Ljudet av en myt som dör

veckobrev

8 november 2019 | Vecka med strategi, budget och diskussioner för styrelsen. Nästa vecka är den svenska ullen premiärens drottning.

Styrelsen har träffats i levande livet för att hålla sitt höstmöte. Två dagar förlagda till LRF-huset i Stockholm, med fullspäckat program. De fysiska möten som genomförs två gånger om året är värdefulla. Många frågor kräver diskussion och att vridas och vändas på, och det fungerar trots allt bäst när alla finns i samma rum. Inledningsvis är stämningen alltid som vid betessläpp på våren, alla är fulla av energi, pratar i mun på varandra, springer från tuva till tuva. Det krävs att ordförandeklubban slås i bordet för att flocken ska stanna upp och fokusera. Vid höstmötet är det särskilt fokus på strategier och mål för förbundets arbete. Att organisera ett mångsidigt djurs ägare är inte alltid så enkelt, men ska man sammanfatta strategifrågan mycket kort så är målet till syvende och sist att allt som görs ska syfta till medlemsnytta. Vi behöver också öka antalet medlemmar. Nästa års budget arbetades igenom, med resonemang och justeringar. Vi gästades också av representanter från Gård & Djurhälsan och Agria, var för sig.

novmote20191

En mångfald av ämnen diskuterades livligt, och även om man ofta relaterar till sin närmaste erfarenhet så är de andras infallsvinklar inte mindre intressanta eller viktiga. Foto Britta Wendelius

Det gavs även tillfälle till dialog och funderingar kring framtidens avelsarbete med fokus på processen från gårdsmönstring till avelsvärdering, via riksbedömning och livdjursförsäljning. Mycket finns att gå vidare med, men klart är att riksbedömningen behöver bära sina egna kostnader och det kräver fler djur till bedömningarna eller förändringar av det nuvarande upplägget. Fler aktörer kommer att involveras i den här procesen, den bollen ska nu sättas i rullning.

Med Rasmus Troedsson och Göran Nästorp från Agria handlade diskussionen bland annat om stämmomotionen om ansvar och ekonomi vid försäljning av livdjur som är smittade med t ex resistenta parasiter. Vi fick också lära oss en del om hur försäkringar fungerar och kunde bolla tankar om vad fårbönder behöver i form av försäkringslösningar, och hur spelplanen förändras om och när nya sjukdomar etablerar sig i Sverige. Försäkringsbolagen jobbar givetvis redan med de här frågorna, men en viktig parameter att ha klart för sig är att det bara går att erbjuda bra försäkringar, eller åtminstone till ett bra pris, om det är många som är med.

Agria

Göran och Rasmus längst bort i bild. Britta ber om ordet och Elof har för en sekund tappat sin vanliga entusiasm – att diskutera resistenta parasiter må vara viktigt men kul är det inte. Foto Einar de Wit

De resistenta parasiterna fortsätter att sprida sig och här gäller det att själv skydda sin besättning med goda rutiner och försiktighet, särskilt vid livdjursförflyttningar.

När det gäller att bli fler medlemmar kan alla göra en insats genom att berätta för fårägare om nyttan med att vara medlem i SF. Behöver någon en bunt av medlemsvärvarbroschyren så kontakta Britta.

På måndag ska tröjan Elin presenteras för press och VIP-kunder. Det är väl inte som när Armstrong steg ner på månen direkt, men en brytpunkt är det vi just nu får uppleva. Det är vad vi tror och hoppas. Myten att svensk ull är skräp och oduglig är härmed officiellt DÖD. Svensk ull kommer från djur med bra liv, är giftfri, hållbart producerad och är användbar till alla möjliga saker. Nu gäller det att förvalta detta guldläge.

Elin1 Elin2

Foto Elof Nilsson

celebration

Claudia och Tomas Olsson är med i den vittra panelen. Vi önskar er lycka till, och glöm inte att vi vill se vad ni och de andra hade på sig nästa vecka.

En hel rad av Sveriges creddigaste klädmärken som gör outdoor-kläder kommer tillsammans med Filippa K att köpa in en större mängd svensk ull för ett gemensamt projekt. Nästan övermäktigt spännande och roligt. Mer om det kommer.

Vi har kartlagt hur tillverkningsindustri med produktion av ylleprodukter, eller med eventuell möjlighet att hantera ylle i sina maskiner, ser ut i Sverige. Även om det mesta av vår forna tekoindustri är borta så finns det rester kvar. Materialet presenteras under veckan som kommer, ni blir näst först att se det. Kommer på hemsidan.

Påminner om remissen om rovdjur som gick ut till lokalföreningarna för cirka en månad sedan. Era synpunkter är välkomna, men dröj inte för länge.

Igår hölls ett möte i Finspång i Östergötland, där Landshövdignen och tjänstemän från länsstyrelsen träffade djurägare. Det finns ett stort behov av att öka myndigheternas förståelse för de problem som varg i området innebär för djurhållningen, och även för lokalbefolkningen då vargarna är närgångna. Landshövdingen deltog och man ska fått till en bra dialog.

Om Får och Foder har fått en rivstart. Vi publicerade datum och plats för de fem första kurserna förra veckan, och det droppar in anmälningar varje dag. Just nu har vi anmälningar till alla datum. Men det behövs fler, minst 10 stycken för att kursen ska bli av. Ta tillfället i akt. Anmäl dig här och tipsa gärna dina vänner som har får. Föreläsning i steg 1, och i steg 2 ges möjlighet till intressanta gårdsbesök över hela landet som ingår i kursavgiften. Idag har vi börjat skicka ut sms-inbjudan med länk till kurserna. Messet går till alla som är fårägare inom ett visst avstånd till arrangerande orter. På de här träffarna möts fårkolleger med olika inriktning och oavsett medlemskap och rastillhörighet. Det blir kul, missa inte det.

Gård & Djurhälsan gör just nu en enkätundersökning och de värdesätter om deras kunder tar sig tid att berätta vad de tycker om både den veterinära och den produktionsinriktade rådgivningen.

Världsnaturfonden (WWF) har publicerat en ny upplaga av sin köttguide där konsumenter uppmanas att undvika importerat kött och ost, vilket har uppmärksammats en hel del i media. Svenskt Kötts kommentar här.

20191107_131136

Foto Elof Nilsson

Jordbruket i siffror har skrivit om får och fårhållning. Antal får och fårgårdar samt produktionen av lammkött från 1970 till 2018 kan studeras.

SF söker en ny ekonomiassistent eftersom Maria kommer att börja på ett nytt heltidsjobb och även avgå ur styrelsen vid stämman i maj 2020. Kanske har du kunskaperna som behövs, eller någon du känner. Gärna en fårbonde, men det är inget krav. Läs mer här.

Trevlig helg önskar SF!

Margareta-Andersson1

Margareta-Andersson2

Sturegallerian i Stockholm. Tack till fotografen Margareta Andersson!

julpynt

Plötsligt är det ull överallt. Julpynt i ull som Anna sprang förbi på väg till tåget. Foto Anna Bergström

novmote20192

Efterrätt, när den franska fåraherden får välja. Foto Britta Wendelius