Det började med att en av hästarna hos ryttaren Jessica Timgren-Forss led av mugg, en slags hudinflammation som kan ge hästar svåra problem och som kräver mycket vård för att läka.

Efter olika behandlingar med salvor och tvätt fick hon frågan varför hon inte provar den gamla metoden att lägga ull mot såret. Ull har Jessica i mängder eftersom hon och hennes man driver Westankärr gård i Mjösund på Kimitoön och har hundratals får för köttproduktion.

Sagt och gjort – såret fick ett omslag av ull och till Jessicas stora förvåning blev såret fort bra.
– Vi blev väldigt positivt överraskade över hur stor skillnad det var bara efter några dagar. Det kändes dumt att jag inte hade provat det här tidigare, säger Timgren-Forss.

Eftersom sårvården med ull verkade fungera bra insåg hon att det finns en nisch att också låta andra som inte har egna får få tillgång till ull. Efter att ha gjort en del efterforskningar kring ullens och lanolinets positiva effekter startade hon upp ett eget företag som nu säljer små, mjuka mattor av kardad ull.

Intresset för produkten är stort.
– Vi blir kontaktade från hela Europa och speciellt många har hört av sig från Tyskland och Belgien där hästsporten är stor. Många är glada över att kunna använda en naturprodukt i stället för salvor.

Hela artikeln
Svenska Yle: Kardad ull för sårvård? Intresset för den nygamla metoden har vaknat bland hästägare ››