Jenny Andersson och Kjell Nilsson, Graute gård, Gotland

Nominerade av Gotlands Fåravelsförening

Graute1

Foto Privat | Hämta högupplöst

Graute gård ägs och drivs av Kjell Nilsson och Jenny Andersson. Gården har 410 tackor varav 370 gotlandsfår, 37 leicester och 3 gutefår. Även omfattande dikoproduktion med 130 dikor med planer att öka antalet kor inför 2019.

På gården finns en gårdsbutik där under 2017 kom över 15000 besökare för att köpa kött och skinn. Samarbetar med grannar i Hejnum över ett stort betesområde Hejnum hällar.

Har även varit framgångsrika för sina skinn. Kjell är ordförande i Skinnriket på Gotland och har utvecklat Gotlands egen skinnmässa som idag är lika stor som Tranås Skinn-SM.

Graute Gårds hemsida ››

Motivering:
I över 20 år har makarna Jenny Andersson och Kjell Nilsson målmedvetet drivit och utvecklat sin gård i Hejnum på Gotland. På senare år har det tillkommit både ett café och en gårdsbutik där, förutom kött och lammskinn, även egendesignade och egentillverkade lammskinnsprodukter finns till försäljning. Dessutom hjälper man andra lammproducenter med att återställa betesmarker och med stängsling.

Pricken över i och en bekräftelse på Graute Gårds kvalitetstänkande, får ändå anses vara äran att få leverera lammsadeln till huvudrätten vid 2017-års nobelmiddag, ett evenemang som hela världen bevakar.Bättre reklam globalt för svenskt och i synnerhet gotländskt lammkött är svårt att tänka sig.

Graute Gård är enligt Gotlands Fåravelsförenings mening en värdig kandidat till titeln Årets Fårföretagare.

Graute3

Graute2