Brev till alla som äter mat

Tillsammans räddar vi Sveriges får och lamm!
Smakar det så kostar det – tillsammans kan vi rädda Sveriges får och lamm!

Vi Sveriges fårbönder och lammproducenter vill inget hellre än att fortsätta erbjuda dig som konsument vårt svenska lammkött. Vi har friska får och lamm i Sverige, vi har världens bästa djurskydd och djurhälsa, får och lamm har det bra i fårhus och beteshagar. Välskötta djur är friska djur, de behöver inte antibiotika för att växa. Uppfödning av svenska får och lamm bidrar till öppet landskap och levande landsbygd. När du väljer svenskt lammkött så bidrar du till levande landsbygd där företagsamhet och livskvalitet råder för både människor och djur.

Vi Sveriges fårbönder och lammproducenter är tacksamma för allt stöd och sympatier som vi mött under sommaren 2018, den torraste och varmaste perioden på flera mannaminnen. Vi känner att konsumtenter vill välja svenskt lammkött, på restaurang, i det offentliga köket och hemma vid middagsbordet. Vi Sveriges fårbönder och lammproducenter vill behålla landets får och lamm. Vi är beredda att arbeta hårt under långa arbetsdagar, alla dagar i veckan för att ge dig som konsument möjlighet att välja svenskt lammkött, ett klimatsmart val som smakar gott i munnen och känns skönt i hjärtat. Vi värnar om våra djur och vill ge dem det bästa. Du konsument kan hjälpa oss i vårt arbete genom att välja svenskt lammkött, låta bonden fixa maten. Ställ frågan om var maten kommer ifrån både på restaurang och i det offentliga köket. Ska landets äldre, sjuka och barn äta livsmedel som produceras på ett sätt som för den svenska bonden vore olagligt och dessutom bryter mot vårt lands egna regler för livsmedelsproduktion?

Sommarens torka har skapat ett ansträngt läge för svenska lantbrukare, många djuruppfödares ökade foder- och strökostnader gör att det finns stor risk för att man inte har pengar att betala löpande utgifter med, risken är överhängande att många får-och lammföretagare inte klarar vintern. Därför planerar man ute på gårdarna nu fler åtgärder för att möta utmaningen att klara vintern. Många väljer att i första hand minska ner antalet djur eller att betäcka färre tackor, effekten blir att färre lamm föds kommande år. I förlängningen innebär det lägre volymer av svenskt lammkött. Den låga lönsamheten generellt inom svensk köttproduktion är ett problem, det finns ingen buffert att ta till för att klara sig igenom så kallade sämre tider. Lammnäringen är dessutom extra utsatt med låga priser och låg andel av marknaden, 72 % av lammköttet som äts i Sverige är importerat.

Vår största utmaning som fårbönder och lammproducenter denna höst är att klara ekonomin för våra företag. Beräkningar visar att lammköttet i år kostar 12–26 kr mer per kilo att få fram bara på grund av torkans effekter. Vilket innebär att om du, när du står vid kyldisken i din livsmedelsaffär eller sitter bekvämt på restaurang för att njuta av en god måltid, är villig att betala 5,50 kr till för lammytterfilé så räddar vi tillsammans Sveriges får och lamm. Vår förhoppning är att en dryg femkrona är värd att satsa för möjligheten att välja klimatsmart svenskt lammkött även i framtiden.

Vi Sveriges fårbönder och lammproducenter vill fortsätta att producera bra lamm, men för att lyckas behöver du efterfråga den mat vi skapar. Dryga femkronan kan rädda Sveriges får och lamm! Smakar det så kostar det, det är det väl värt?

Styrelsen för Svenska Fåravelsförbundet

Gudrun Haglund-Eriksson, Örebo
Elof Nilsson, Gotland
Ulf Ekholm, Värmland
Maria Edman, Västra Götaland
Anna Olsson, Västmanland
Claudia Dillmann, Stockholm
Thomas Eriksson, Västernorrland

Lammfakta

Öppna större bild ››

Brev och grafik tillsammans i A4-format finns också, klicka här. Går fint att ladda hem för att skriva ut (tål att skalas upp till jätte-format).