Golden Shears Wales 2010

Symbolen för fårklippningsVM på walesiska.
”Golden Shears”, ”World Championships”, ”Royal Welsh”, ”Shear Magic”

VM i fårklippning hölls i Builth Wells i Wales 20-21 Juli. Sverige var ett av 27 länder som deltog.

För att få vara en av de två tävlande i VM-laget, måste man kvala via ett SM. Det var i Undersåker 2009 som de två klipparna från Sverige utsågs. Representanter blev Torbjörn Svensson och Emil Nordin från Gotland etta och tvåa på SM. Från hösten och fram till juli var det sen coachens ansvar att se till så att allt fungerade med kontakterna i Wales och ordna sponsorer så att vi kunde ta oss till tävlingarna.

Lördagen den 17 juli stod vi så där i London på Gatwicks flygplats på väg mot målet. Torgil Brönmark, Torbjörn Svensson och Christer Gustafsson som hade fått ersätta Emil, som skulle bli pappa för första gången (En son född 19/7, grattis!).

Royal Welsh show i Builth Wells är en enorm lantbruks-utställning med 250 tusen besökare på 4 dagar och över 8000 djur utställda (gå in och se på www.rwas.co.uk så kan ni se bilder och filmer från utställningen).

VM i får klippning eller Golden Shears som det heter hålls vart annat år. Förra gången var 2008 i Norge och nästa gång är 2012 i Nya Zeeland. Man tävlar i tre olika grenar, Maskinklippning, Handklippning och Ullsortering. Sverige deltog bara i maskinklippning. Via två uttagningsheat, semifinaler och sen final. Vi var med i uttagningsheaten och sen var det färdigtävlat för oss.

I finalen är det sex deltagare. Där klipptes det 20 får på tiden 11 minuter och 45 sekunder. Efter det kunde man kora en världsmästare från Nya Zeeland. Torbjörn och Christer slutade på 34:e respektive 35:e plats.

Finaldagen. Mer än 70000 besökare på utställningen. För att alla skall kunna se bevakas klipptävlingen av tvkameror, som visas på storbildskärmar utanför hallen. Två speakers såg till att hålla publiken varm.

Vi har gjort ett bra VM och ser nu fram mot SM på Fårö 18 september.

Text: Torgil Brönmark, lagledare

Foto: Leif Å Andersson. Han har nyss slutat jobba som fotograf på Sydsvenskan i Malmö. Han gillar får men har inte längre några egna.

Sponsorerna som såg till att Sverige kom till VM är:
KLS Ugglarp, SCAN, Clifton, Bengts Hästsport, Danisco, Södra Åby Lokalförening och Svenska Foder.

Här följer fler underbara bilder av Leif Å Andersson:

Utställningsfåren på Royal Welsh Show har inte stor chans att smutsa ner sig. De flesta djuren har täcke för att inte få halm i pälsen.

Djurskötarna håller till i boxarna bredvid sina djur.

Fåren är extremt välskötta och ända in i det sista putsar man på pälsen. Här är det ett får av rasen Kerry Hill som får en översyn.

Tävlingsklippning är inte bara hastighet. De klippta fåren synas noga efteråt och alla skavanker ger minuspoäng.
Det här lammet har blivit klippt i hälsenan och det ger naturligtvis straffpoäng.

Christer Gustafsson klipper sitt sista får i tävlingen och Torbjörn Svensson hejar på. Christer slutade som 35:a och Torbjörn som 34:a.

Ullhanteringen är ett viktigt inslag i VM.
Norskan Jenine Grimaas gick tyvärr inte till final.

Även getter visas för domare i plommonstop.

Det gäller att hålla stilen även i dåligt väder.
Detta är huvudarenan efter två dagar och en del skyfall.

Vid slutbedömningen gäller det att få baggarna att stå still och rätt, för att blidka domarna. Young Farmers visar olika raser.

Som guld lyser de färgade fåren som går i en klass för sig. Ett gäng Suffolkbaggar väntar på att få visas.

Blää för att hålla på och träna. Små utställare har en särskild klass. Man ser här hur fåret är klippt plant på ryggen för att ge ett bredare intryck.

Segraren och tvåan i maskinklippning. Ettan Cam Ferguson och tvåan David Fagan, båda från Nya Zeeland.

I det storslagna landskapet Black Mountains ser man vita prickar överallt.