Mila 2019

Tack Lisette Fritzon för text och foto!
Lantbruksmässan Mila arrangerades 14-16 februari i år. På plats fanns sex fårraser samt en getras representerade och det var hög kvalité på djuren.

Antalet fårraser på mässan blev något färre än fjolåret, men antalet får var ungefär på samma nivå som 2018. Ett 30-tal baggar och tackor av raserna dorper, texel, blå texel, border leicester, suffolk och finull.

Årets nykomlingar var fyra boergetter från Rompens Gård, roligt att även getterna har kommit till Mila!

SONY DSC
Årets nykomlingar var de fina boergetterna från Rompens gård.

På plats fanns även flera rasföreningar med sina fina montrar där besökare kunde få information om de olika raserna.

Även i år så hölls det intressanta föredrag på mässan. Domaren Richard van der Poel och Anders Gunnarsson berättade om både riksbedömning och muskelscanning. Texeldomaren och uppfödaren Johan Knaap samt dorperdomaren och uppfödaren Ash Phillips från Sydafrika delade båda med sig med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

SONY DSC
Domarna Ash Phillips och Johan Knaap samt Anders Gunnarsson som ansvarade för muskelskanningen.

Under lördagen anordnades utställning och muskelskanning. Flera stolta sponsorer fanns med och bidrog till priserna i de olika klasserna. Som vanligt utfördes muskelskanningen på ett föredömligt sätt av Anders Gunnarsson. Årets eminenta domare av utställningen var Ash Phillips från Sydafrika och Johan Knaap från Holland. Djuren bedömdes i flera olika klasser och Milas bästa får, Best in show, korades. Årets Best in show gick till dorperbaggen SE8353-17085 från Kulla Gård.

SONY DSC
Best in show blev SE8353-17085 från Kulla Gård.

Håll utkik efter nästa nummer av Fårskötsel! Där kommer ett längre reportage med fina bilder och samtliga resultat från utställningen och muskelskanningen.