Hundra procent, två gånger

veckobrev

1 november 2019 | Blekinge och Västmanland har utfört stordåd i insamlingen av epostadresser.

Vårt suveräna seminteam på Alebäck lyckades även i år locka alla baggar att lämna godkänd sperma. Idag samlas baggarna för sista gången, och sedan åker de hem till sina besättningar. Alla leveranser är klara och förhoppningsvis är ni mottagare nöjda med vad ni fått. Tyvärr räckte inte Baccus till alla er som hoppats på många doser.

kveve
Det går åt mycket kväve när landets fårbönder ska få sina utvalda baggar på strå. Foto Magnus Håård

Tack till Margareta, Magnus, Vaiva, Maria och Alebäcks personal som jobbat hårt och intensivt under de senaste veckorna för oss som seminerar!

Baggarna och deras ägare och uppfödare förtjänar också ödmjukt tack för sin stora generositet!

Återigen, lycka nu till med semineringarna. Vem slår Passatorps rekord från i fjol med 89 % dräktiga? Det blir inte lätt, men vi måste ju försöka.

I lördags var det ordförandekonferens på Ulfsunda slott i Stockholm. De flesta lokalavdelningar hade sänt en representant från sin styrelse och tillsammans med sju rasföreningars ordföranden var runt 40 st fårtokiga personer närvarande. Väldigt roligt med så hög närvaro, från Norrbotten i norr till Skåne i söder. Dagen började kl 9 med fika och gick sedan i ett högt tempo med fullspäckat schema. Många intressanta diskussioner och tänkvärda fördrag. En väldigt givande dag. Tack alla som kom!

Vi har fått återkoppling från många efter träffen, vilket uppskattas. Många positiva omdömen, men även en skvätt kritik över att tiden var för knapp. Vi får fundera över om nästa års träff kan göras längre. Jätteroligt att ni alla är så engagerade och generöst delar med er av tankar, idéer och erfarenheter.

TMImm
Magnus Håård berättade bland mycket annat om TIX, PIX och KIX. Begrepp att ta till sig om man ska hänga med i snacket kring sammanfattande avelsindex. Foto Britta Wendelius

Vinnarna i eposttävlingen, som utlystes i somras, tillkännagavs under ordförandekonferensen. Alla ni därute som samlat in epostadresser förtjänar ett stort tack. Otroligt bra jobbat av er! Nu når vi fler med information, och lokalföreningarna kan nå sina medlemmar via epost, vilket sparar mycket tid och pengar. Två distrikt har nu epostadress till alla sina medlemmar. Hundra procent. Blekinge och Västmanland delar prispallens översta plats med sina 100 %. Hatten av! De sex lokalavdelningar som lyckades bäst kommer att få dela på prispengarna på sammanlagt 27 500 kr. Mer om vinnarna och tävlingens utfall kommer i nästa Fårskötsel. I våra brevlådor den 8 november.

winners
Alla är vinnare. Fler e-postsdresser spar pengar som kan gå till roligare aktiviteter än porto. Här sex extra mycket vinnare flankerade av Maria Edman från förbundsstyrelsen: Christer Karlsson (Blekinge), Jenny Karlsson (Västmanland), Jessika Wirblad (Södra Kalmar), Birgitta Hansson (Örebro), Lena Lindberg (Dalarna), Karin Ericson (Södermanland). Foto Britta Wendelius

Om Får och Foder – Foderplanering för får- och lammproducenter har anslagit de fem första träffarna där Theo den Braver kommer att föreläsa via länk. Hultsfred, Falkenberg, Jönköping, Flen och Örebro är först ut. Anmäl via Gård & Djurhälsan och dröj inte för länge för att få en plats. Online-föreläsningarna kommer att följas upp med studiebesök. Detta är kursen där du som deltar får kunskaper och inspiration för att kunna utveckla hantering och planering av gårdens foder.

foderbild-m-loggor-red

Foto Gård & Djurhälsan

Möte med Filippa K under veckan där vi passade på att lobba för Sveriges största fårras, Gotlandsfåret, och dess ull.

Om man kan och vill bidra med lammskinn från riksbedömda lamm till riksdomarnas fortbildning finns fortfarande tid att kontakta Britta. Som ägare av skinnet får man ett kvalitetsomdöme från riksdomargruppen, och skinnet skickas tillbaka direkt efter träffen. Tänk på att märka de utlånade skinnen med en etikett som visar ägarens namn och lammets SE-nummer + individnummer. Sätt t ex namnetiketten med ett snöre och en säkerhetsnål genom skinnets stämplade märkning.

Elitlammsupporten och kansliet har ingen telefontid på onsdag. Det är dags för ett av de två årliga styrelsemötena där förbundsstyrelsen och adjungerade träffas på riktigt. I Stockholm under onsdag och torsdag blir det budget- och strategiarbete plus en massa andra frågor som ska avhandlas. Elitlammsupporten svarar på mail även under dessa dagar, men det kan dröja lite längre än vanligt innan svar kommer.

Många som har flera produktionsplatser registrerade i sitt Elitlamm har efterfrågat möjligheten att döpa dem. På samma sida som användaruppgifter kan uppdateras finns nu denna funktion.

Lyssnade ni på Meny i P1 igår? Medverkade gjorde bland andra pensionerade lammbonden Elsa Bexelius och växtodlingsbonden Mårten Svensson. Kaffebönder får lika dåligt betalt som på 1970-talet, det framkom i ett program som sändes för några vekor sedan. Det där verkar bekant, tyckte Elsa och Mårten som berättar om hur betalningen för lamm respektive spannmål utvecklats under samma period.

En helt annan vikel på samma ämne är fårbönder som kapar mellanleden. Om det finns det hela två Fårpoddar, del 1 här och del 2 här.

Trevlig Allhelgonahelg önskar SF!

duckface
Claudia har möjligen hängt lite väl mycket med modefolk och influencers på sistone, för idag postade hon detta med duck face och allt: Mössan är ”homemade” av korsningsull (före betäckning = färgat av mig själv), väskan kommer från Ikea (hö hö) handskar från byggvaruhandeln och övriga kläder från ”Gammalt och nött”. Selfie Claudia Dillmann

hexagonjakob
Baggarna är laddade inför jobbsäsongen. Foto Elof Nilsson