Jessica Gunnarsson, Nygårds lamm & design, Åseda

Nominerad av Kronobergs Läns Fåravelsförening

KRONOBERG_privat

Foto privat | Hämta högupplöst

Verksamheten har på fyra år utvecklats till 25 styck Gotlandstackor samt en bagge och kastrerad ”sällskapsbagge”. De lever under vintern i ett modernt fårhus som är uppdelat i två grupper. Under betesperioden har de fullt upp med naturvård i närområdet.

Verksamheten består även av en gårdsbutik i byns byggdegård, där det under sommarhalvåret säljs produkter från de egna fåren blandat med övriga produkter. Samt kaféverksamhet.

Nygårds Facebooksida ››

Motivering:
Jessica lägger mycket energi på att utveckla produkter och sin egen förmåga för att ta till vara på ull och skinn på ett närodlat och traditionellt sätt. Hon kompromissar aldrig med fårens välbefinnande och omsorg vilket gör att de blir väldigt sociala och trevliga att umgås med för såväl barn som gamla.

Samarbetet med byggdegårdsföreningen har medfört att hela byn Flybo fått ett gemensamt projekt att samlas kring. Så sammantaget bidrar denna fårföretagare med sina får till mycket livsglädje och sammanhållning.

KRONOBERG_privat2

Foto privat | Hämta högupplöst