Resultat från skinntävlingen på Elmia

Vi vill börja med att tacka de som lånade ut sina skinn till oss, annars hade vi inte haft möjlighet till att genomföra tävlingen.

Det var inte så lätt att gissa rätt på rasen på alla skinnen men det fanns några stycken som lyckades, för er andra kommer här rätt svar.

Skinn nr 1 som var långhårigt och lätt beigefärgat var ett RYASKINN som vi hade fått låna av Elisabeth Pettersson från Länghem.

Skinn nr 2 var ett vitt korthårigt skinn och det var ANGORAGET lånad av Skåningsmåla mohair.

Skinn nr 3 var korthårigt och grått och var nog det skinn som vållade minst bekymmer, rasen var GOTLANDSFÅR och skinnet hade vi lånat av Emma Rosenmüller, Gotland.

Skinn nr 4 var nog det svåraste skinnet, brunt och långhårigt så var det av rasen SPELSAU, lånad av Elisabeth Gellerstedt, Gotland.

Skinn nr 5 var ett FINULLSSKINN, svart och kortklippt lånat av Lejma Lantbruk från Ljungsarp.

Bland de som svarat alla rätt har vi lottat priserna enligt följande:

Ett års medlemskap i Fåravelsförbundet går till Jeanette Johnsen från Stenlille i Danmark.

Ett års användning av Elitlamm Avel & Produktion går till Charlotta Nilsson i Ulricehamn.

Och som tredje och fjärde pris skickar vi en väst med Fåravelsförbundets logga på, skänkta av Agria, till Inger Monson, Tranås och Nils-Åke Fag, Gränna.

Vi tackar samtliga som var inne i vår monter och gnuggade geniknölarna och hoppas att vi ses igen.

Styrelsen/Svenska Fåravelsförbundet