Hon är Svenska Fåravelsförbundets första kvinnliga ordförande

Gudrun Haglund-Eriksson har varit vice ordförande i fem år, nu tar hon över ordföranderollen efter avgående Magnus Jönsson.

– Det känns både kul, spännande och utmanande! säger Gudrun Haglund-Eriksson.

Varför vill du vara en del av det här förbundet?
– Jag tycker att Svenska Fåravelsförbundet är en väldigt viktig organisation för alla oss lammproducenter och fårägare. Vi jobbar direkt med både produktion, avel, skinn, ull, rovdjurs- och näringsfrågor. Vi täcker upp hela bredden. En annan viktig sak är att förbundet även är delägare i Gårds och Djurhälsan. Detta ger både kvalitet och kunskap till oss fårägare. SF är representanter i LRF Kött, Köttföretagarna, Jordbruksverket, Handlingsplan lamm, Viltskadecenter och de fem stora i Järvsö samt i ett stor antal referensgrupper.

Vilka frågor vill du driva?
– Som ordförande måste jag se till att vi i förbundet driver alla frågor som berör näringen. Detta vill jag göra tillsammans med min styrelse.

Hela artikeln
Jordbruksaktuellt: Hon är Svenska Fåravelsförbundets första kvinnliga ordförande ››