Tårta, ull, kadaver, RAS. Och lite till.

veckobrev

30 juni 2017 | En mångskiftande vecka som bjöd på födelsedagskalas i Tranås, bildande av den ekonomiska föreningen Ullförmedlingen, kadaverhanteringsmöte med mera.

Den ekonomiska föreningen Ullförmedlingen har bildats! Ullförmedlingens syfte är att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom att bidra till att ta tillvara ull för olika ändamål. Föreningen ska också bidra till att öka kunskapen om ull hos konsumenter och hos producenter. Claudia (SF), Fia Söderberg (www.ullförmedlingen.se), Annkristin Hult (länshemslöjdskonsulent på Upplandsmuseet) och Malin Ögland (konsthantverkare) är drivande i detta projekt. Tanken är att Ullförmedlingen e.f. ska vara en plattform för ett kommande Leaderprojekt i vilket man vill undersöka möjligheterna för att skapa struktur, logistik, metoder och samarbeten som leder till ökad användning av ullen. Man vill också medverka till att förändra attityder samt få människor att inse att all ull har ett värde.

Det har varit möte med SJV rörande hanteringen av fårkadaver och den provtagning som görs för att upprätthålla vår Scrapiestatus ”försumbar risk”. Antalet fårkadaver som sänds till destruktion har minskat med ca 1/3 mot förra året. Samtidigt har slakten av får ökat markant. SJV tittar nu närmare på statistik med mera för att utröna om fler djur som tidigare gick som kadaver nu faktiskt går till slakt, eller om det sker en ökad hantering av kadaver på gårdarna som inte följer lagkrav. SF bevakar frågan och förklarar bondens vardag i den bakomliggande statistiken.

En plats har tillkommit i årets riksbedömningsplan: Den 1 september blir det riksbedömning för päls- och ullraser i Kronoberg.

Tranås Skinnberedning är årsbarn med SF, det vill säga de fyller hundra år i år. Hipp hipp hurra för vårt stolta svenska berederi! Gudrun och Magnus H har varit i Tranås för att gratuelera och bjuda ledning och personal på tårta. Man hann samtidigt diskutera olika frågor som vi samarbetar runt och även nya tänkbara projekt.

LRFs Köttdelagation har haft möte där SF har gett sin syn på strategiska val i framtida arbetssätt för LRF rörande svenska mervärden inom djurvälfärd och miljöfrågor.

Pengarna till rovdjursavvisande stängsel är efter halva programperioden, som löper ut 2020, nästan slut. Den totala potten för RAS är 41,9 miljoner, i början av programperioden fördelades drygt 28 miljoner och sedan dess har länen avropat ytterligare ca 4 miljoner. Det finns en pott per län, fyra län har använt möjligheten att begära mer pengar. Örebro står idag helt utan pengar fram till år 2020, alltmedan ansökningar fortfarande kommer in. Värmland har drygt 370 000 kr kvar vilket betyder att de kan stänga ytligare 7,5 km med RAS – detta i Sveriges mest vargtäta del. Södermanland har 260 000 kr kvar och Uppsala 670 000 kr innan även de har slut på pengar fram till år 2020. Mellansvenska rovdjursområdet, LRF och SF har framfört detta till närings-, landsbygds och miljödepartementen. De säger sig förstå problemet, men har i dagsläget inte lovat mera pengar utan säger att frågan ska undersökas. På kort sikt behöver den för lilla potten med pengar fördelas den där de gör mest nytta, det vill säga i och i närheten av rovdjursrevir. Men framför allt behövs det givetvis mer pengar. (ATL Premium har skrivit om detta under veckan.)

Arbetsgrupp marknad inom Handlingsplanerna har haft möte. Flera av de åtgärdspunkter som ligger i Handlingsplanen inom detta område kan nu markeras som påbörjade eller till och med avslutade. Gemensamma marknadsaktiviteter mellan SF, LRF, Svenskt Kött, Svenska Köttföretagen och dagligvaruhandeln planeras till hösten.

Bygga för lamm. Elof, Magnus J och ett antal andra lammföretagare besöker idag Jordbruksverket för att diskutera byggnation inom svensk lammproduktion. De får berätta mer om det nästa vecka.

Nu är det hög tid att anmäla sig till Frankrike-resan!

Frankrikeresa

Vecka 28 kommer SF styrelse och adjungerade att träffas för det årliga sommar-styrelsemötet då vi träffas ”på riktigt”, eller IRL som det heter numera. Många punkter ska avhandlas under mötets två dagar, så för effektivitetens skull behöver mycket förberedas och läsas i förväg. Vi kommer att jobba med de nya utskott/arbetsgrupper som vi håller på att dra igång i syfte att fler personer ska vara med och driva SFs frågor. Har du några tankar att skicka med så är det hög tid att kontakta någon av styrelsens medlemmar.

Nu har Fårskötsel kommit, tyvärr något försenad. Men kanske finns det mer tid för läsning nu än under midsommarhelgen?

Hemsidan tipsar om SLU-studien som undersökt hur lantbruket påverkas av pappersarbete, regelkrångel och byråkrati. Både liten och stor lammproducent kan nog känna igen sig i den något frustrerande bild av verkligheten som studien beskriver.

Annonseringsfunktionen på hemsidan har inför livdjursförsäljningssäsongen fått inloggning och skapande av användarkonto förbättrade. Eftersom vi bytte teknisk lösning för hemsidan i vintras kommer alla, även ni som hade ett konto knutet till den gamla sidan, behöva skapa ett nytt användarkonto. Jag hoppas att ni nu kan göra detta utan problem, men krånglar det så kontakta mig för att få hjälp. Välkomna att annonsera!

Sina Elitlammsupport-lediga dagar ägnade Britta denna vecka åt vallningskurs tillsammans med Emma. Det är Britta som är elev, Emma kan det här med att valla får.

greengrass

Gräset som så småningom ska ta oss genom vintern. Foto: Elof Nilsson