Får!

veckobrev

22 februari 2019 | Idag glädjer vi oss över efterfrågan på svensk ull, nappakollektionen, aktiva lokalföreningar och mulliga tackor.

Anmälningar till B2B-mötet under Fårfest i Kil trillar in. Fler ullproducenter är välkomna, kontakta Claudia för anmälan. Frågan är om inte en större lokal behöver ordnas …

lammnappa1

En man redo att göra storverk vid grillen ser ut precis såhär. Kollektionen i lammnappa som kommer att premiärvisas under Fårfesten börjar bli klar. Här några teasers: förkläde, fluga och mössa i svensk lammnappa. Skräddat av Philip Willners på Gotland. Fotomodellen heter Thomas och fotografen Arvid Eriksson

En större mängd, storleksordningen 5–7 ton, vit korsningsull (av typen finullskorsning) eftersöks av en kund. Claudia kan förmedla kontakten om det låter intressant.

Många vill ta del av den svenska ullen nu! Har ni förresten sett att Houdini släppt en serie skalplagg helt i ull? Om merinoull (denna är från Australien) är den bästa ullen till den här typen av produkter får vara osagt, för hur tyget är gjort eller ter sig ut i verkligheten vet vi inte. Utvecklingen går åt rätt håll, och åt det gläds vi mycket!

Information om Stämman, preliminärt föreläsningsprogram, hur du bokar, vad det kostar samt annat smått och gott kommer i nästa Fårskötsel (i lådan den 22 mars). Men det är ju en hel månad tills dess så det känns rätt att redan nu ägna sig åt lite skvaller. Eller låt oss kalla det viktig förhandsinformation gällande efterrätt. Vid Stämmomiddagen kommer något så exklusivt och spännande som fårglass från En får tacka serveras. Hösten 2018 belönades En får tacka® Original både med tredje pris i Matverk Närke och bronsmedalj i Mathantverks-SM. Det här blir nåt att se fram emot! Stämman kommer överhuvudtaget att gå i smakernas tecken, vi etablerar just nu kontakter med duktiga lokala chark-mathantverkare som också ska få reta våra smaklökar.

Skaraborgs Fåravelsförening är en aktiv lokalförening som under många år anordnat sina Ljungstorpskvällar under vårvintern. Man träffas ett antal kvällar i Ljungstorps Bygdegård för att umgås och lyssna på inbjudna talare. Alltid med bra uppslutning och livliga diskussioner, lite avundsjuk kan man känna sig som icke-skaraborgare. Anledningen att Ljungstorpskvällarna kommer på tal är dels att Gudrun besökte Skaraborg och en Ljungstorpskväll under veckan för att berätta om sitt liv med får, som skinnhantverkare och om vad som händer i förbundet. Den andra anledningen att prata om Ljungstorpskvällarna är att det är ett gott exempel på hur kontinuitet i föreningsarbete kan få man ur huse. Något som Skaraborg absolut inte är ensamma om, men som är värt att reflektera över i dessa tider då föreningsliv ibland får stryka på foten i livspussel-konkurrensen.

Norra Älvsborg har via Sara Appelgren skickat en kort rapport från sitt årsmöte som hölls söndagen den 17/2 i Blå huset i Sollebrunn: Årsmötesförhandlingarna avlöpte under förmiddagen i vanlig ordning, utan förändringar i styrelsens sammansättning. Under eftermiddagen hölls en uppskattad föreläsning av Eva Alfredsson som driver företaget Skinnerskan. Hon tilldelades stipendiet Guldbaggen under fårfesten i Kil 2018 (hon har också fått SF:s Speciella Pris). Eva berikade oss deltagare med sina erfarenheter och kunskaper under ett föredrag kryddat med hennes karisma. Vi tog med oss nya kunskaper och förstår att något sådant som ”fulskinn” inte längre finns. Tid gavs dessutom för att få möjlighet att få sina medtagna skinn en bedömning av ett proffs.

saraappelgren

Skinnkunskap i fokus efter årsmöte i Blå huset. Foto Sara Appelgren

Toppenkul att få höra vad som händer runt landet. Gör som Norra Älvsborg, skriv en rad till Anna när ni haft en aktivitet eller har något annat att förtälja.

