#28 Fårpodden om Elitlamm

Elitlamm är ett datorprogram för fårägare, i grund och botten ett hjälpmedel för att dokumentera, hålla ordning på sina får och att uppfylla myndighetskrav. Det är också via Elitlamm Avel som svenska får registreras i det officiella avelsregistret, och rasrena fårs stamböcker förs. Idag är det drygt 3000 besättningar som använder Elitlamm.

Här får vi möta flera av de personer som jobbar med Elitlamm, både med daglig drift, teknisk utveckling, framtidsvisionsar och att hålla styr på saker som regelverk, avelsvärdering och utbildning. Kanske är du nyfiken på vilka nya funktioner som är på gång?

Välkommen till Fårpodden!

• Monica Öberg är fårbonde på västkusten som berättar för Einar hur hon använder programmet för att ha koll och vässa produktionen, och hur Elitlamm hjälper henne att utvecklas som fårbonde.
  • Svenska Fåravelsförbundet och Elitlamm har sedan 2004 ett nära samarbete. Vi får lyssna på ett fyrpartsamtal där Titti har samlat Jonas Karlsson, Ulf Andreasson och Britt Andreasson för att prata om samarbetet, vem som gör vad och en hel del om nya funktioner som är under utveckling. Jonas är avelsansvarig i SF. Ulf och Britt har skapat, vidareutvecklar och driver Elitlamm.
  • Hur det är att jobba med Elitlamms användarsupport får vi också veta lite om. Einar är nyfiken på detta och Anna som har en fot i Elitlammsupporten berättar lite om vad som händer en vanlig dag i supporten och bjuder på några tips.

Elitlamms program
Aktuella Elitlammkurser
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/1012 aka Zooteknikförordningen

Kontakta gärna Fårpoddens redaktion, hälsar AnnaEinar och Titti.

Fårpodden finns också på SoundcloudiTunes och andra ställen där poddar finns.