Veckan som gick

veckobrev

9 juni 2017 | Långhelg, flagghissning, studenter och skolavslutningar. För SFs del har ett antal möten och vanligt löpande arbete präglat veckan.

För att lyfta fokus på lammförsäljning och marknadsutveckling har en grupp kallad Marknadsutveckling Lamm bildats på initiativ av LRF Kött. I gruppen finns representanter från hela produktionskedjan, från bonde via slakt till handel. Man planerar bland annat en branschgemensam kampanj för lamm i höst. Håll utkik efter #hostlamm och var uppmärksam på information från slakterierna längre fram i sommar så att vi får en lyckad marknadsaktivitet i höst.

Södermanlands Länsstyrelse höll under veckan ett informationsmöte om rovdjur och aktuellt rovdjursläge i länet. Gudrun deltog för att informera om SFs syn på och arbete med rovdjursfrågan, och om hur SF menar att fältpersonal och myndigheter ska agera vid angrepp. Vid denna typ av möten handlar det inte minst om att åter och åter igen berätta hur svensk fårhållning och lammproduktion bedrivs praktiskt på gårdsnivå, och att försöka förklara den oro som det innebär att ha rovdjur nära. Bra uppslutning på mötet och bra diskussioner. Inbjudan hade gått ut brett till Södermanlands läns Fåravelsförening, LRF, Jägarförbundet och Riksjägarna.

Hela sommaren kommer vi att påminna om hur viktigt det är att anmäla rovdjursobservationer till Skandobs. Alla rapporter är viktiga för eventuella skyddsjaktsbeslut, kommande inventering och framtida jakt.

Styrgruppen för Lammlyftet har haft sitt första möte sedan beviljandet av medel. Projektplanen finslipades, prioriteringar och budget med mera gicks igenom. Sådant som krävs för att ska kunna börja hända saker …

Även styrgruppen för Handlingsplanerna har haft möte. Utvärdering av tidigare möte med Näringsdepartementet gjordes och en av frågorna som diskuterades var hur handlingsplanerna kan vävas samman med livsmedelsstrategin på bästa sätt. Hur arbetet med handlingsplanerna ska fortskrida och utvecklas efter 2018 var en annan fråga att stöta och blöta.

Parallellt med foldern som tas fram för ullprojektet kommer det att bli en artikelserie i Fårskötsel som följer fåråret ur ullperspektiv. Där kommer artikelförfattarna att gå mer på djupet om hur man kan göra för att få avsättning och ekonomi på ullen.

Protokollet från årets Stämma i Sunne är på gång.

Månadsskifte betyder periodbokslut.

I Elitlamm märker vi att många som använder den elektroniska Stalljurnalen behöver få produktionsplats-nummer för beten inlagda. Om man använder Elitlamms Stalljournal och behöver lägga till ett SE-nummer så kontakta supporten, man kan inte göra det själv.

Välkomna säger Elitlamm denna vecka till två nya raser: Border Leicester och Blue Texel

Hemsidan vill denna vecka förära distriktet i Västmanland en ros. Är djupt imponerad över deras kursutbud. Kolla särskilt in deras Börja med får-kurs, vilket bra upplägg. Kanske något andra distrikt kan planka?

Och nu är det dags att anmäla sig till studieresan till Frankrike i oktober, om man inte redan gjort det.

Trevlig helg önskar SF!

nyttbete