Fakta på bordet är ett projekt som LRF driver med syfte att minska viltskador från klövvilt. Med faktaunderbygda argument vill man underlätta dialogen mellan markägare och jägare på lokal nivå. På hemsidan samlas fakta, tips, material man kan använda som underlag för möten möten och annan användbar information. Samverkan mellan jägare och markägare är väldigt viktig för att nå framgång i denna fråga, använd gärna det stöd som finns här om ni har problem som orsakas av hjort, älg, vildsvin eller rådjur.

hungrigtvilt

Utsikt från Brittas köksfönster. Där är klövviltet ännu inte ett problem, och de utfodras under vintern med ensilage. Rådjur och en grupp kronhjortar turas om att besöka foderplatsen. Foto Britta Wendelius

Ett remissyttrande gällande förslag till ändrade föreskrifter om bidrag och ersättningar för viltskador har skickats till Naturvårdsverket. Återfinns här.

SFs och Stiftelsen Svensk Fårforsknings årsredovisningar för 2018 är nu godkända av revisorerna. Båda presenteras i samband med Årstämman och publiceras på hemsidan därefter.

Guldsponsor2019Denna vecka har vi äran att presentera: Landshypotek Bank

Landshypotek Bank är jord- och skogsbrukarnas bank, en bank vars hjärta klappar för landsbygden. Banken ägs av cirka 40 000 lånekunder inom jord och skog, organiserade som medlemmar i Landshypotek Ekonomisk Förening. Kanske är du en av dem? Grunden för Landshypotek, som för alla företagskooperativ, är att individer med ett gemensamt ekonomiskt intresse går samman för att tillsammans få bättre villkor och dela på gemensamma kostnader såväl som på vinst. Landshypotek Banks huvuduppgift är att finansiera satsningar och företagande inom jord- och skogsbruket. Sparräntan är bättre än vad de flesta andra banker erbjuder och numera erbjuds även bolån till hus. Med Landshypoteks egna ord: Vi är en liten bank med en stor uppgift – att bidra till ett rikare liv i hela landet.

Missa inte Lisette Fritzons reportage från Mila. Ett längre reportage med samtliga resultat från utställningen och muskelskanningen kommer i nästa Fårskötsel.

Ska du till Distriktsveterinärernas djurhälsokurs för får i Umeå i morgon lördag så träffar du Thomas där och kan passa på att prata med honom. Skicka med dina åsikter och inspel till styrelsen, eller bara för att försöka lista ut varför han är jämt är glad : )

På söndag är det dags för årets Skinn-SM i Tranås. Gräddan av svenska pälsskinn visas upp och tävlar, tillsammans med skinnskola och föredrag. Gotlandsfårsföreningen firar 30 årsjubilum redan under lördagen, och bjuder på ett spännande program. Claudia kommer att tala under lördagen och även Britta finns i vimlet under helgen, så det finns chans att prata med dem om man har något på hjärtat.

skinnsm16

Bild från Skinn-SM 2016. I år hålls Skinn-SM på Badhotellet i Transås. Där är det flott som bara den, skriver Britta som har bott där. Köket är känt för sin urgoda mat och Britta ser fram emot helgen! Foto Britta Wendelius

Kan du räkna upp tio skäl att bevara gräsmarker? En artikel om de viktiga gräsmarkerna i Jordbruksaktuellt listar:

• Vatten
  • Erosionskontroll
  • Klimat
  • Foder
  • Pollinering
  • Växtskydd
  • Medicin
  • Turism, friluftsliv och jakt
  • Kulturarv
  • Biologisk mångfald

De har missat att många människor som bor ”på landet” inte kan tänka sig ett liv utan husdjur och att betande sådana föder oss, klär oss, berikar våra liv och skapar vackra miljöer runt våra hus och gårdar. Inte för att vi är lika viktiga som insekter eller turister, men ändå ; )

Hälsning från Gård & Djurhälsan: Hej alla vetgiriga Lammproducenter i Sverige!
Vi har kommit igång ordentligt med vårt gigantprojekt ERFA-Träffar för Lammproducenter, som finansieras delvis via EU´s landsbygdsfond. Vi är igång i 16 distrikt men det finns fortfarande möjlighet att komma med i någon av de 12 grupperna som ännu ej är fulltaliga. Tveka inte, gå in och anmäl dig på Gård & Djurhälsans hemsida.

Trevlig helg önskar SF!

bakslag

För tidigt att räkna med vår, även om man vissa dagar kan tro att den är här.  Bakslag i Värmland och på radion varnas det för snö och halka i sportlovstrafiken, så ta det vackert på vägarna. Foto Ulf Ekholm

halmrull