Sveriges vackraste lammskinn korat

Tack Karin Wennås för text och foto!
Skinn-SM avgjordes i Tranås i helgen, en SM-tävling helt utan snoriga idrottsutövare och jublande publik. Det var Sveriges bästa fårskinn som tävlade om SM-tecknet, med sina lockar och sin glans, mjukhet och lyster. Vinnare blev Ing-Marie Thorsson, Lidköping, som fick flest poäng sammanlagt för sina tävlingsskinn.

Hemma på gården Flöje har hon 65 tackor av rasen Gotlandsfår, som inte bara producerar vackra, lockiga skinn utan även lammkött och ett öppet beteslandskap.

Ing-Marie Thorsson
Så ser ett vinnarskinn ut. Ing-Marie Thorsson, Lidköping, vann Skinn-SM i Tranås i helgen med sina lockiga, glansiga och mjuka skinn av rasen Gotlandsfår.

Det var nära 200 skinn av raserna Gotlandsfår (grå) och Leicesterfår (vita) från 47 besättningar landet runt som tävlade om SM-titeln. Priset för bästa besättning bland de vita skinnen gick till Lars och Marianne Nobell, Gannarve, Gotland.

lammskinn
Nära 200 skinn och skinnprodukter från hela landet tävlade i Skinn-SM som hölls i Tranås i helgen.  Under tävlingsdagen ligger skinnen utlagda på bord i tävlingslokalen, och publiken får gå runt och känna och titta på dem. En fröjd för ögat och handen!

Skinn-SM arrangeras årligen av rasföreningen Gotlandsfårsföreningen, och är ett utmärkt sätt för uppfödarna att få ett kvitto på att de hamnat rätt i sitt avelsarbete. Skinnen bedöms på samma sätt som de levande lammen bedöms på höstarna inför urvalet av livdjur. Tre erfarna domare sätter poäng på skinnen, som tävlar i en rad klasser beroende på vilken nyans av grått de har eller hur lång ull de har kvar.

Huvudsponsorer för tävlingen, och anledningen till att den hålls just i Tranås, är de två berederierna Donnia Skinn och Tranås Skinnberedning. Mer information om tävlingen och kompletta resultatlistor kan man hitta på Gotlandsfårsföreningens hemsida och fler bilder finns på föreningens Facebooksida: Gotlandsfårsföreningen.

Vann rätt skinn?
Vann rätt skinn? Efter prisutdelningen visas de vinnande skinnen upp tillsammans med domarnas bedömningsprotokoll. Publiken kan jämföra – vann de skinn som jag tyckte var vackrast?