Modevärlden går samman – satsar på svensk ull

Många tidningar har sedan TT nappat på vårt pressmeddelande skrivit om svensk ull och Swedish Wool Initiative, bland andra GP, Sydsvenskan och Corren.


Grovt och stickigt – eller mjukt, varmt och hållbart?

Varje år slängs eller bränns majoriteten av svensk ull, men det är på väg att förändras. I veckan togs ett avgörande steg när flera modeföretag träffades för att gemensamt skapa en standard för svensk ull.

Sedan ett drygt år tillbaka pågår ett projekt för att hjälpa modebranschen att få upp ögonen för den svenska ullen, en biprodukt som i dag vanligen slängs och bränns.
– Jag tror att lågt räknat kan 50 procent egentligen bli kläder, säger Claudia Dillmann, ull- och skinnansvarig på Svenska Fåravelsförbundet.

En av initiativtagarna är modeföretaget Filippa K som redan nu till viss del använder svensk ull.
– Det finns så många fördelar: det är väldigt lokalt, fårbönderna arbetar hållbart och bryr sig om framtida generationer, det är naturligt ekologiskt, säger Jodi Everding, hållbarhetskoordinator vid Filippa K.

Läs hela artikeln
GP: Modevärlden går samman – satsar på svensk ull ››