Foderplanering – kompetensutveckling för får och lammproducenter

Svenska Fåravelsförbundet ska under kommande två år, med hjälp av kompetens inom Gård & Djurhälsan fortbilda får och lammproducenter inom ämnet Foderplanering.

Kompetensutveckling i tre steg:
1. Digitala föreläsningar i realtid
2. Stall och gårdsvandringar
3. Lokala träffar/nätverksträffar

Målet med projektet är att fortbilda minst 200 får- och lammproducenter genom minst 20 videokurser/föreläsningar i realtid samt minst 14 gård/stallvandringar.

Projektet genomförs i form av digital föreläsning i realtid där deltagarna kan interagera med föreläsaren och övriga deltagare, uppföljande gård/stallvandringar med fokus på  frågor så som utfodring, bete, lagring, planering och foderproduktion i praktiken samt även ett antal lokala träffar där den kunskap som fångats upp under gårdsvandringen får ytterligare spridning och betydelse.

Genom upplägget av fortbildningen med en kombination av digitala möten, gårdsvandringar och nätverksträffar så når vi ut till många får/lammproducenter. Dessa kommer när projektet är slutfört, att ha ökad kunskap om foderproduktion, betesproduktion, lagring samt foderlogistik för får- och lammgårdar.

Ett sammarbete mellan Svenska Fåravelsförbundet och Gård & Djurhälsan som är möjligt tack vare finansiering från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling och Jordbruksverket.

Foto Elof Nilsson