna.
Gårdsbesöken fortsätter att bokas på och totalt har vi i dagsläget 90 anmälda deltagare spritt över de totalt 14 planerade gårdsbesöken (varav några redan har genomförts).
Nästa vecka, den 23 juli, blir det besök hos Johan Löwhagen i Myresjö. Johans gård är belägen i triangeln mellan Myresjö, Vetlanda och Korsberga, där Johan väl har tagit vara på och utnyttjat gårdens gamla kostall. Johan lammar sina tackor utomhus på bete, sen vår/tidig sommar. På Gunnarshult, som gården heter, är man väldigt duktiga på betesproduktion och att få bra lammtillväxt på betet. Gunnarshult ligger nästan 300 m över havet i höglandet, så det är en viss utmaning att producera bra bete och foder här.
Lowhagen1
Välkomna till en intressant Gårdsvandring på Småländska höglandet! Foto Theo den Braver
Lowhagen3
På senare tid har man på Gunnarshult kompletterat stallet med en enkel ligghall och skrapad gödselyta. Foto Theo den Braver
Slakteriet KLS Ugglarps kommer att börja köpa in och slakta lamm på Gotland till hösten.
Minns ni enkäten om kritik, kriminalitet och hot mot svensk djurproduktion – företagarnas perspektiv, som vi skrev om för några veckor sedan. Har du inte redan svarat, gör det gärna nu. Forskarna som genomför studien är mycket tacksamma för alla svar. Besvara enkäten här.
Jordbruksaktuellt har idag publicerat en artikel om politikerträffen om rovdjur som hölls i Askersund för drygt två veckor sedan.
saltKollpålammen uppmärksammar att det är blött på många håll i landet. När lammen tvingas äta stora mängder blött bete är risken stor att de dräneras på salt och mineral. Om det händer blir deras foderutnyttjande betydligt sämre. Ge därför lammen lösa mineraler och löst salt så att de snabbt kan äta så mycket de behöver. Foto Pixabay
Trevlig helg önskar SF!
greengrass2
Green green grass of home. Foto Gudrun Haglund Eriksson