God jul fårvänner!

veckobrev

20 december 2019 | Dags att runda av året och önska er alla en fin jul.

Fem nya tillfällen att gå Om Får och Foder-kursen är nu klara: Karlstad, Linköping, Rättvik, Skene och Växjö. Mer information samt datum och tider finns här. Anmälningar har redan börjat strömma in, så dröj inte för länge med att anmäla.

En ny ullstation är nu igång i södra Halland. Läs mer om Västkustens Ullinsamling.

Stiftelsen Lantbruksforskning har beviljat SLU pengar till ett forskningsprojekt om CODD. Projektet har namnet Förekomst av fotrötebakterien och smittsam digital dermatit (CODD) hos svenska slaktlamm och forskaren heter Sara Frosth. Detta var ett av 14 projekt som fick medel beviljade i den senaste öppna utlysningen. Ett annat av projekten som det blir intressant att följa är Går det att höja vallskördarna med enstaka bevattningsgivor – vad händer med kvaliteten? som beviljats drygt 3 miljoner kronor.

InterNorden kommer att hålla 2020 års fårkonferens i Skaraborg den 14-16 augusti. InterNorden är ett nätverk för nordiska fårintressenter, där rådgivare, veterinärer och forskare från de olika länderna möts vartannat år för att uppdatera varandra om pågående projekt, forskningsresultat och annat som gäller de nordiska ländernas fårproduktion. Gårdsbesök erbjuds också. Ett tillfälle att knyta kontakter, hålla sig uppdaterad och att träffa kunniga fårnördar från hela Norden. Skriv in kalendern, mer information kommer.

Den viktiga varginventeringen pågår fortfarande. Läs mer i förra veckans brev. Om man springer på en misstänkt vargskit, då går man in här och läser vad man ska göra med den!

Många rapporter om skador av klövvilt, framförallt vildsvin och kronhjort. Livsmedelsverket har nu föreslagit regeringen att det ska bli enklare för jägare att sälja vildsvinskött direkt. En utbildning i livsmedelshantering ska krävas och mängden begränsas till max 10 stora eller 20 små grisar per år. Läs mer här.

Under helgerna är telefonen till kansliet och Elitlammsupporten stängd. Men Elitlammsupporten svarar på mail alla vardagar. Uppstår frågor eller annat hjälpbehov är det bara att skicka iväg ett mail.

Telefonen öppnar åter den 7 januari, vilket är en tisdag. I sökandet efter de optimala telefontiderna kommer vi att prova en senare tid på tisdagar, kl 18–19. Eftermiddagstiden har aldrig använts särskilt flitigt, men vi har användare som saknat den under hösten, och vi tror att en senare tid kan passa ännu fler. Vi börjar med en timmes telefontid på tisdagar, för att se om det räcker. Telefontider efter nyår är alltså måndagar och onsdagar 10–12 samt tisdagar kl 18–19 och numret är 0174-301 50. Vi hörs då.

Ullpodden har släppt ett nytt avsnitt som bland annat handlar om branschträffen Svensk ull för en hållbar framtid. Missa inte det, och har ni inte lyssnat på senaste Fårpodden så finns det mer ullig lyssning att hämta.

Årets sista Fårskötsel kommer idag. Fylld till bredden av helgläsning. Tack för i år hälsar tidningens redaktörer! Till nästa nummer kommer Fårskötsel att få en ny kostym …

Vi avslutar med att försöka sammanfatta 2019. Vad minns vi bäst?

2019

Schaktbladet är monterat och 2019 är i stort sett färdigt att skuffas till historien. Ett år med bra driv och många starka krafter som jobbat framåt. Foto Elof Nilsson

Tristast

• Den allvarliga klövsjukdomen smittsam digital dermatit (CODD) upptäcktes på en svensk fårgård. Trots en intensiv smittspårning har dock inga fler fall hittats. Men ännu kan vi inte slappna av, utan alla uppmanas att vara vaksamma och försiktiga vid livdjursförflyttningar.
  • Resistenta parasiter fortsätter att öka.
  • Delar av Örebro, Östergötland och Dalarna har haft en påfrestande betessäsong på grund av vargförekomst och angrepp. Problemen med lodjurangrepp i Sjuhärad är heller inte över.

Roligast

• Ullen! 2019 var året då myten om den odugliga svenska ullen dödförklarades. Nu vill en enad svensk modebransch göra produkter i svensk ull och konsumenterna vill köpa. För konsumenterna är god djurvälfärd det viktigaste argumentet för att välja svensk ull. Vinnovaprojektet Cirkulära yllekläder har burit mycket frukt, tillsammans med många andra strån som dragits till stacken av många olika människor och organisationer som jobbar för ullen.
  • I de flesta delar av landet har betet och vallskörden varit bra. En suck av lättnad efter fjolårets rysare, i alla fall för oss som inte bor i sydost.
  • Fler tackor läggs på i år, och många nya och nygamla besättningar har startats.
  • Avräkningspriset för lamm har under nästan hela året legat högre än tidigare år. Framför allt har priset under hösten varit positivt, jämfört med tidigare höstar.
  • Eposttävlingenblev en succé och vi når nu mer än 80 % av SFs medlemmar med information via epost. Det gör det också lättare för lokalföreningarna att nå sina medlemmar på ett tids- och kostnadseffektivt sätt.
  • Stämman i Mora var kul!
  • Titeln Årets Fårföretagare 2019 gick till Öströö Fårfarm och SFs Speciella Pris till Lena Köster.
  • Nytt semineringsrekord när Passatorp i Halland lyckades med sina semineringar till 89 %.
  • I Umeå startades en YH-utbildning för driftsledare lantbruk där man kan välja får som inriktning. Det råder stor brist på utbildningsmöjligheter under agronom-nivå för fårnäringen, så vi hoppas mycket på att denna YH-utbildning ska slå väl ut.
  • Naturvårdsverket ändrade i sina föreskrifter så att länsstyrelserna nu har möjlighet att ersätta kostnader för kadaverhantering i samband med rovdjursangrepp.
  • Ny teknik i fårägarnas tjänst. Gård & Djurhälsan har utökat sin rådgivning med flera digitala tjänster och den digitala delen av kursen Om Får och Foder har visat sig fungera fint. Vi hoppas det här kommer att öka våra möjligheter att nå ut med kunskap och hjälp till Sveriges fårägare och lammproducenter.

GodJul(l)

Tillbaka efter mer än 50 år i kylan – 2019 var ullens år. Allt fler vill ha ull i stället för plast, syntetfibrer och annat skräp. För oss fårbönder har resan bara börjat, men visst är vi redo? Foto Claudia Dillmann

Klimatdebatten kom igång ordentligt under 2019, och vi spår att den kommer att fortsätta. Synen på maten och lantbruket är många gånger skev i denna debatt, vilket kan vara otroligt frustrerande. Men vi samlar kunskap och hela lantbruksnäringen behöver bli bättre på att ta debatten. Nästa Fårpodd, som kommer någon gång under januari, kommer att handla om lammen och klimatet. Poddredaktionen samlar material för fullt.

Nästa vecka tar veckobrevet helgledigt. Händer det något över helgerna, så är vi åter fredagen den 3 januari. (En vecka utan fårhändelser har hittills aldrig inträffat.)

En innerligt God Jul önskar SF!

fridinne
Julefrid i fårhuset > frid i fårbondens hjärta. Foto Elof Nilsson