Helgdagsrock åt far, söndagskjol åt mor

veckobrev

5 januari 2018 | Budskapet om att ull slängs i Sverige har åter lyfts i svenska medier. Det är vi tacksamma för, det verkar som att frågan når ut för vi får massor med respons från olika håll.

Det är inte upp till oss att göra alla delar för att vända skutan som gått åt fel håll under decennier. Men vi kan göra mycket genom att värdesätta, vårda och förmedla eller förädla ullen från våra får. Till hjälp och inspiration hoppas vi att den supersnygga skriften Ull och skinn – vägen till mervärde, som Claudia och Stéphane Lombard tagit fram, kommer att vara. Den kommer snart till er tillsammans med medlemsfakturan. Läs och njut.

allull
Foto Stéphane Lombard

Med anledning av det stora intresset från media har vi idag skickat ett pressmedelande om ull. För att förse redaktionerna med siffror och information om och hur vi jobbar för att öka intresset och kunskapen i våra egna led. Ett utskick lastat med information har också gått iväg till distriktens och rasföreningarnas styrelser. Tanken är att det ska finnas information att utgå ifrån om lokalmedia hör av sig, att man ska kunna känna sig redo att ta emot journalister på gårdar överallt i landet. Det blir mer spännande om fler får och ansikten syns. Behövs mer pepp och prepp så hör av er till någon i förbundsstyrelsen.

Här finns länkar till inslag om ull som Ekot sände häromdagen. Inslaget gav eko och många medier tog upp frågan.

Ni har väl också sett Claudia och Titti Strömne om suget efter lammkött och ull i dagens Enköpings-Posten?

Föreställ er nu kanonsalut och flygande champagnekorkar. För idag presenteras en efterlängtad funktion i Elitlamm – läkemedelsjournalen. Ett steg i Elitlamms fortlöpande strävan att hjälpa sina besättningar att uppfylla myndighetskrav. Läkemedelsjournalen finns i Elitlamm Avel & Produktion, Elitlamm Fritid och Elitlamm Produktion.

Elitlamms mailsupport har jobbat vardagar under jul- och nyårshelgen och vi har haft fint sällskap av många besättningar som passat på att göra klart 2017. På måndag återgår vi till våra vanliga rutiner och telefonen håller öppet måndagar, tisdagar och onsdagar. Om fjolårets lamm och omgångar inte är färdigregistrerade och avslutade vill vi påminna om att det är bra att ta tag i detta nu. Särskilt gäller det genbanksbesättningar som snart ska lämna in årsrapport. Har ni kört fast eller behöver guidning, kontakta supporten!

Vinterns licensjakt på varg har startat och många vargar är redan skjutna. Två av de skjutna djuren var angripna av skabb, vilket kan förklara att några revir där jakt pågår har betydligt färre vargar denna vinter än den förra då inventeringen gjordes.

Hemsidan tipsar om att Kalendern börjar fyllas med vårens årsmöten, kurser och aktiviter. Tipsa gärna om fler aktiviteter.

Fin Trettonhelg önskar SF!

ullmobil
Hantverk Lena Jarlgård Foto Britta Wendelius

spor
Trettondagsafton-quizz. Vilket djur stryker runt fårhagen? (Gissa i veckobrevets kommentarsfält på Facebook.) Foto Bente Vedal