Ulla Alm, Kulturlandskaparna, Solna

Nominerad av Stockholm-Uppsala Fåravelsförening

UPPSALA_Privat

Foto privat | Hämta högupplöst

Ulla Alm, som är ordförande i den ideella föreningen Kulturlandskaparna, finns på Överjärva Gård i Solna. Ullas liv som fårägare började för ungefär 20 år sedan. Hon hade under en längre tid i Länsstyrelsens regi jobbat med olika projekt för att rädda skyddsvärda områden från förfall och igenväxning i Stockholms län. Mark röjdes, restaurerades och stängslades. 1995 kläcktes idén att anställa några får som trädgårdsmästare för att få hjälp att bevara de skyddsvärda områdena. Idag bor 32 tackor och tre baggar på Överjärva Gård.

Ulla började hålla kurser i småskalig fårskötsel. Kursdeltagarna har fått delta i de händelser som sker under ett fårår. Idag ordnar föreningen Kulturlandskaparna förutom kurser i fårskötsel även kurser i konsten att bygga gärdesgård, tova och spinna, slipa och slå med lie.

Kulturlandskaparnas hemsida ››

Motivering:
Ulla har med sin entusiasm och praktiskt inriktade kurser utbildat nya fårägare och markant ökat intresset för fårhållning inom distriktet. Ett flertal av distriktets nuvarande medlemmar har fått sin första fårutbildning hos Ulla.