Årets höjdpunkter

veckobrev

18 augusti | Högsäsong med avelsvärdering, livdjursförsäljning, mönstring, riksbedömning och snart baggauktioner. Fina lamm levereras till slakt och nytt får-år planeras av många. Och mitt upp i alltihop är höstlamning igång i en del besättningar.

Livdjursäsongen är här. Glöm inte hälsodeklarationen när ni säljer eller köper livdjur! Hälsodeklaration vid livdjurshandel har uppdaterats utifrån fjolårets erfarenheter. Dessutom finns en tolkningshjälp bifogad.

I Elitlammsupporten har vi haft en rekord-intensiv vecka. Vi har bitvis jobbat med dubbel bemanning för att hinna svara på era frågor, och vi hoppas att alla som behövt har fått hjälp. Vi tolkar det som att allt fler är medvetna om den stundande avelskörningen och vill se till att allt är klart. I god tid dessutom. Tumme upp från oss som jobbar med supporten. Fortfarande en vecka kvar innan andra körningen, men nu är det hög tid att göra klart registreringar, om det inte redan är färdigt. Vi finns på plats för att svara på frågor och hjälpa till om det behövs.

Full fart på arbetet i Ullprojektet. En artikel om den viktiga klippningen är klar och kommer i Fårskötsel nr 6. Artikeln har skrivits i samarbete med Svenska Fårklipparförbundet och Ullforum på Torsta AB.

På skinnsidan jobbar Claudia och Gudrun med att undersöka om hur skinn- och läderhantverkares efterfrågan av nappa-skinn ser ut, och om det skulle vara möjligt att möta deras behov med en svensk råvara/produkt.

Gudrun har haft telemöte med LRF gällande Svenska Jägarförbundets allmänna uppdrag och hur det påverkar lantbruket. Vi ser ökande stammar av vildsvin och kornhjort. Stammar som sprider sig över allt större områden och som påverkar både djurhållning, växtodling och skogsbruk. Sveaskogs nya policy att utfodring inte får förekomma under växtsäsong, utan endast vi behov under stränga vintrar och vid åtling, har en positiv inverkan.

Under samma möte togs även ersättningsfrågan vid rovdjursangrepp upp. Ersättningen från viltskadeanslaget är i dag endast 80 % och kadaverhanteringen, som inte längre är kostandsfri, den ersätts inte alls. Kostnad för kadaverhantering handlar vid större angrepp om femsiffriga belopp, något som djurägaren alltså får betala själv. Det jobbas i frågan. Representanter från LRF träffar i veckan statssekreteraren och kommer då att lyfta frågan än en gång. Att pengar till rovdjursavvisande stängsel är slut i vissa län, och att inga nya kommer att finnas att söka under denna period som sträcker sig till 2020, kommer också att tas också upp då LRF träffar statssekreteraren.

Gångna lördagen deltog vi med en monter på Tangará Farms fårdag för att informera om SFs verksamhet. Vi hade många givande samtal med både nya och erfarna fårägare. Tangará visade upp sin fina och välutrustade seminstation som bidrar till ökat seminintresse i vår näring, vilket vi självklart välkomnar. Många ville diskutera semin också med oss.

tangara1

Morgondagens fårbönder riggar.

tangara2

tangara4

I Sverige nya rasen border leicester visades på Tangará Farms fårdag. Alla bilder från fårdagen av Magnus J

Agrovästs styrgrupp för nöt- och lamm har träffats. Där diskuterades pågående forskning, sökta bidrag och vad vi vill att det ska forskas på framöver inom nöt och lamm. Maria är vår representant i Agroväst.

Styrelsen har under veckan haft styrelsemöte via telefon. Många frågor skulle avhandlas, lägesrapporteras och beslut fattas. Ämnen på dagordningen var bland annat seminverksamheten, gårdsmönstring, riksbedömnig, ullprojektet, pilotprojekt om svensk nappa, rovdjursfrågor och SF i sociala medier.

Datum för höstens ordförandekonferens är som vi skrev förra veckan satt. Men för att distrikten ska få möjlighet att lära känna varandra och förbundsstyrelsen bättre har vi beslutat att utöka träffen. Vi ses till lunch på lördagen och avslutar med lunch på söndagen. Så ordförande i varje distrikt, vik helgen 21–22/10 för ordförandekonferensen  – mer info kommer!

I de distrikt som står först i tur på under riksdomarnas turné genom landet är förberedelser och anmälning i full gång. Örebro är först ut på söndag. Intresset verkar stort i år. Roligt! Välkomna med djur till årets bedömningar! Även ni som inte åker med egna baggar är välkomna för att se fina djur och lära mer om mönstring!

I morse blev Riksbedömningen i Västerås fulltecknad, 50 baggar är anmälda. Arrangörerna i Västmanland hänvisar nu till andra riksbedömningsplatser, främst då Stockholm/Uppsala som i skrivande stund ännu har platser kvar.

Fårskötsel som utlovades förra veckan bör komma idag istället. Vi beklagar detta missöde som beror på att adresseringen av tidningarna hakat upp sig. I detta nummer är det premiär för en serie om Ullens väg till mervärde. Dessutom om parasitkontroll, mer debatt om finullsfåret (älskar debatt!), val av rätt bagge, allt om baggauktionerna, med mera.

Hemsidan tipsar om att fortsätta att tagga bilder #allalammbehövs, #allafårägarebehövs, #allullbehöv och så vidare. Inlägget på vår Facebooksida om #allalammbehövs är nog det som nått flest av alla våra inlägg – många instämmer helt enkelt i att alla lamm behövs.

ulluppland

I söndags var det Ullmarknad i Uppland – den fjärde i ordningen och den största hittills. Ullmarknaden arrangeras av Hemslöjdskonsulenterna på Upplandsmuseet och föreningen Ull i Uppland i samverkan med Stiftelsen Österbybruks Herrgård. Foto Britta Wendelius

traktorsolnedgang2

Einar bidrar till temat traktor i solnedgång.

Sammanställt av Anna