IRL i Älvsjö

veckobrev

27 oktober 2017 | Stort möte i Älvsjö förra helgen och nu är det färdig-samlat för i år på SFs seminstation.

Veckans stora händelse var förstås ordförandekonferensen i Älvsjö där SFs styrelse och distriktens och rasföreningarnas representanter möttes. Mötet präglades av stort engagemang och vilja att dela med sig av sina erfarenheter. Och så roligt att träffas på riktigt! I fokus stog frågan hur vi tillsammans kan arbeta mer effektivt, och hur utbyte och dialog oss emellan kan stärkas. Också om hur vi kan få fler fårägare att se fördelarna med att bli medlem, så att fler fårägare aktivt bidrar till en framgångsrik fårnäring i Sverige. Det kom upp många bra idéer genom de samtalsgrupper som bildades under helgen. Stort tack till alla ni som prioriterade att delta! En skriftlig sammanfattning av träffen kommer att sättas ihop, den skickas ut till konferensens deltagare så snart den är klar. Mer om detta kommer också i Fårskötsel.

Denna vecka har seminbeställningar börjat distribueras, parallellt med fortsatt samling av sperma. I morse lastades de sista baggarna för hemresa. På bilden ses den gotländska transportören Ulf Wahlgren leda ombord Gotlandsbaggen Rommunds Long John för resan hem till Gotland.

longjohn_hem
Foto M Håård

I år har vi producerat över 2300 doser varav drygt 500 för jordbruksverkets genbank. Över 900 doser från 16 baggar av 5 olika raser distribueras till 38 besättningar. Mest vald bagge blev Erikshester Petrus som slog tvåan och fjolårsettan Erikshester Frej med 2 doser, 120 mot 118.

dimma

Vår egen trollkarl i full aktion. Fler bilder från gångna veckan på SFs seminstation här. Foto Margareta Håård

Claudia har tillbringat veckan i Åre på Eldrimners arrangemang Særimner, en idé- och kunskapsmässa för mathantverkare. Förutom kunskapsmässan så hölls också SM i mathantverk och där kunde jag konstatera att fårprodukter skulle
behöva synas mer. Vi har ju både fantastiska mejeri- och charkprodukter från våra får och vi borde synas och ta mer plats i dessa sammanhang. En nöt jag gärna är med och jobbar på att knäcka under rubriken Småskalig verksamhet, säger Claudia.

Claudia passade som vanligt på att prata får, ull och lammkött med alla som vill lyssna, och det vill ju folk. Diverse matkändisar föll offer för Claudias attacker. Vi hoppas detta kan bära frukt på sikt.

Fårnäringens framtida forskningsbehov har diskuterats under ett möte där SF representerat av Magnus J, Köttföretagen, Lammproducenterna, RISE och SLU deltog.

Många samtal handlar om varg. Bland annat oro för etablering i norra Skaraborg. Det har inte varit några angrepp där, men varg har siktats med inventeringskamera.

Möte idag för att diskutera förvaltning av Fåravelsförbundets och Stiftelsen Svensk fårforsknings aktiedepå. Viktiga slantar som ger förutsättning att utveckla fårnäringen.

Faktura-påminnelser för riksbedömningar och Elitlamm har den här veckan även skickats via SMS, eftersom en vanlig anledning till att obetalda fakturor försvunnit i flödet eller skräpposten. Påminner åter om att lämna en aktuell epostadress till Maria, det underlättar även i andra kontakter.

Hemsidan tipsar om Eldrimners kurser. De ger under vinter och vår ett antal kurser om slakt, hantverkscharkuteri och styckning. Eldrimners kurser brukar hålla mycket hög kvalitet.

Vill du få veckobrevet skickat till din epostadress varje fredag? Skicka ett medelande till Anna med rubriken Veckobrev tack, så ordnar jag det.

Veckans quizz. Vilken av de två bilderna nedan innehåller flest baggar? Foto Magnus Jönsson

quizz1

quizz2

Einar skickar med bilder på två av fårägarens gissel:

Skit
Skit! Gödselspridningsförbud den första november. Gör hela livet stressigt, dessutom med 40 mm regn som lök på laxen. Foto Einar de Wit

Svin
Svin! Ett halvt hektar demolerad vall. Vildsvin är en relativt ny företeelse för oss i våra trakter, men de går inte obemärkt förbi. Foto Einar de Wit

ullpaket
Britta har packat och skickat ull till förväntansfulla ullkunder. Ullförmedlingen är en mycket bra kanal. Det ska vara en positiv och glädjande upplevelse att få hem sin ull! Foto Britta Wendelius

Sammanställt av Anna som i denna stund ägnar sig åt party i surhålet. Jag måste vara sämst i klassen som kör ut fårens ströbädd idag. Kunde jag inte väntat lite längre?

Quizz: Fyra olika baggar i kärlet är färre in de i fårstallet.