38 000 nytt rekord på auktion i Uppsala

Det blev nytt prisrekord på Baggauktion Mälardalens auktion i Uppsala i lördags. Dyraste baggen Kärrbo Örjan från Västerås såldes för 38 000 kronor. Han utsågs även till auktionens vackraste djur, och uppfödaren Margareta Källberg från Västerås kunde åka hem med ett diplom från rasföreningen Gotlandsfårsföreningen.

En annan snygging som många ville titta på, Hössjö Busis, hade rest ända från Umeå. Han hade så höga poäng på alla sina pälsegenskaper att bara en bagge tidigare i historien lyckats med samma bedrift. För det fick uppfödaren Mats Sundman Gotlandsfårsföreningens extra hedersomnämnande. Baggen såldes för 16 000 kronor.

Årets auktion var Baggauktion Mälardalens fjärde i ordningen. Alla har hållits i närheten av Uppsala. Flera av de baggar som såldes i år var avkommor till baggar som sålts på tidigare auktioner. Totalt såldes 29 baggar av raserna gotlandsfår och leicester  från hela landet på auktionen. Medelpriset för äldre baggar blev 10 000 kr och för ungbaggarna 12 000 kr. Dessutom gick fyra tacklammsgrupper med tre lamm i varje under klubban, medelpris 10 000 kr.

Text och foto: Karin Wennås

Kärrbo Örjan utsågs till auktionens vackraste djur. Honom ville många ha och budgivningen drog iväg.

Margareta Källberg, Kärrbo, Västerås, är en nestor inom svensk fåravel. Hennes bagglamm såldes för rekordsumman 38 000 kronor och utsågs dessutom till auktionens vackraste djur.

Hössjö Busis hade rekordhöga poäng på sina pälsegenskaper (lock, glans, pälshår och färg). Han kom från Umeå till Uppsala och såldes för 16 000 kr.

Yvonne och Anders Perselius från Brottby granskar en grupp tacklamm från Eric Andersgården i Heby. Stämmer katalogen med verkligheten?