Strategi och medlemsmöten

veckobrev
27 november 2020 | 2020 går mot sitt slut och nu tar vi sats inför 2021.
Coronapandemin har gått in i fas två och SF styr nu om alla fysiska möten som normalt brukar hållas under vinter och vår till digitala möten. Tur i oturen är att det idag finns många bra digitala alternativ att ta till. Dessa ersätter självklart inte de fysiska mötena mellan människor, men de möjliggör ändå att förbundets arbete kan löpa på. Att slippa resa gör dessutom att man hinner mer och kan vara med på saker man normalt hade missat på grund av jobb, lamning och något annat som binder oss hemmavid.
Nu bjuder vi in till tre digitala medlemsmöten under vinter och vår. Träffarna hålls kvällstid kl 18.30–21.

• Torsdag 11/2 Tema: Hållbarhet
  • Torsdag 18/3 Tema: Småskalig förädling
  • Torsdag 22/4 Tema: Semin

Boka in dessa datum redan nu. Inbjudan kommer att gå ut till alla medlemmar som angivit sin epostadress. Mer information om medlemsmötena kommer på hemsidan och i veckobreven när vi närmar oss. Om detta blir uppskattat av medlemmarna kan vi tänka oss en fortsättning av dessa föreläsningskvällar, exempelvis en gång per kvartal.
Utöver det blir det en digital ordförandekonferens den 7 januari, och vi kommer att kalla till avelsutskott. Mer information kommer.

Under veckan hölls förbundsstyrelsens höstmöte via Teams, vilket innebar två intensiva och produktiva dagar framför datorn. Vi hade knappt tid att gå på toa och fylla på kaffekoppen. Fördelen med digitalt möte är att det är lättare att hålla ordning på den entusiastiska skocken, som tvingas räcka upp handen för att få lov att prata i tur och ordning. Så ska det vara även vid fysiska träffar! Men det brukar inte fungera lika klockrent, om sanningen ska fram.
Strategiskt beslutades att det kommande året fokusera extra på avel och semin, djurhälsa och smittskydd, rovdjursfrågan och småskalig förädling. Detta betyder inte att någon verksamhet ska monteras ner, vi ska förstås fortsätta att jobba med frågor som rör fårets alla ben; lammkött, ull, kommunikation, näringspolitik och så vidare. Men fokusområdenas ska få extra uppmärksamhet, och det tar vi med oss in i budgetarbetet inför 2021.
Medlemsfakturor för 2021 kommer att skickas ut via epost till alla vars epostadresser vi har. Detta sparar mycket tid och pengar, men det gäller ju att ni hittar dem så att SF inte förlorar medlemmar i onödan. Vi hojtar när de är på väg, det blir på det nya året. Fakturorna kommer att komma från ekonomi@faravelsforbundet.com, lägg gärna in kontakten i adressboken så minskar risken att utskicket hamnar i skräpposten.
Ni som seminerar i höst, glöm inte att registrera semineringarna i Elitlamm, senast 14 dagar efter att de gjorts. Hyrkärlen ska skickas tillbaka senast 15 december, med adressat Torans fårgård i Axvall. Läs mer om detta i informationen som kom tillsammans med kärlet.
Resultatet av projektet Fossilfritt Kött, ett LRF:s Hållbara Gotlandprojekt i samarbete med Gotlands Slagteri, lanseras nu under namnet Klimatsmartare kött. Anna har varit styrgruppsordförande i projektet och en av de tre lammgårdar som ställt upp med underlag till beräkningarna. Det har verkligen varit kul att jobba med projektet och det ska bli intressant att se hur konsumenterna tar emot köttet nu när det lanseras. Ytterst vill ju producenten få en merbetalning, för att vara villig att öka sina insatser i produktionen. Kolla in Klimatsmartare kötts nya hemsida här.
Näringsdepartementet skickade i tisdags ut ett pressmeddelande om åtgärder för att stärka rovdjursförvaltningen. Man skriver bland annat ”Miniminivåer fastställs idag både för rovdjursförvaltningsområden och län. Eftersom rovdjur rör sig över stora områden speglar de länsvisa miniminivåerna inte alltid den faktiska situationen för rovdjuren i ett län och kan därför vara missvisande. Genom förslaget att ta bort de länsvisa miniminivåerna vill regeringen skapa större möjlighet till flexibilitet och en mer ändamålsenlig rovdjurs­förvaltning.” Läs pressmeddelandet här.
I dag innehåller viltskadeförordningen ett stödtak som innebär att bidrag till skadeförebyggande åtgärder och ersättning för indirekta skador orsakade av bl.a. stora rovdjur får ges med högst 80 procent av jordbrukarens kostnader. Går förslaget igenom ska vi kunna få stöd som till 100 procent täcker de faktiska kostnaderna. Denna ändring måste först godkännas av EU-kommissionen, men kan träda i kraft den 1 januari 2021.
SF tar emot remissen med tacksamhet. Vi har jobbat i den riktningen under ett antal år och hoppas verkligen att fårnäringen nu tas på allvar. När det gäller täta stammar och den inlåsningseffekt vi sett med de miniminivåer som varit aktuella under flera år är det här verkligen positivt. Bra att ersättningar ses över och regleras! Vi hoppas att även minimistöden ses över, och att ersättningar ur den stödformen tas bort.
Ni kanske har sett en debatt som handlar om att Jägareförbundet anser att Naturvårdsverket räknat fel när det gäller antalet vargar i Sverige och att Jägareförbundet har fått rätt i frågan. För en historisk tillbakablick på hur man räknat varg i Sverige kan man titta på denna film där Gunnar Glöersen, mannen som upptäckte att NV missat att ta med nästa års föryngring när utrymmet för licensjakten beräknades, berättar om sina 30 år med frågan.
Rovdjurscentret De 5 Stora kommer att arrangera en webbinarieserie om illegal jakt och jaktsabotage i samverkan mellan viltförvaltare, forskare och intresseorganisationer på initiativ av Länsstyrelsen Värmland. Webbinarierna vänder sig till alla som arbetar med eller intresserar sig för dessa frågor. Den första träffen är den 14 december, läs mer här.
Gård & Djurhälsan hade styrelsemöte förra veckan. Just nu är ett stående inslag under mötena att de tre djurslagen nöt, gris och får presenterar sig och sina stora frågor för varandra. Nästa möte är det fokus på fåren.
Pressreleasen om CODD med syftet att nå ut till så många fårägare som möjligt har gett bra resultat, t ex en artikel i Jordbruksaktuellt, Smittsam klövsjukdom konstaterad i Sverige och ett inslag i Lantbruksnytt. Ämnet har tagits upp i många lokala medier och en del nischad press också. Men vi ber om hjälp att sprida information om CODD vidare. Använd gärna era digitala och sociala kanaler så att fårägare förstår att ökad försiktighet och noggrann kontroll av klövar vid förflyttning av djur är nödvändig, nu när denna mycket obehagliga sjukdom finns i landet.
LRF Kött drar igång en digital utbildning för köttproducenter. Utbildningen består av tre fyratimmarspass uppdelat på varumärkesbyggande, affärsmodeller och ekonomi. Kan det vara något för dig så läs mer här.
Fin första adventhelg önskar SF!
1advent
adventsgodis
Foto båda ovan Gudrun Haglund Eriksson
chillar