Najib Rezai, Kärrbo Prästgård, Västerås

Nominerad av Västmanlands Läns Fåravelsförening

Vastmanland_MIABJORKSTROM

Foto Mia Björkström | Hämta högupplöst

Najib har via sitt eget företag köpt tjugofem avelstackor av rasen Gotlandsfår från Kärrbo Prästgård och totalt arrenderar han 30 hektar mark från Prästgården.

Najib Rezai arrenderar även tre hektar odlingsmark för ekologisk grönskasodling. Grönsakerna säljs dels i gårdsbutiken, dels till grossisten Mälardalens frukt & grönt.

Motivering:
Najib är född och uppvuxen i Afghanistan. Familjen arbetade med jordbruk. När han var åtta år drev krig i landet hans familj till Iran, där han senare fick jobb på en plastfabrik. Efter en strapatsrik resa över höga berg till Turkiet och i en överfull båt på Medelhavet vidare mot Grekland kom han till Sverige och Malmö 2010.

2014 placerades Najib Rezai som en av de första ensamkommande flyktingungdomar på ett av Västerås boenden och det var där han fick kontakt med Ulf Andersson och Kärrbo Prästgård.  Två år i rad sommarjobbade Najib gården och varje lördag på vintern. Därefter startade Najib eget företag inom de gröna näringarna och med hjälp och stöd av Ulf Andersson skapar Najib nu ett liv som fårföretagare i Sverige.

Najib är ett levande bevis på ”inget är omöjligt” och att den som vill satsa kan lyckas!

Vastmanland_MIABJORKSTROM2
Foto Ulf Andersson | Hämta högupplöst